Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Щоб не винаходити велосипед: до Інституту енергетики і систем керування завітали професори із Ґданської політехніки

25 вересня 2019, 11:02
Тетяна Пасович, тижневик «Аудиторія»

Саме для того, щоб обмінюватися результатами своїх напрацювань, науковці налагоджують академічні обміни та наукові стажування. Зокрема, минулого тижня до Інституту енергетики і систем керування завітали три професори із Ґданської політехніки – Мартін Моравіц (Marcin Morawiec), Аркадіуш Левіцкий (Arkadiusz Lewicki) і завідувач кафедри електроприводу Ярослав Гузінський (Jaroslaw Guziński). Вони прочитали студентам лекції та організували семінар із викладачами.

Цей візит продовжив налагодження співпраці між енергетиками Львівської та Ґданської політехнік. Директор ІЕСК професор Андрій Лозинський побував у польському виші як візит-професор у травні (переважно читає лекції з «Інтелектуального керування»). Нещодавно з короткотермінового стажування повернувся професор Андрій Маляр. Стажувалися також професор Федір Матіко і аспірантка Оксана Слабик.

– Про візит професорів із Ґданська з деканом професором Янушем Незнанським було домовлено ще навесні, – розповідає професор Андрій Лозинський. – Але вони хотіли приїхати всі разом, тому перенесли поїздку на вересень. Польські колеги розуміють нашу фінансову ситуацію, тому їх сторона оплатила поїздку, щоб професори могли познайомитися зі Львівською політехнікою, нав’язати наукові зв’язки і прочитати лекції. Зокрема, професор Ярослав Гузінський прочитав лекції в межах курсу «Сучасні системи керування приводами». Мартін Моравіц та Аркадіуш Левицький займаються програмуванням контролерів. Польські колеги допомогли нам отримати обладнання й устаткувати лабораторію контролерів нового покоління (надали всі контакти, рекомендували наш університет як надійного партнера). Під час візиту вони також обговорили з нашим доцентом Юрієм Білецьким як упроваджувати обладнання в навчальний процес.

Коли студентів третього й четвертого курсів поінформували про можливість послухати такі лекції, вони не тільки зацікавилися, ті, хто стажувався в Італії чи в Німеччині, навіть хотіли слухати англійською мовою. Більшість таки вирішила, що краще зрозуміє спеціалізовану термінологію польською. Тому слайди були англійською, а лекція польською.

– Лекція була побудована таким чином, що після вступної частини про історію, про наукові напрями, якими вони займаються, професор узяв дві найновіші тематики більш прикладні: про перетворювачі, які вони створили і були впроваджені в Саудівській Аравії, та про приводи з багатофазними двигунами. Лекція виглядала так: є проблема і як її розв’язали, тобто така проблемно орієнтована лекція. Наші студенти вже мають базові знання, натомість їм дуже цікаве практичне застосування. Польські викладачі не тільки на практичних чи на лабораторних заняттях провадять дослідження, а й на лекціях показують: оце – нове, і ми ось тут можемо його застосувати, – каже Андрій Лозинський.

– Наприкінці лекції треба було нагадувати студентам, що заняття вже закінчилося, – додає Андрій Маляр.

За словами директора ІЕСК, нині сторони працюють над запровадженням для студентів програм подвійних дипломів із електротехніки (така угода вже є з Познаньською політехнікою). Крім цього, «ми говоримо про можливості спільного керування аспірантами. Адже у поляків так само, як і в нас, є проблема з підготовкою докторів філософії, тому що кількість молодих випускників, які би хотіли продовжувати наукову кар’єру, не дуже велика. Фірми все ж пропонують кращі умови. Наші аспіранти могли б використовували їхню лабораторну базу й устаткування, слухати там деякі курси».

Наші науковці також отримали можливість стажуватися у Ґданській політехніці завдяки польській Національній агенції академічного обміну NAWA. Програми NAWA дають можливість фінансувати візити професорів, провадити стажування, налагоджувати контакти.

– Я стажувався у Ґданську в межах програми Promt, – розповідає професор Андрій Маляр. – Є стажування двох типів: наукове – для персоналу (викладачі, професори, доценти, асистенти), другий – для провадження наукових досліджень, для аспірантів або молодих докторантів. Зі мною ще була аспірантка з ІКТА Христина Репетило (її дисертаційні дослідження перетинаються з науковими інтересами двох польських професорів). Мета цих стажувань – сприяти інтернаціоналізації наукових досліджень, освітніх програм (зазвичай, результати наукових досліджень потім відображено у зміні навчальних програм, зокрема на магістерському рівні або на рівні доктора філософії). Ми ознайомилися з їхньою лабораторною базою. Зокрема, вони у себе створили (від фундаменту) за кошти Європейського Союзу потужну лабораторію інноваційних технологій та відновлюваних джерел енергії Linte – це така сучасна лабораторія, яка дозволяє провадити різноманітні дослідження в галузі енергетики (там є стенди, які дають змогу досліджувати процеси від генерації електричної енергії – імітувати електричну станцію – до кінцевого споживача (будинок, завод, фабрика тощо)). Колеги досліджують, як впливають відновлювані джерела на роботу електроенергетичної системи, моделюють на фізичних об’єктах, які мають менші потужності, але дозволяють студентові бачити, як цей уплив відбувається, до чого приведе. Тепер польські колеги побачили нашу лабораторію. Хоч їхня потужна, обладнана найсучаснішим устаткуванням, відновлюваними джерелами енергії, такого обладнання, як у нас, вони не мають, тому наша співпраця буде взаємно вигідна.

– На жаль, щоб поїхати у відрядження за кордон, нам треба зібрати чимало підписів, – зауважує науковець, – а це забирає багато часу й зусиль.

Українська і польська сторони вже домовилися про організування невдовзі спільної науково-практичної конференції. Гданська політехніка пропонує не започатковувати конференцію, а долучитися як співорганізатори до третьої (перші дві відбулися в Туреччині і в Алжирі).