Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Сучасне українське суспільство: соціологічний аналіз
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 7.054.01.M.11
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: д.с.н., професор Піча В.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
Усвідомлення рівних можливостей та гендерних проблем.
Здатність виявляти, діагностувати та інтерпретувати актуальні проблеми українського суспільства та світової спільноти.
Застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції, теорії та результати емпіричних досліджень для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Здійснювати діагностику та інтерпретацію актуальних проблеми українського суспільства та світової спільноти, причини їхнього виникнення та наслідки.
Розробляти проекти соціальних досліджень та обґрунтувати їхню методологію.
Викладати соціологічні та суміжні з ними дисципліни з використанням класичних і сучасних концепцій і методів навчання.
Узагальнювати результати власних наукових досліджень у різних формах (тез, статей, доповідей, презентацій тощо).
Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мульти-дисциплінарних контекстах
Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і
нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються
Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів
Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Здатність виявляти, діагностувати та інтерпретувати актуальні проблеми українського суспільства та світової спільноти.
Застосовувати сучасні соціологічні поняття, концепції, теорії та результати емпіричних досліджень для опису й пояснення соціальних явищ і процесів.
Здійснювати діагностику та інтерпретацію актуальних проблеми українського суспільства та світової спільноти, причини їхнього виникнення та наслідки.
Розробляти проекти соціальних досліджень та обґрунтувати їхню методологію.
Викладати соціологічні та суміжні з ними дисципліни з використанням класичних і сучасних концепцій і методів навчання.
Узагальнювати результати власних наукових досліджень у різних формах (тез, статей, доповідей, презентацій тощо).
Спеціалізовані концептуальні знання, що включають сучасні наукові здобутки у сфері професійної діяльності або галузі знань і є основою для оригінального мислення та проведення досліджень.
Критичне осмислення проблем у галузі та на межі галузей знань.
Спеціалізовані уміння/навички розв’язання проблем, необхідні для проведення досліджень та/або провадження інноваційної діяльності з метою розвитку нових знань та процедур
Здатність інтегрувати знання та розв’язувати складні задачі у широких або мульти-дисциплінарних контекстах
Здатність розв’язувати проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності
Зрозуміле і недвозначне донесення власних знань, висновків та аргументації до фахівців і
нефахівців, зокрема, до осіб, які навчаються
Управління робочими або навчальними процесами, які є складними, непередбачуваними та потребують нових стратегічних підходів
Відповідальність за внесок до професійних знань і практики та/або оцінювання результатів діяльності команд та колективів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Аналіз категоріальних даних
• Методологія дискурсивного аналізу
• Методика викладання соціології
• кореквізити:
• Соціологія соціальних проблем
• Сучасне українське суспільство як суспільство ризику
• Інституційна соціологія
• Асистентська практика
• Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
• Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
• Захист магістерської кваліфікаційної роботи
• Аналіз категоріальних даних
• Методологія дискурсивного аналізу
• Методика викладання соціології
• кореквізити:
• Соціологія соціальних проблем
• Сучасне українське суспільство як суспільство ризику
• Інституційна соціологія
• Асистентська практика
• Практика за темою магістерської кваліфікаційної роботи
• Виконання магістерської кваліфікаційної роботи
• Захист магістерської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми:
Сутність поняття «соціологічний вимір» та його застосування для аналізу сучасного українського суспільства. Основні показники соціологічного виміру українського суспільства: джерела отримання та їх сутнісне наповнення. Соціологічні виміри економічної, політичної, соціальної, культурної сфер життя українського суспільства. Війна на сході України: соціологічні виміри. Проблеми модернізації в сучасній Україні.
Рекомендована література:
1. Головаха, Є., Горбачик, А. Тенденція соціальних змін в Україні та Європі: за результатами «Європейського соціологічного дослідження» 2005-2007-2009-2011-2013. - К.: ІС НАН України, 2014.
2. Катаев С.Л. Сучасне українське суспільство: Навч. посіб. /С.А.Катаев. – К.: ЦУЛ, 2006.
3. Піча В.М. Політична культура суспільства / В.М.Піча // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні питання державо-правового розвитку України» 25-27 червня 2018 р. м. Одеса. – К.: Вид-ві «Каравела», 2019. – С. 96-100.
4. Українське суспільство. Моніторинг соціальних змін. Вип. 4 (18). – К.: ІС НАН України, 2017.
5. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Вип. 6 (20).– К.: ІС НАН України, 2018.
6. Human Development Indices and Indicators 2018, Statistical Update. New York, 2018. URL: http:/ hdr.undp.org/sites/default/files /2018_human_development_statistical_update.pdf
7. Zolkina M. The Donbas: New Trendsin Public Opinion //Constructing a Political Nation: Changes in the Attitudes of Ukrainians during the War in the Donbas/ Ed. By O.Haran, M.Yakovlyev. Kyiv: Stylos Publishing, 2017. P. 159-182.
8. Sasse, G., Lackner, A. War and identity: the case of the Donbas in Ukraine.// Post-Soviet Affairs. Vol 34, 2018.
9. Spoleczenstwa na rozdrozach. Polska i Ukraina wobec wyzwan XXI wieku. Red. P.Baldys, K.Piatek B-Biala 2017 (M.Kozak, O.Makukh, W.Sawka, M. Shkolyar, S. Lizakowska)
2. Катаев С.Л. Сучасне українське суспільство: Навч. посіб. /С.А.Катаев. – К.: ЦУЛ, 2006.
3. Піча В.М. Політична культура суспільства / В.М.Піча // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні питання державо-правового розвитку України» 25-27 червня 2018 р. м. Одеса. – К.: Вид-ві «Каравела», 2019. – С. 96-100.
4. Українське суспільство. Моніторинг соціальних змін. Вип. 4 (18). – К.: ІС НАН України, 2017.
5. Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Вип. 6 (20).– К.: ІС НАН України, 2018.
6. Human Development Indices and Indicators 2018, Statistical Update. New York, 2018. URL: http:/ hdr.undp.org/sites/default/files /2018_human_development_statistical_update.pdf
7. Zolkina M. The Donbas: New Trendsin Public Opinion //Constructing a Political Nation: Changes in the Attitudes of Ukrainians during the War in the Donbas/ Ed. By O.Haran, M.Yakovlyev. Kyiv: Stylos Publishing, 2017. P. 159-182.
8. Sasse, G., Lackner, A. War and identity: the case of the Donbas in Ukraine.// Post-Soviet Affairs. Vol 34, 2018.
9. Spoleczenstwa na rozdrozach. Polska i Ukraina wobec wyzwan XXI wieku. Red. P.Baldys, K.Piatek B-Biala 2017 (M.Kozak, O.Makukh, W.Sawka, M. Shkolyar, S. Lizakowska)
Методи і критерії оцінювання:
• робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)
• підсумкова контрольна робота (екзамен): письмова форма (60%)