Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Professional Pedagogy

Major: Transport technology (by type)
Code of Subject: 8.275.00.O.6
Credits: 4
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Professor, Sc.D. Nataliya Mukan Ph.D. Liubov Dolnikova Associate Professor, Ph.D. Hanna Shevchuk
Semester: 2 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
The student should be able to demonstrate the knowledge of:
1) professional pedagogy theoretical and methodological fundamentals and categorical apparatus;
2) educational process organizational structure, the characteristics of its structural elements in professional education;
3) modern approaches, methods, techniques and means of planning, organizing and conducting educational work with students;
4) methodological requirements for the preparation and conduct of classes, various organizational forms, teaching methods in professional education and the basic requirements for their choice;
5) the structure and didactic requirements for the preparation of educational and methodological support of academic disciplines;
6) the main categories of pedagogical research, principles, methods and stages of pedagogical research;
7) the psychological features of the students as a social group, the specificity of the adaptation process in the institution of higher education, the conditions of becoming a student as a subject of the educational process.

The student should be able to demonstrate the skills and abilities:
1) to transfer professional knowledge, ability to analyze and determine the goals of the class based on the theoretical approaches, which form the basis of professional education methodology, to demonstrate a modern knowledge base of the professional education and create the own base of educational information;
2) to design the content of teaching, to develop and use didactic means of teaching methodical support;
3) to explain, generalize, analyze and statistically process the results of educational achievements of students;
4) to establish communicative subject-subject relations in the student group, to organize and carry out group and individual educational work;
5) to identify and formulate the main categories of pedagogical research, to establish relationships between the main pedagogical categories and to use complex methods of pedagogical research;
6) to organize, monitor and control educational achievements of students;
7) to identify and develop the creative qualities of the individual, to apply the creativity teaching methods and conduct trainings for creativity development;
8) to plan and carry out educational work with students in the classroom and extracurricular time, organize effective communication activities, solving pedagogical tasks and situations.
Required prior and related subjects:
Prerequisites:
Philosophy and Methodology of Science

Co-requisites:
Management of scientific projects
Pedagogical praxes
Summary of the subject:
In the course the fundamentals of professional pedagogy and the peculiarities of organizing the educational process and the process of professional training of the future specialist are considered; the regular relationships that underpin the development, upbringing and training of students in higher education institutions, as well as the development of methodical, theoretical and methodological problems of a highly qualified specialist development in any field of material or spiritual production; the fundamental didactic approaches to the formation and development of skills and ensuring a high quality educational process in higher education institution in accordance with current educational standards and applicable legislative basis of professional vocational education.
Recommended Books:
1. Алексюк А.М. Педагогіка вищої школи. Історія. Проблеми / А.М. Алексюк. – К.: Либідь, 1998.- 248с.
2. Артюх С.Ф. Интеграция инженерно-педагогического образования Украины в международную систему инженерной педагогики / С.Ф. Артюх, А.Т. Ангаров // Новий колегіум (Науковий інформаційний журнал. Проблеми вищої освіти). – 2000. – №2. – С. 3- 18.
3. Васильєв І. Б. Професійна педагогіка: конспект лекцій для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей. В 2 ч. Ч. 1 / І. Б. Васильєв. – 4-е вид., перероб. і доп. –X. : [б. в.], 2003.– 152 с.
4. Васильєв І. Б. Професійна педагогіка: конспект лекцій для студентів інженерно-педагогічних спеціальностей. В 2 ч. Ч. 2 /І. Б. Васильєв. – X., 2003. – 175 с.
5. Васильєв І.Б. Теоретико-методологічні аспекти формування змісту курсу «Професійна педагогіка»: системний підхід / І.Б. Васильєв // Професійна освіта: теорія і практика. – Харків, 2000. – № 1-2. – С.61-76.
6. Вітвицька С.С. Основи педагогіки вищої школи: Методичний посібник для студентів магістратури. – К. : Центр навчальної літератури, 2003. – 316 с.
7. Вітвицька С.С. Практикум з педагогіки вищої школи: навч. посібник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 396 с.
8. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. / Ілона Миколаївна Дичківська. — К. : Академвидав, 2004. — 352 с.
9. Зайченко І.В. Педагогіка. Навч. посібн. для студ. вищ. пед. навч. Закладів / І.В. Зайченко. – Чергнігів, 2003. – 382с.
10. Закон України «Про вищу освіту» // Закон від 01.07.2014 № 1556-VII [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://vnz.org.ua \zakonodavstvo\111- zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu
11. Закон України «Про професійно-технічну освіту» // Законодавчі акти України з питань освіти. За станом на 1 квітня 2004 року : офіц. видання / Верховна Рада України, Комітет з питань науки і освіти. — К., 2004. — С. 129 – 157.
12. Зязюн І.А. Педагогічна майстерність : підруч. для вищ. пед. навч. закл. / [І.А. Зязюн, Л.В. Карамущенко, І.Ф. Кривонос та ін.] ; за ред. І.А.Зязюна. — К. : Вища школа, 1997. — 349 с.
13. Жигірь В.І. Професійна педагогіка: Навчальний посібник / В.І. Жигірь, О.А. Чернега; за ред. М.В. Вачевського. – К.: Кондор, 2012. – 336 с.
14. Коваленко Е.Э. Методика профессионального обучения. Учебник для инженеров-педагогов, преподавателей спецдисциплин системы профессионально- технического и высшего образования / Е.Э. Коваленко. –Х.: Штрих, 2003. – 480 с.
15. Козловська І.М. Теоретичні та методичні основи викладання загальнотехнічних і спеціальних дисциплін: інтегративний підхід : [монографія] / І. Козловська, К. Лєнік, Я. Собко, А. Литвин, О. Джулик, Т. Якимович, М. Пашечко, Є Дорошевскі, С. Мамрич ; за ред. Ірини Козловської, Клауша Лєніка. — Львів : Євросвіт, 2003. – 248 с.
16. Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти : Стратегія. Розвиток. Результати / Василь Григорович Кремень. — К. : Грамота, 2005. — 448с.
17. Кузьмінський А.І. Педагогіка вищої школи: навч. посібник. – К.: Знання, 2005–486 с.
18. Мелецинек А. Инженерная педагогика / А. Мелецинек. – М.: Просвещение, 1998. –185 с.
19. Ничкало Н.Г. Трансформація професійно-технічної освіти України : монографія / Н.Г. Ничкало. — К. : Пед. думка, 2008. — 200 с.
20. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ ВНЗ / В.Л. Ортинський. — К.: Центр учбової літератури, 2009. — 472 с.
21. Педагогіка вищої школи. Навч.пос. /За ред. З. Курлянд. – К. : Знання, 2005. – 399с.
22. Педагогічна книга майстра виробничого навчання: [навч.-метод. посібник] / за ред. Н.Г. Ничкало. – [2-ге вид., допов.]. ? К.: Вища школа, 1994. ? 383 с.
23. Профессиональная педагогика : учеб. для студ. вузов / под ред. С.Я.Батышева. – М. : ВЛАДОС, 1997. – 526 с.
24. Професійна освіта: Словник: Навч. посіб. / Уклад. С.У. Гончаренко та ін.; За ред. Н.Г. Ничкало. – К.: Вища шк., 2000. – 380 с.
25. Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія /Ю.М. рашкевич . – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168с.
26. Рашкевич Ю.М. Класифікація освіти в контексті запровадження Національної рамки кваліфікацій і 3-го циклу навчання / Ю.М. Рашкевич, С.К. Андрейчук //Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України – 2013. - №1. – С.36-42.
27. Сушенцева Л.Л. Фроми організації навчання у вищому навчальному закладі / Л.Л. Сушенцева. – Кривий Ріг: КТУ, 2005. – 68 с.
28. Ягупов В.В. Педагогіка : навч. посіб. для студ. пед. спец. навч. закл. / ВасильВасильович Ягупов. — К. : Либідь, 2002. — 560 с.
Assessment methods and criteria:
The formative control at practical classes is carried out in order to reveal the students’ readiness for classes in the following forms:
• selective oral questioning at the beginning of the class;
• standardized survey on cards, tests during 5-10 minutes;
• individual verification of homework;
• evaluation of the students’ activity during the classes, suggestions, original decisions, clarifications and definitions, additions to the previous answers, etc.

The control questions are divided into:
• test tasks – to choose the right answers;
• problematic tasks – to create problem-solving situations;
• replica-questions – to identify cause and effect relationships;
• situational tasks – to determine the answer according to a specific situation;
• reproductive issues – to determine the practical value;
• interactive quiz and game tasks.

The final control is carried out based on the results of formative control and control paper.

Formative control – 40 points.
Individual research assignment and work in Virtual learning environment – 20 points
Exam – 40 points

Total: 100 points