Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Прагмалінгвістика

Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.M.19
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: Романишин Н.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Програмні результати навчання
1)здатність продемонструвати поглиблені знання й розуміння фундаментальних засад мовознавства, орієнтуватися в тенденціях розвитку прикладної лінгвістики та напрямів мовознавчої науки в Україні і світі;

2)здатність самостійно орієнтуватися в мовних проблемах людини й суспільства, знаходити оптимальні рішення;

4)здатність продемонструвати поглиблені знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики;

6)здатність використовувати основні технології, орієнтовані на опрацювання природномовної інформації, розробляти мовні технології та нові методи розв’язання практичних завдань у галузі використання мови;

7)уміння застосовувати теоретичні знання для вирішення професійних практичних завдань у галузі використання мови, а саме – аналізувати основний об’єкт теоретичної та прикладної лінгвістики – природну мову та штучні мови;

8) уміння проводити порівняльні дослідження структурних і функціональних властивостей мов незалежно від характеру відношень між ними;

10)уміння ефективно сприймати, зберігати, опрацьовувати й передавати мовну інформацію, прогнозувати особливості сприйняття інформації й запобігати виникненню комунікативних невдач;

11)уміння моделювати комунікативні акти моно-, діа-, полілогічного типу з урахуванням культурноспецифічних особливостей спільноти, мовою якої відбувається спілкування;
уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань;

21)уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань;

22)здатність і вміння виконувати наукові дослідження у галузі прикладної лінгвістики з метою удосконалення наявних та розроблення нових методів аналізу, опрацювання, моделювання, формалізації та алгоритмізації мовного матеріалу;
23) здатність самостійно здобувати й використовувати в дослідній та практичній діяльності нові знання та вміння, розширювати й поглиблювати власну наукову компетентність, самостійно освоювати інноваційні галузі і нові методи дослідження;

27)здатність критично оцінювати набутий досвід із позицій останніх досягнень філологічних та комп’ютерних наук та соціальної діяльності;

Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Попередні
навчальні дисципліни
Іноземна мова для академічних цілей
Філософія та методологія науки
Управління науковими проектами
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Риторика
Моделювання і формалізація одиниць мови і мовлення
Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Короткий зміст навчальної програми:
Семіотичні витоки прагматики. Філософія мови, лінгвістика і прагматика. Статус прагматики серед лінгвістичних наук. Основні категорії прагматики. Мовне спілкування як форма діяльності. Основні поняття. Категорії, теорії. Теорія мовленнєвих актів. Прагматика дискурсу. Інтегральні тенденції в сучасному мовознавстві.
Рекомендована література:
Базова
1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // ЛЭС. М. : Сов. энциклопедия, 1990.
2. Ветошкина М. К. К вопросу об исчислении коммуникативных ролей // Прагматика и логика дис-
курса : сб. науч. ст. Ижевск, 1991. С. 78-84.
3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. 4-е изд., стереотип. М. : Ком-
Книга, 2006.
4.Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику : учеб. пособие для студентов вузов. М.: Флинта ;
Наука, 2008.
5.Маслова В. А. Современные направления в лингвистике : учеб. пособие для студ. вузов, обуч. по на-
правл. «Филологическое образование». М. : Академия, 2008.
6.Матвеева Г. Г. Функциональная и скрытая прагмалингвистика // Функционально-системный под-
ход к исследованию языковых единиц разных уровней : мат-лы Межвуз. науч. конф. Ростов н/Д. : РГПУ,
2004. С. 85-87.
7.Почепцов О. Г. Основы прагматического описания предложения. Киев : Вища школа, Киев. гос. ун-т, 1986.
8.Степанов Ю. С. В поисках прагматики // Изв. АН СССР. Сер. ЛиЯ, 1981. №
9. Teun A. van Dijk. Discourse and Knowledge. A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press, 2014.
10. Teun A. van Dijk. Discourse and Context. A sociocognitive approach. Cambridge University Press, 2008.
11. Svenja Adolphs. Corpus and Context .Investigating pragmatic functions
in spoken discourse. John Benjamins Publishing Company Amsterdam / Philadelphia, 2008.
12. Concise encyclopedia of pragmatics/ editor Jacob L. Mey. Elsevier Ltd., 2009.

Допоміжна
1 Сусов И. П. Личность как субъект языкового общения // Личностные аспекты языкового обще-
ния : сб. науч. тр. Калинин : КГУ, 1989. С. 9-16.
10. Сусов И. П. История языкознания Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация: Золотая
серия. М. : АСТ, Восток – Запад, 2007.
11. Althaus N. P., Henne H. Sozialkompetenz und Sozialperformanz: Thesen zur Sozialkompetenz –
Zeitschrift fur Dialektologie und Linguistik, 1970. Bd. 38. S. 1-15.
12. Armengaud F. La pragmatique. Paris : Presse Universitaire de France, 1985. P. 77-89.
13. Bartsch R., Vennemann Th. Sprachtheorie // Lexikon der Germ. Linguistik / Hrsg. von Н. P. Althaus, H.
Henne, 1973. S. 34-55.
14. Gouvard J.-M. La pragmatique. Outils pour l’analyse litteraire. Paris : Armand Colin, 1998.
15. Latraverse F. La pragmatique : histoire et critique. Bruxelles : Pierre Margada, 1987.
16. Maingueneau D. L’enonciation en linguistique francaise. P. : Hachette, 1999.
17. Oller J. W. On the Relation between Syntax, Semantics and Pragmatics // Linguistics. 1972. Vol. 83. P. 43-55.
18. Schmidt S. J. Texttheorie / Pragmalinguistik // Lexikon der Germanistischen Linguistik / Hrsg. von H.P.
Althaus, H. Henne. Tubingen, 1973. S. 233-244.

Методи і критерії оцінювання:
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК)
Поточний контроль – 70 балів.
Контрольна робота – 30 балів.