На черговому засіданні Вченої ради Національного університету «Львівська політехніка» серед інших розглянуто і питання про впровадження інклюзивної освіти. Доповідав проректор з науково-педагогічної роботи Університету Роман Корж.
Не раз доводилося чути, що гуманність того чи іншого суспільства оцінюють, зокрема, за тим, як воно ставиться до дітей, людей похилого віку та жінок. При цьому нерідко забувають про людей з особливими потребами. Між тим, за підрахунками Всесвітньої організації охорони здоров’я, на Землі 15 відсотків людей мають якусь форму інвалідності. І це не завжди залежить від рівня життя у тій чи іншій країні. Скажімо, така хвороба як дитячий церебральний параліч присутня фактично рівномірно у всіх країнах Європи.
За словами Романа Коржа, у Львівській політехніці навчаються 332 особи з інвалідністю, зокрема з такими діагнозами як ДЦП, вади опорно-рухового апарату, розсіяний склероз, онкологія тощо.
Інклюзивна освіта – це не просто добра воля та ініціатива гуманних освітян. Це – пряма вимога Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту», відповідних наказів Міністерства освіти і науки України.
Доповідач зазначив, шо у відповідь на виклики часу та потреби суспільства, зокрема студентів та викладачів з особливими потребами, в Університеті нині формується система надання інклюзивних освітніх послуг. І робиться це, як кажуть не з «нуля», не на порожньому місці.
Проректор нагадав про деякі етапи роботи у цьому напрямі. У 1999–2003 роках діяв канадсько-український проект «Реформування соціальних служб». У цей період було створено кафедру соціології та соціальної роботи. У 2008–2012 роках Львівська політехніка брала участь в адмініструванні канадсько-українського проекту «Інклюзивна освіта для дітей з інвалідністю в Україні». 2012 рік – реалізація шведсько-українського проекту «Інклюзивна освіта школярів з обмеженими можливостями». Створено Ресурсний центр освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами, котрі мають вади зору.
У 2015 році створено Міжнародний центр професійного партнерства «Інтеграція в Інституті гуманітарних та соціальних наук. Цього ж року започатковано плідну партнерську співпрацю з університетом імені Юліуса-Максиміліана міста Вюрцбурга (Німеччина). В цьому відомому європейському освітньому центрі особливий акцент роблять на фізкультурі та спорті серед людей з особливими потребами. Коли група викладачів і студентів Львівської політехніки перебувала там, вони пробували поставити себе на місце таких людей, скажімо, бігати із зав’язаними очима чи грати у баскетбол на інвалідному візочку.
Впродовж 2015–2016 років у Львівській політехніці формувалася мережа партнерської співпраці «Без обмежень» (No Limits) на регіональному, національному та міжнародному рівнях. З цією метою розпочалася трансформація навчального середовища, зокрема, забезпечено архітектурну доступність І навчального корпусу (пандуси, туалети), розроблено проект трансформації гуртожитків № 5 і 6. Проводиться також постійний моніторинг доступності інфраструктури Університету.
Підготовлено проект Положення про службу доступності для створення можливостей навчання «Без обмежень» (на базі І навчального корпусу). Важливість новоствореної служби і підкреслена і в ухвалі Вченої ради. Поставлено завдання розробити план заходів щодо створення безбар’єрного навчального простору для осіб з обмеженими можливостями. Реалізація накреслених планів залежатиме від фінансових можливостей Університету і триватиме, можливо, не один рік. Але треба рухатися крок за кроком назустріч студентам і викладачам з особливими потребами.
Проректор Роман Корж наголошує на тому, що створення такого середовища – це турбота не лише колективу Інституту гуманітарних і соціальних наук, кафедри соціології та соціальної роботи (там працюють справжні ентузіасти цієї справи), а й усіх без винятку навчально-наукових інститутів і кафедр. «Кожному студентові обмеженими можливостями, який вчиться у Львівській політехніці, – сказав він, – ми повинні створити належні умови».