Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Прикладні методи дослідження історичних джерел

Спеціальність: Історія та археологія
Код дисципліни: 8.032.00.M.10
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: доц. Барановська Н. М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Знання:
• Здатність продемонструвати поглиблені знання у вибраній області наукових досліджень.
• Здатність продемонструвати розуміння впливу історичних процесів та етнокультурних процесів в археології в суспільному і соціальному контексті.
• Здатність продемонструвати знання нормативно-правової бази визначеної вітчизняним та міжнародним законодавством з історії та археології.
Уміння:
• Здійснювати пошук, аналізувати, порівнювати і критично оцінювати інформацію з різних джерел.
• Уміння написати наукову роботу-дослідження, розуміння послідовності роботи по підготовці наукового дослідження.
• Уміння адаптувати результати наукових досліджень під час написання дисертації.
• Вміти використовувати професійно-профільовані знання в галузі історії та археології для обробки результатів досліджень.

Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Філософія і методологія науки
Аналітичні та чисельні методи досліджень
Археологічне джерелознавство
Короткий зміст навчальної програми:
• Тема 1. Поняття історичного джерела. Класифікація та періодизація історичних джерел. • Тема 2. Основні комплекси історичних джерел. • Тема 3. Дослідницькі принципи та методи історичної науки. • Тема 4. Основи методики історичного джерелознавства. • Тема 5. Організація прикладних досліджень історичних джерел. Джерелознавча критика. • Тема 6. Методи джерелознавчого аналізу. • Тема 7. Вибір напряму та послідовність прикладних досліджень історичних джерел.
Рекомендована література:
1. Богдашина О.М. Джерелознавство історії України: питання теорії, методики, історії / О.М. Богдашина. – Х.: Сага, 2009. – 214 с.
2. Вайдахер Ф. Загальна музеологія: Посібник / Фрідріх Вайдахер. – Львів: Літопис, 2005. – 632 с.
3. Войцехівська І.Н. Структура історичного джерелознавства: традиції та сучасні проблеми / І.Н. Войцехівська // Архівознавство. Археографія. Джерелознавство: Міжвідомчий збірник наукових праць. – Вип. 3. Джерелознавчі дисципліни. – К., 2001.
4. Вожинський С.Е, Щербак Т.І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
5. Воронов В.І. Джерелознавство історії України: Курс лекцій [Текст] / В.І. Воронов. – Дн.: Вид-во Дніпропетровського університету, 2003. - 336 с.
6. Голиков А.Г. Источниковедение отечественной истории: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «История» / А.Г. Голиков, Т.А. Круглова; под общ. ред. А. Голикова. – М., 2012.
7. Зашкільняк Л.О. Вступ до методології історії / Л.О. Зашкільняк. – Львів, 1996.
8. Зашкільняк Л.О. Методологія історії від давнини до сучасності / Л.О. Зашкільняк. – Львів, 1999.
9. Історична наука: термінологічний та понятійний довідник. – К., 2002.
10. Історичне джерелознавство: Підручник / Авт. кол.: Я.С. Калакура, І.Н. Войцехівська, С.Ф. Павленко та ін. – К.: Либідь, 2002. – 454 с.
11. Класифікація джерел із всесвітньої історії як дослідницький метод [Текст] / Я. Калакура // Україна–Європа–Світ. – 2015. – Вип. 15. – С. 185-192.
12. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. /. С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
13. Методология истории / Под ред. А.Н. Алпеева и др. – Мн.: НТООО «Терра Системс», 1996. – 358 с.
14. Швецова-Водка Г.М. Документознавство. Навчальний посібник / Г.М. Швецова-Водка. – К., 2007.
15. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 352 с.
16. Wielka historia Polski. – T. 1–12 / A. Dognan-Ginter, F. Kiryk, J. Rys і dr. – Krakow. – 1997– 2001.
17. Maresz, Teresa. Wplyw tekstow zrodlowych na rozwoj myslenia historycznego uczniow: teoria a praktyka / Teresa Maresz Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004. – 182 s.
Методи і критерії оцінювання:
Семестрове оцінювання знань студентів здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю та виконання контрольного заходу.
Форма контрольного заходу - екзамен.
Поточний контроль - 40 балів
Екзамен (письмова робота) - 60 балів