Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Applied Methods for Research of Historical Sources

Major: History and Archeology
Code of Subject: 8.032.00.M.10
Credits: 3
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: assoc. prof. Nadiia Baranovska
Semester: 2 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
As a result of studying the discipline, the student must be able to demonstrate the following learning outcomes:
Knowledge:
• Ability to demonstrate in-depth knowledge in the chosen field of research;
• Ability to demonstrate an understanding of the impact of historical processes and ethnocultural processes in archeology in a social and societal context.
• Ability to demonstrate knowledge of the legal and regulatory framework defined by domestic and international legislation on history and archeology;
Skills:
• Search, analyze, compare and critically evaluate information from various sources;
• Ability to write a research paper, understanding the sequence of work on the preparation of research;
• Ability to adapt the results of research during the writing of the dissertation;
• Be able to use professional knowledge in the field of history and archeology to process research results

Required prior and related subjects:
Philosophy and methodology of science
Analytical and numerical research methods
Archaeological knowledge of sources
Summary of the subject:
• Topic 1. The concept of historical source. Classification and periodization of historical sources. • Topic 2. The main complexes of historical sources. • Topic 3. Research principles and methods of historical science. • Topic 4. Fundamentals of methodology of historical source studies. • Topic 5. Organization of applied researches of historical sources. Knowledge of sources critic . • Topic 6. Methods of knowledge of sources analysis. • Topic 7. The choice of direction and sequence of applied research of historical sources.
Recommended Books:
1. Богдашина О.М. Джерелознавство історії України: питання теорії, методики, історії / О.М. Богдашина. – Х.: Сага, 2009. – 214 с.
2. Вайдахер Ф. Загальна музеологія: Посібник / Фрідріх Вайдахер. – Львів: Літопис, 2005. – 632 с.
3. Войцехівська І.Н. Структура історичного джерелознавства: традиції та сучасні проблеми / І.Н. Войцехівська // Архівознавство. Археографія. Джерелознавство: Міжвідомчий збірник наукових праць. – Вип. 3. Джерелознавчі дисципліни. – К., 2001.
4. Вожинський С.Е, Щербак Т.І. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. / С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
5. Воронов В.І. Джерелознавство історії України: Курс лекцій [Текст] / В.І. Воронов. – Дн.: Вид-во Дніпропетровського університету, 2003. - 336 с.
6. Голиков А.Г. Источниковедение отечественной истории: учебное пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «История» / А.Г. Голиков, Т.А. Круглова; под общ. ред. А. Голикова. – М., 2012.
7. Зашкільняк Л.О. Вступ до методології історії / Л.О. Зашкільняк. – Львів, 1996.
8. Зашкільняк Л.О. Методологія історії від давнини до сучасності / Л.О. Зашкільняк. – Львів, 1999.
9. Історична наука: термінологічний та понятійний довідник. – К., 2002.
10. Історичне джерелознавство: Підручник / Авт. кол.: Я.С. Калакура, І.Н. Войцехівська, С.Ф. Павленко та ін. – К.: Либідь, 2002. – 454 с.
11. Класифікація джерел із всесвітньої історії як дослідницький метод [Текст] / Я. Калакура // Україна–Європа–Світ. – 2015. – Вип. 15. – С. 185-192.
12. Методика та організація наукових досліджень : Навч. посіб. /. С. Е. Важинський, Т І. Щербак. – Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. – 260 с.
13. Методология истории / Под ред. А.Н. Алпеева и др. – Мн.: НТООО «Терра Системс», 1996. – 358 с.
14. Швецова-Водка Г.М. Документознавство. Навчальний посібник / Г.М. Швецова-Водка. – К., 2007.
15. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студентів, курсантів, аспірантів і ад’юнтів / за ред. А. Є. Конверського. — К.: Центр учбової літератури, 2010. — 352 с.
16. Wielka historia Polski. – T. 1–12 / A. Dognan-Ginter, F. Kiryk, J. Rys і dr. – Krakow. – 1997– 2001.
17. Maresz, Teresa. Wplyw tekstow zrodlowych na rozwoj myslenia historycznego uczniow: teoria a praktyka / Teresa Maresz Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004. – 182 s.
Assessment methods and criteria:
Semester assessment of students' knowledge is carried out on the total number of points obtained by the results of current control and the implementation of the control measure.
The form of the control measure is an exam.
Current control - 40 points
Exam (written work) - 60 points