Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний у Львівській політехніці пояснив особливості реформування вищої освіти

19 грудня 2019, 09:50
Наталія ПАВЛИШИН, Центр комунікацій Львівської політехніки

Обговорити питання реформування вищої освіти та зміни, на які варто очікувати вже найближчим часом, до Львівської політехніку на зустріч із очільниками закладів вищої освіти та професорсько-викладацьким складом завітав заступник міністра освіти і науки Єгор Стадний.

Такі зустрічі, як зазначив заступник міністр, відбуваються в різних містах, щоб пояснити, які зміни передбачає реформа.

― Перші зміни, які ми розпочали, стосуються системи фінансування вищої освіти. Над цією темою я працюю з 2015 року, тож ці зміни ― результат кількарічних досліджень і дискусій. Уже від січня 2020 року університети фінансуватимуть не за штатними розписами, а з урахуванням їхньої діяльності. Серед параметрів, які впливатимуть на це буде й кількість студентів-бюджетників, ― зазначив Єгор Стадний.

Заступник міністра освіти і науки наголосив, що жоден університет не отримає нижче 95% фінансування 2019 року, але ця сума не перевищить 120% цьогорічного фінансування.

Решту коштів розподілять між університетами за шістьма показниками, які можна поформувати на дві групи: три ― умовно політичні показники і три ― показники якості.

Перший показник ― це показник масштабу університету. Тобто, що більший університет, то більше фінансування. Це економічний стимул університетам об’єднуватися.

Другий показник ― регіональний коефіцієнт. Та від цього не мають страждати наукові школи.

Третій показник політичної групи ― це контингент. Його особливість у тому, що тут відбуватиметься градація спеціальностей. До прикладу, один економіст принесе університетові вдвічі менше коштів, аніж один інженер. Тож гуманітарні спеціальності в технічні ЗВО приноситимуть менше коштів, ніж інженерні, медичні, природничі спеціальності. Це дозволить університетам не втратити свої обличчя.

Щодо показників якості, то перший серед них ― працевлаштування випускників. Він діятиме з 2021 бюджетного року. Впродовж 2020 року ми напрацюємо програмне забезпечення для цієї роботи. Система моніторингу працевлаштування випускників ґрунтуватиметься на показниках бази ЄДЕБО та Пенсійного фонду. Є кілька умов застосування цього показника: після завершення навчання в університеті випускники матимуть два-три роки для працевлаштування. Якщо людина три роки працюватиме на касі в супермаркеті ― це негативний показник, якщо ж на посаді, де потрібна вища освіта ― це матиме позитивний вплив, адже означає, що випускник ЗВО використовує свої знання, які здобув за час навчання. Варто наголосити й на тому, що ми не братимемо абсолютний показник для всієї країни, бо є регіональна специфіка, а вираховуватимемо середній показник для цього регіону і відхилення для кожного університету. Якщо він буде нижчий від середнього, то це означатиме недофінансування, вищий ― більше фінансування, ― пояснив Єгор Стадний.

Що ж до виїзду випускника за кордон, то невдовзі МОН планує налагодити зв’язок зі прикордонними службами. І за певний час після виїзду випускника за межі держави, просто видалятимемо його з переліку і це не позначатиметься на показниках університету.

Другий показник, який матиме вплив на фінансування університетів, ― це обсяг коштів, який ЗВО залучив на науку, дослідження з позабюджетних джерел. Тобто, якщо хтось довірився університетові коштами, то й держава повинна довіряти.

І останній показник ― входження університету до міжнародних рейтингів: QS, Times Higher Education і Шанхайський.

З усіх цих показників вираховуватимемо підсумковий індекс, від якого залежатиме додаткове фінансування. Навчальні заклади в межах тих коштів самостійно вирішуватимуть, як ділити ставки між підрозділами, інститутами, кафедрами.

Уже з цієї вступної кампанії працюватиме так звана індикативна собівартість, тобто ціна на контракт. Є перелік спеціальностей, за якими навчаються студенти-контрактники. Ми намагаємося розв’язати кілька проблем. Перше, потрібно припиняти дотування на таких спеціальностях на навчання контрактників за рахунок державного фінансування, ― підкреслив заступник міністра. ― Друге, маємо зупинити демпінг, який зводить заклади вищої освіти в програшне становище: щоразу, коли під час вступної кампанії намагаємося поставити ціни трішечки нижчі, ніж у конкурентів, шкодимо собі, бо привчаємо наше суспільство, що вища освіта не потребує капіталовкладень. Насправді, це ― дороговартісна річ. І саме до цього маємо привчати суспільство. Звичайно, необхідно враховувати платоспроможність населення, яка відрізняється в різних регіонах. Та ми очікуємо, що меншою кількістю зарахованих на контракт студентів, університети отримають більше коштів і скоротять деякі витрати. Вже в березні вийдемо з пакетом законів, які передбачатимуть фінансову автономію університетів.

Після виступу заступника міністра присутні мали нагоду почути відповіді на багато інших запитань, які їх цікавили, акцентуючи перш за все на потребах і проблемах тих університетів і тих напрямів, які представляли. Чи не найбільше уваги приділили саме фінансовим питанням та можливості розвивати дослідження і залучати молодь до науки.