Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Problematic Aspects of Medieval and Early Modern History

Major: History and Archeology
Code of Subject: 8.032.00.O.3
Credits: 5
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: Lyseyko Yaroslav
Semester: 1 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
The study of the discipline involves the formation and development of graduate students' competencies:
general:
• ZK3. Interpersonal skills and teamwork. Creation and development of network cooperation; working relations with colleagues, administration; awareness of their behavior and influence on others in work in formal or informal groups; transmission and receipt of feedback; responsibility for others in the organization of feedback; social responsibility for the results of strategic decisions; initiation of original research and innovation complex projects.
• ZK4. Promotional and presentation skills. Initiation and implementation of scientific research, the result of which is the acquisition of new knowledge. Ability to form ideas, theories, hypotheses and concepts in historical and archaeological research. Ability to present the information obtained during the research to the target and general audience; critical analysis, evaluation and synthesis of new ideas.
The learning outcomes of this discipline detail the following program learning outcomes:
- knowledge and skills:
ЗН5. Ability to demonstrate methods of searching and processing various types of historical sources, professional historical and archaeological literature.
COM1. Ability to communicate effectively at the professional and social levels;
COM2. Ability to present and discuss the results obtained and transfer the acquired knowledge /
As a result of studying the discipline, the student must be able
demonstrate the following learning outcomes:
• deepening and practical use of theoretical knowledge in professional disciplines;
• deep knowledge of the historical content of medieval and early modern history of Ukraine;
• acquaintance with modern scientific and methodical approaches to the study of medieval and early modern history of Ukraine;
• mastering the skills and methods of critical analysis of information, constructive social interaction on the basis of stable value orientations;
• acquisition of skills of modeling, design, forecasting of historical processes;
• mastering modern forms, teaching methods.
Required prior and related subjects:
Basics of the scientific research
Special historical disciplines
Scientific work in museum and monument protection activities
Museum communication in the postmodern era
Museums, memory, national identity
Monument studies of Ukraine in modern scientific discourse
Summary of the subject:
Topic 1. Territory composition and identity of the population of Ukrainian lands in the Medieval and Early Modern Ages Topic 2. Formation of early (pre-modern) Ukrainian identity (IX-XVII centuries). Topic 3. The genesis of Ukrainian state formation in the days of Kievan Rus Topic 4. Problematic aspects of the history of the Galicia-Volyn principality of the XIII - middle of the XIV century. Topic 5. Aspects of cultural development of Ukrainian lands in the X-XIV centuries. Topic 6. Ukrainian lands in the Grand Duchy of Lithuania and the Kingdom of Poland: a general description of the era. Historical models. Topic 7. Social anthropology of Ukrainian society 14- Wednesday. 17th century: structure and features of states, state mentality. Topic 8. Origin and initial history of the Zaporozhian Cossacks. Topic 9. Problematic aspects of the existence of the Cossack state. Topic 10. The Civil War of the second half of the 17th century. Topic 11. Mazepa era. Topic 12 Ukrainian culture of the Baroque period (second half of the XVII-XVIII centuries) Topic 15. The symbolic space of the city and its culture Topic 16. The elite in the Ukrainian lands in the X-XVII centuries.
Recommended Books:
1. Етнічна історія давньої України / Д.Н. Козак, О.П. Моця, В.Ю. Мурзін та ін. Кер. автор. колективу П.П. Толочко. – К., 2000.
2. Етнічна та етнокультурна історія України: у 3 т. – К., 2005. – Т. 1, кн. 2.
3. Котляр М.Ф. Історія давньоруської державності. – К., 2002.
1. Антонович В.Б. Моя сповідь. Вибрані історичні та публіцистичні твори. – К., 1995.
2. Грушевський М.С. Історія України-Руси. – Т.4-8. – К., 1991-1996.
3. Дворнік Ф. Слов’яни в європейській історії та цивілізації. К., 2000.
4. Зашкільняк Л., Крикун М. Історія Польщі. Львів, 2002.
5. Історія Центрально-Східної Європи. Львів, 2001.
6. Когут З. Коріння ідентичності. Студії з ранньомодерної та модерної історії України. К., 2004.
7. Русіна О. Україна під татарами та Литвою. К., 1999.
8. Яковенко Н. Нарис історії середньовічної та ранньомодерної України. К., 2005
9. Соціум. Альманах соціальної історії. Вип..1-5. К., 2002-2006.
1. Ворончук І.О. Населення Волині в XVI – першій половині XVII ст.: родина, домогосподарство, демографічні чинники. К., 2012.
2. Гудавичюс Э. История Литвы с древнейших времен до 1569 г. М., 2005.
3. Гудзяк Б. Криза і реформа. Київська митрополія, Царградський патріархат і генеза Берестейської унії. Львів, 2000.
4. Дмитриев М.В. Между Русью и Царьградом. Генезис Брестской церквоной унии. 1595-1596. М., 2003.
5. Дворниченко А.Ю. Русские земли Великого княжества Литовского. Очерки истории общины, сословий, государственности. СПб., 1993.
6. Історія української культури. Т.2. Українська культура 13 – перш. пол. 17 ст. К., 2001.
7. Лепявко С. Козацькі війни кінця 16 ст. в Україні Чернігів, 1996.
8. Сас П. Політична культура українського суспільства (кінець 16 – перша половина 17 ст.). К., 1998.
9. Українське суспільство на зламі Середньовіччя та Нового часу. Нариси з історії ментальності та національної свідомості. К., 2001.
10. Шевченко І. Україна між Сходом і Заходом. Нариси з історії культури до початку 18 ст. Львів, 2001.
11. Яковенко Н.М. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні в 16-17 ст. К., 2002.
12. Plokhy S. The Cossack Myth. History and Nationhood in the Age of Empires. Cambridge University Press. 2012.
Assessment methods and criteria:
40 points (polls. presentations, oral and written answers); final control - 60 points (exam)