Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Theory and Methods of Career Guidance and Orientation

Major: ComputerTechnologies
Code of Subject: 6.015.10.O.150
Credits: 3
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Dolnikova Lubov Vasylivna
Semester: 7 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
At the end of this course students will be able to:
• understand the need for career’s advice as a vital part of young person’s development
• know main trends and forms of career advice in secondary schools
• compile appropriate career guidance for organisation and delivery of career events
• evaluate results of career guidance for different age groups
Required prior and related subjects:
• Pedagogy
• Psychology
• History of pedagogy
Summary of the subject:
Content and aims of the course ‘Theory and methodology of career guidance’. Theoretical basis of structuring career guidance. Structure of career guidance with different age groups. Career guidance in secondary schools, pre-school, professional colleges. Methodology of career guidance. Relationship between mass media, society, family, school and church in career guidance. Methods of evaluating the efficacy of career guidance. Training approaches to preparing career advisors.
Recommended Books:
1. Пономаренко О.Г. Сучасні методи та форми профорієнтаційної роботи в Україні / О.Г. Пономаренко // Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти - 2015. - Том 2. №2: - С.67-71.
2. Пономарьова, Н. О.; Білоусова, Л. І. Співпраця педагогів загальноосвітніх та вищих навчальних закладів з професійної орієнтації школярів / Н.О. Пономарьова , Л.І. Білоусова // Професійна освіта: проблеми і перспективи – 2016 - №11. – С.65-70.
3. Професійне самовизначення старшокласників : метод. посіб. / за ред. Д. О. Закатнова. – К. : Шкіл. світ, 2006. – 128 с
4. Вискребенцева М.В. Професійна підготовка молоді в країнах далекого зарубіжжя: Німеччина, США, Японія, Велика Британія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах . Випуск. 30 (83)2013 р. – С. 109-116.
5. Гуцан, Л.А. Профорієнтаційна робота в системі неперервної освіти: сучасні пріоритети /Л.А Гуцан // Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Науково-методичні засади професійного розвитку фахівця у системі неперервної освіти» (18-19 жовтня 2016 р.) КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», м. Запоріжжя, Україна.-2016
Assessment methods and criteria:
• continuous monitoring of learning;
• verbal questioning (whole-class, individual, combined);
• individual written assignments – essays, presentations, educational task;
• performance tests.

Theory and Methods of Career Guidance and Orientation

Major: Professional Education (Computer Technologies)
Code of Subject: 6.015.10.O.150
Credits: 3
Department: Department of Pedagogics and Innovative Education
Lecturer: Dolnikova Lubov Vasylivna
Semester: 7 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
At the end of this course students will be able to:
• understand the need for career’s advice as a vital part of young person’s development
• know main trends and forms of career advice in secondary schools
• compile appropriate career guidance for organisation and delivery of career events
• evaluate results of career guidance for different age groups
Required prior and related subjects:
• Pedagogy
• Psychology
• History of pedagogy
Summary of the subject:
Content and aims of the course ‘Theory and methodology of career guidance’. Theoretical basis of structuring career guidance. Structure of career guidance with different age groups. Career guidance in secondary schools, pre-school, professional colleges. Methodology of career guidance. Relationship between mass media, society, family, school and church in career guidance. Methods of evaluating the efficacy of career guidance. Training approaches to preparing career advisors.
Recommended Books:
1. Пономаренко О.Г. Сучасні методи та форми профорієнтаційної роботи в Україні / О.Г. Пономаренко // Актуальні проблеми педагогіки, психології та професійної освіти - 2015. - Том 2. №2: - С.67-71.
2. Пономарьова, Н. О.; Білоусова, Л. І. Співпраця педагогів загальноосвітніх та вищих навчальних закладів з професійної орієнтації школярів / Н.О. Пономарьова , Л.І. Білоусова // Професійна освіта: проблеми і перспективи – 2016 - №11. – С.65-70.
3. Професійне самовизначення старшокласників : метод. посіб. / за ред. Д. О. Закатнова. – К. : Шкіл. світ, 2006. – 128 с
4. Вискребенцева М.В. Професійна підготовка молоді в країнах далекого зарубіжжя: Німеччина, США, Японія, Велика Британія. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах . Випуск. 30 (83)2013 р. – С. 109-116.
5. Гуцан, Л.А. Профорієнтаційна робота в системі неперервної освіти: сучасні пріоритети /Л.А Гуцан // Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Науково-методичні засади професійного розвитку фахівця у системі неперервної освіти» (18-19 жовтня 2016 р.) КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», м. Запоріжжя, Україна.-2016
Assessment methods and criteria:
• continuous monitoring of learning;
• verbal questioning (whole-class, individual, combined);
• individual written assignments – essays, presentations, educational task;
• performance tests.