Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Professional Pedagogy

Major: lnternational Economic Relations
Code of Subject: 8.292.00.O.7
Credits: 4
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Professor, Sc.D. Nataliya Mukan Ph.D. Liubov Dolnikova Associate Professor, Ph.D. Hanna Shevchuk
Semester: 2 семестр
Mode of Study: заочна
Learning outcomes:
In the context of this subject the learning outcomes correlate with the competencies of the educational and scientific program of PhD training. As a result of subject studying, a post-graduate student should be able to demonstrate the following program learning outcomes:
Knowledge of
? the theoretical and methodological fundamentals, scientific apparatus of professional pedagogy;
? the essence of the organizational structure of educational process, the characteristics of its structural elements at professional school;
? the modern approaches, methods, techniques and means of planning, organizing and conducting educational work with student youth;
? the methodic requirements for classes organization, various organizational forms, teaching methods at professional school, and the basic requirements for their selection;
? the structure and didactic requirements for the development of educational and methodological support for subject teaching;
? the main categories of pedagogical research, principles, methods and stages of pedagogical research;
? the psychological features of students as a social group, the specificity of their adaptation process at higher education institution, the conditions of of student’s formation as an active participant of the educational process.


Skills
? to transfer professional knowledge, analyse and determine the objectives of the class based on the theoretical approaches underlying the methodology of professional education, demonstrate a modern knowledge base on the theory of professional education and create one’s own database of educational information;
? to design the content of teaching, to develop and use didactic means of the class methodical support;
? to explain, summarize, analyse and statistically process the results of students learning outcomes;
? to establish communicative partnership relations in the student group, to organize and conduct group and individual educational work;
? to identify and formulate the main categories of pedagogical research, establish the relationship between the main pedagogical categories and use comprehensive methods of pedagogical research;
? to organize, monitor and control students’ learning outcomes;
? to identify and develop creative personality qualities, apply methods of teaching creativity and conduct trainings for creativity development;
? to plan and conduct educational work with students in classroom and extracurricular time, organize effective communication activities, solve pedagogical problems and situations.
Required prior and related subjects:
Prerequisites:
Philosophy and Methodology of Science

Co-requisites:
Management of scientific projects
Pedagogical praxes
Summary of the subject:
In the process of subject learning the issues of professional pedagogy fundamentals, as well as the peculiarities of educational process organization and the process of future specialist professional training are considered; regular connections underlying the development, upbringing and training at higher education institution, as well as the development on this basis of methodical, theoretical and methodological problems of a highly qualified specialist development; basic didactic approaches to skills and abilities formation and development as well as assurance of high quality educational process at higher education institution in accordance with modern educational standards and current legislation in the field of professional education.
Recommended Books:
1. Абдыкаримов, Б. А., Абдыров, А. М., Баубекова, Г. Д. (2009). Профессиональная педагогика. Астана, Казакстан: типография КазАТУ им. С. Сейфуллина.
2. Автомонов, П. П. (2002). Технологія педагогічного успіху. Київ, Україна: ВПЦ «Київський університет».
3. Алексюк, А. М. (1997). Педагогіка вищої школи. Курс лекцій: модульне навчання. Київ, Україна: Вища школа.
4. Бабанский, Ю. К. (1983). Педагогика. – Москва: Просвещение.
5. Бабіч, Л. В., Кондратенко Г. М. (2002). Основи педагогічної майстерності: Навчальний посібник для студентів педагогічних університетів. Херсон, Україна.
6. Батышев, С. Я., Новиков, А. М. (ред.). (2010). Профессиональная педагогика. Москва, Россия: Изд-во ЭГВЕС.
7. Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка.
8. Бех, І. Д. (2009). Психологічні джерела виховної майстерності. Київ, Україна: Академвидав.
9. Бойченко, В. В. (2013). Дидактичні системи у вищій освіті. Умань, Україна: ПП Жовтий О. О.
10. Вища освіта України в умовах трансформації суспільства: стан, проблеми, тенденції розвитку, 2007–2011 рр.: наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2. (2012). НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, Ін-т вищ. освіти; [упоряд.: Пономаренко Л. О., Стельмах Н. А., Пєєва С. П., Айвазова Л. М., Бублик Н. М.; наук. консультант і авт. вступ. ст. Корольов Б. І.; наук. ред. Рогова П. І.; бібліогр. ред. Пономаренко Л. О. Київ, Україна: Нілан-ЛТД.
11. Віаніс-Трофименко, К. Б., & Лісовенко, Г. В. (2007). Підвищення професійної компетентності педагога. Харків, Україна: Видавництво група «Основа».
12. Гладуш, В. А., & Лисенко Г. І. (2014). Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Дніпропетровськ.
13. Гончеренко, С. (2006). Фундаменталізація професійної освіти. Ksztalcenie zawodowe: pedagogika i psychologia, 7, 170–171.
14. Гуревич, Р. С. (2008). Теорія і практика навчання в професійно-технічних закладах. Вінниця, Україна: ДОВ «Вінниця».
15. Данилов, М. А., & Есипов, Б. П. (1957). Дидактика. Москва, Россия: Издательство Академии педагогических наук.
16. Дороніна, Т. О. (2018). Теорія і практика вищої професійної освіти в Україні. Кривий ріг, Україна: КДПУ.
17. Зайцева, Т. Г. (2012). План-конспект лекцій з дисципліни «Педагогіка вищої школи». Херсон, Україна: Херсонська державна морська академія.
18. Зязюн, І. А. (2008). Педагогічна майстерність. Київ, Україна.
19. Казак, І. О. (2018). Теорія і методика викладання в вищій школі. Конспект лекцій з навчальної дисципліни. Київ, Україна: КПІ ім. Ігоря Сікорського.
20. Каменєва, Т. М. (2018). Теоретичні основи навчання. Київ, Україна: МНУЦ.
21. Класифікатор професій ДК 003:2010 (2010). Наказ Держспоживстандарту України №327 від 28.07.2010. Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10
22. Кошельник, В. В. (2007). Організація виховної роботи зі студентами у вищому навчальному закладі. Вінниця, Україна.
23. Красильникова, Г. В. (2012). Професійна педагогіка. Взято з: http://lubbook. net/book_303_glava_17_Tema_15. _
24. Кузьмінський, Л. І. (2011). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна.
25. Кухар, Л. О., & Сергієнко, В. П. (2010). Конструювання тестів. Луцьк, Україна.
26. Марків, В. М. (2015). Теорія виховання. Кривий Ріг, Україна: КПІ.
27. Мачинська. Н. І., & Стельмах, С. С. (2012). Сучасні форми організації навчального процесу у вищій школі. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ.
28. Міжнародні стилі цитування та посилання в наукових роботах – посилання
29. Мукан, Н. В. (2011). Професійний розвиток учителів загальноосвітніх шкіл Великої Британії, Канади, США. Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки.
30. Нагаєв, В. М. (2007). Методика викладання у вищий школі. Київ, Україна: Центр навчальної літератури.
31. Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти. (2019). Взято з: https://naqa.gov.ua/
32. Новиков, А. М. (2006). Методология образования. Москва, Россия: Издательство ЭГВЕС.
33. Ортинський, В. Л. (2009). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Центр учбової літератури.
34. Оршанський, Л. В., & Сидоренко, В. К. (2006). Професійна педагогіка: навчальний посібник для студентів спеціальності «Професійне навчання». Київ, Україна.
35. Приходько, В. В., Малий, В. В., Галацька, В. Л., Мироненко, М. А. (2005). Словник термінів і понять з педагогіки вищої школи. Дніпропетровськ, Україна: 2005.
36. Сисоєва, С. О. (2006). Основи педагогічної творчості. Київ, Україна: Міленіум.
37. Таланова, Ж. В. (2010). Докторська підготовка у світі та Україні. Київ, Україна: Міленіум.
38. Фіцула, М. М. (2014). Педагогіка вищої школи. Київ, Україна: Академвидав.
39. Холковська, І. Л. (ред.). (2017). Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу. Вінниця, Україна: ТОВ «Нілан ЛТД».
40. Щербаков, О. В., & Щербина, Г.А. (2012). Соціальна мережа для підтримки навчального процесу у ВНЗ. Системи обробки інформації, 8, 159-162.
41. Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, USA: David McKay Company.
42. Bruner, J. S. (1960). The Process of education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
43. Chesser, L. (2019). 50 Different Approaches to Learning. Retrieved from: http://www.teachthought.com/pedagogy/
44. Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. (2010). Взято з: http://www.pef.uni-lj.si/bologna/dokumenti/eu-common-principles.pdf
45. Fleming, N. (2017). The VARK modalities. Retrieved from: http://vark-learn.com/introduction-to-vark/the-vark-modalities/
46. Major, C. H., Harris, M. S., & Zakrajsek, T. (2015). Teaching for learning: 101 intentionally designed educational activities to put students on the path to success. Routledge.
47. Merriam, S., Caffarella, R., & Baumgartner, L. (2006). Learning in Adulthood, San Francisco, CA: Jossey-Bass. This ranges widely and provides an excellent synopsis of much that we know about adult learning.
48. Moodie, G. (2008). From vocational to higher education: an international perspective. UK: Berkshire Open University Press.
49. Perkins, D. (2006). Constructivism and troublesome knowledge. In Meyer and Land (2006) (pp. 33–47). A very lucid exposition of some key ideas in learning theory.
50. Schultz, D., & Schultz, S. E. (2016). Theories of personality, (11th ed). – Cengage Learning.
51. The Council of the European Union (2018). European Key Competences for Lifelong Learning. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN
52. Ukraine National Erasmus+ Office. (2017). Overview of the higher education system. Ukraine.
53. UNESCO. (2013). International Standard Classification of Education. Fields of Education and Training. Montreal, Quebec, Canada: UNESCO Institute for Statistics.
Assessment methods and criteria:
The total course evaluation system: 100 points.

Requirements for control work: conceptually specific and empirically verified coverage of issues. It is evaluated in 20 points (including defense of control work).

Practical classes: 3 points for practical work № 1, 3, 4, 6 and 2 points for practical work № 2, 5, 7, 8. Total sum of points – 20, including one point for the performance of test tasks in the VLE.

Conditions of admission to the final control (exam): the fulfillment of all forms of educational work planned by the curriculum, which are subject to control evaluation. The minimum number of points for exam admission – 25 points.

Final control test (exam): 60 points for the examination work: test tasks of two levels of difficulty – 30 points;
problem-theoretical task – 10 points;
practical task – 10 points;
oral component – 10 points.

The policy of deadlines and re-taking of exam is carried out in accordance with the Regulations on the organization and conduct of current and semester control of students’ learning outcomes at Lviv Polytechnic National University from 30.08.2018.

Formative assessment is carried out during lectures, practical classes and individual-consultative classes in order to check the level of theoretical and practical knowledge, formed and developed skills and abilities of the student.

Semester control is conducted in the form of an exam.

All forms of academic integrity violation will not be tolerated. In the case of detection of any form of academic integrity violation, the measures will be taken in accordance with the Regulations on Academic Integrity at Lviv Polytechnic National University.