Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Державна система забезпечення якості вищої освіти
Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 7.011.01.M.17
Кількість кредитів: 5
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: кандидат історичних наук, доцент кафедри педагогіки та інноваційної освіти Інституту права, психології та інноваційної освіти Гелеш Анна Валентинівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Знання:
• сутність поняття «якість вищої освіти» та дотичні до нього поняття;
• стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG);
• становлення та розвиток проблеми якості вищої освіти в світовій освітній практиці;
• досвід європейських університетів щодо забезпечення якості вищої освіти;
• сучасна нормативно-правова база України щодо забезпечення якості вищої освіти;
• процедура ліцензування в системі забезпечення якості вищої освіти України;
• загальні відомості про стандарти вищої освіти та структуру освітніх програм;
• окремі напрями діяльності Національного агентства забезпечення якості вищої освіти;
• особливості акредитації освітніх програм та освітньої діяльності за цією програмою в закладах вищої освіти України;
• окремі знання, уміння та навички експерта з акредитації освітніх програм.
Уміння:
• аналізувати освітні явища, процеси та факти з точки зору забезпечення якості вищої освіти;
• здійснювати аналіз якості діяльності учасників освітнього процесу;
• дотримуватись і реалізовувати на практиці стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості вищої освіти (ESG-2015);
• добирати та застосовувати ефективні методи і форми власного професійного саморозвитку в системі забезпечення якості вищої освіти;
• застосовувати набуті знання в процесі відбору до числа експертів з акредитації освітніх програм Національним агентством;
• проводити наукові дослідження за актуальною тематикою;
• ефективно працювати в команді та дотримуватись тайм-менеджменту.
• сутність поняття «якість вищої освіти» та дотичні до нього поняття;
• стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG);
• становлення та розвиток проблеми якості вищої освіти в світовій освітній практиці;
• досвід європейських університетів щодо забезпечення якості вищої освіти;
• сучасна нормативно-правова база України щодо забезпечення якості вищої освіти;
• процедура ліцензування в системі забезпечення якості вищої освіти України;
• загальні відомості про стандарти вищої освіти та структуру освітніх програм;
• окремі напрями діяльності Національного агентства забезпечення якості вищої освіти;
• особливості акредитації освітніх програм та освітньої діяльності за цією програмою в закладах вищої освіти України;
• окремі знання, уміння та навички експерта з акредитації освітніх програм.
Уміння:
• аналізувати освітні явища, процеси та факти з точки зору забезпечення якості вищої освіти;
• здійснювати аналіз якості діяльності учасників освітнього процесу;
• дотримуватись і реалізовувати на практиці стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості вищої освіти (ESG-2015);
• добирати та застосовувати ефективні методи і форми власного професійного саморозвитку в системі забезпечення якості вищої освіти;
• застосовувати набуті знання в процесі відбору до числа експертів з акредитації освітніх програм Національним агентством;
• проводити наукові дослідження за актуальною тематикою;
• ефективно працювати в команді та дотримуватись тайм-менеджменту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Педагогіка відкритих освітніх систем
Теорія та методика педагогічного дослідження
Теорія та методика педагогічного дослідження
Короткий зміст навчальної програми:
Навчальна дисципліна забезпечує набуття студентами знань в системі забезпечення якості вищої освіти, зокрема про акредитаційну експертизу освітніх програм закладів вищої освіти, що проводиться Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти та застосування їх в процесі відбору до числа експертів з акредитації освітніх програм, а також підготовку студентів до професійної та самостійної діяльності.
Цілі вивчення дисципліни:
• аналіз актуальності процесу забезпечення якості вищої освіти України на етапі її реформування;
• дефінітивний аналіз сутності поняття «якість вищої освіти» та характеристика її компонентів;
• обґрунтування освітніх послуг, що підлягають процедурі ліцензування у сфері вищої освіти;
• аналіз стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG-2015);
• загальні відомості про стандарти вищої освіти та структуру освітніх програм університетів України;
• характеристика основних засад та порядок проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти як інструменту зовнішнього забезпечення якості вищої освіти в Україні;
• аналіз окремих напрямів діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти;
• формування у студентів умінь творчо аналізувати та критично оцінювати явища і процеси, що відбуваються в системі вищої освіти України та пропонувати шляхи удосконалення забезпечення якості освітньої діяльності закладів вищої освіти;
• надання студентам окремих знань, умінь та навичок експерта з акредитації освітніх програм Національним агентством;
• розвиток необхідних soft skills, зокрема: управлінські навички, комунікація в команді, слухання і розуміння співрозмовника, переговори і переконання, прийняття рішень, лідерство, мотивування, крос-культурна взаємодія в команді, вирішення конфліктів.
Рекомендована література:
1. Акредитація освітніх програм (за матеріалами проекту QUAERE): методичний посібник / В.А. Бугров, А.П. Гожик, Д.В. Щеглюк та ін.; за заг. ред. Л.В. Губерського. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2018. – 74 c.
2. Гелеш А.В. Експерти як ключові учасники нової акредитаційної експертизи: дискусійні питання / А.В. Гелеш / Молодий вчений. – 2020. – № 2.
3. Довідник користувача ЄКТС 2015. – Режим доступу https://naps.gov.ua.
4. Додаток до Методичних рекомендацій для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми phd, Затверджені Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти протокол від 29 серпня 2019 р. № 9.
5. Закон України «Про вищу освіту» від 01 липня 2014 р. № 1556-VII // Відомості Верховної Ради України. – 2014. – № 37-38. – С. 2716.
6. Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» [Електронний документ] / Відомості Верховної Ради України, 2015, № 23, ст.158. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/222-19/print1464684563806810.
7. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти // Лист МОН України від 31.07.2008 р. № 1/9-484. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/files/normative/newstmp/2008.
8. Методичні рекомендації для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми, Затверджені Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти протокол від 29 серпня 2019 р. № 9.
9. Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання / пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д.т.н., проф. Ю.М. Рашкевича. – Київ: ТОВ «Поліграф плюс», 2016. – 80 с.
10. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/metodichni-rekomendaciyi-vo.
11. Електронний навчально-методичний комплекс «Державна система забезпечення якості вищої освіти». Укладач – Гелеш А.В. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8208.
12. Положення «Про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» від 11.07.2019 р. № 977, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08.08.2019 р. за № 880/33851.
13. Порадник щодо заповнення відомостей самооцінювання освітньої програми (для закладів вищої освіти). URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/порадник_121119.pdf.
14. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій»: № 1341 від 23.11.2011 [Електронний ресурс] / Кабінет Міністрів України // Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п.
15. Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю.М. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
16. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). – К.: ТОВ «ЦС», 2015. – 32 с. Режим доступу: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf.
2. Гелеш А.В. Експерти як ключові учасники нової акредитаційної експертизи: дискусійні питання / А.В. Гелеш / Молодий вчений. – 2020. – № 2.
3. Довідник користувача ЄКТС 2015. – Режим доступу https://naps.gov.ua.
4. Додаток до Методичних рекомендацій для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми phd, Затверджені Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти протокол від 29 серпня 2019 р. № 9.
5. Закон України «Про вищу освіту» від 01 липня 2014 р. № 1556-VII // Відомості Верховної Ради України. – 2014. – № 37-38. – С. 2716.
6. Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» [Електронний документ] / Відомості Верховної Ради України, 2015, № 23, ст.158. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/222-19/print1464684563806810.
7. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти // Лист МОН України від 31.07.2008 р. № 1/9-484. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/files/normative/newstmp/2008.
8. Методичні рекомендації для експертів Національного агентства щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми, Затверджені Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти протокол від 29 серпня 2019 р. № 9.
9. Методичні рекомендації для розроблення профілів ступеневих програм, включаючи програмні компетентності та програмні результати навчання / пер. з англ. Національного експерта з реформування вищої освіти Програми Еразмус+, д.т.н., проф. Ю.М. Рашкевича. – Київ: ТОВ «Поліграф плюс», 2016. – 80 с.
10. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/metodichni-rekomendaciyi-vo.
11. Електронний навчально-методичний комплекс «Державна система забезпечення якості вищої освіти». Укладач – Гелеш А.В. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=8208.
12. Положення «Про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти» від 11.07.2019 р. № 977, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08.08.2019 р. за № 880/33851.
13. Порадник щодо заповнення відомостей самооцінювання освітньої програми (для закладів вищої освіти). URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/11/порадник_121119.pdf.
14. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій»: № 1341 від 23.11.2011 [Електронний ресурс] / Кабінет Міністрів України // Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п.
15. Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти: монографія / Ю.М. Рашкевич. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 168 с.
16. Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). – К.: ТОВ «ЦС», 2015. – 32 с. Режим доступу: http://www.britishcouncil.org.ua/sites/default/files/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf.
Методи і критерії оцінювання:
Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод. Поточний та заліковий контроль: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв; фронтальна перевірка виконаних домашніх завдань; оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей тощо.