Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Теорія термінографії
Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.M.26
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: Кандидат філол.н., доцент С.В.Дружбяк
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Уміння визначати основні параметри термінологічних словників.
2. Уміння визначати науково обґрунтовані типології спеціальних словників.
3. Уміння вироблення засадничих вимог до термінографічних праць.
4. Уміння досліджувати макро- і мікроструктури словника.
5. Уміння аналізувати шляхи відбору термінологічного словника (тезаурусу).
6. Уміння вироблення основних способів опису термінів.
7. Уміння розуміти принципи комп’ютеризованого укладання термінологічних словників.
1. Уміння визначати основні параметри термінологічних словників.
2. Уміння визначати науково обґрунтовані типології спеціальних словників.
3. Уміння вироблення засадничих вимог до термінографічних праць.
4. Уміння досліджувати макро- і мікроструктури словника.
5. Уміння аналізувати шляхи відбору термінологічного словника (тезаурусу).
6. Уміння вироблення основних способів опису термінів.
7. Уміння розуміти принципи комп’ютеризованого укладання термінологічних словників.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити
Теорія і методологія прикладної лінгвістики в діахронії та синхронії
кореквізити
Корпусні лінгвістичні технології
Теорія і методологія прикладної лінгвістики в діахронії та синхронії
кореквізити
Корпусні лінгвістичні технології
Короткий зміст навчальної програми:
Дисципліна належить до дисциплін вибіркового блоку і вивчається упродовж 1 семестру 2 року навчання. У межах дисципліни розглядаються питання місця термінографії в сучасній лінгвістичній науці, стан та перспективи розвитку термінографії в Україні, аналізуються основні завдання сучасної термінографії, досліджуються принципи укладання словників.
Метою вивчення дисципліни є надання відомостей молодим вченим про термінографію як систему засобів управління численними термінами, що передбачає певні процеси документування термінів і відповідної інформації; наукові поняття термінографії, методи її аналізу та проблеми сучасних напрямів дослідження мовних явищ в галузі спеціальної лексики; формування у них систематизованих знань основних положень термінографії та навиків розв’язання проблем, що виникають в практичній термінологічній роботі.
Рекомендована література:
Базова
1. Авербух К. Я. Общая теория термина / К. Я. Авербух. – Иваново, 2004. – 252 с.
2. Гринев-Гриневич .С.В Введение в терминографию: как просто и легко составить словарь. Учебное пособие. М., Книжный дом ЛИБРОКОМ, 2009, 224с.
3. Гринёв С. В. Принципы теории терминографии//Теория и практика научно-технической лексикографии – М., 1988. – С. 5-11.
4. Іванова О. В. Основи укладання галузевих глосаріїв: курс лекцій / О.В.
Іванова. – К. : ЦП “Компринт”, 2014. – 202 с.
5. Крыжановская А. Актуальные проблемы упорядочения научной терминологии / А. Крыжановская, Л. Симоненко. – К. : Наукова думка, 1987. – 161 с.
6. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура Изд. 3-е. / В. М. Лейчик. – М.: Издательство ЛКИ, 2007. 256 с.
6. Панько Т.І., Кочан І.М., Мацюк Г.П. Українське термінознавство: підручник / Т.І. Панько, І.М. Кочан, Г.П. Мацюк. – Львів: Світ, 1994. – 216 с.
7. Суперанская А.В., Подольская Н.В., Васильева Н.В. Общая терминология. Вопросы теории/ А. В. Суперанская, Н. В. Подольская, Н. В. Васильева. – Москва: Изд-во ЛКИ, 2007. – 248 с.
8. Широков В. А. Феноменологія лексикографічних систем / В. А. Широков – К.: Довіра. - 2005. - 304с.
9. Широков В. А., Рабулець О. Г., Шевченко І. В., Костишин О. М., Якименко К.М. Технологічні основи сучасної тлумачної лексикографії // Мовознавство. – 2002, №6 – С. 49-86.
Допоміжна
1. Дубичинский В. В. Принципы лексикографирования и типология словарей / В. В. Дубичинский // Со-временные проблемы лексикографии. – Харьков, 1992. – С. 135-140.
2. Дубічинський В. В. Основні засади термінографії / В. В. Дубічинський // Vocabulum et vocabularium – Харьков, 1997 – Вып. 4. – С. 49-50.
3. Симоненко, Л. Актуальні проблеми сучасного українського термінознавства / Людмила Симоненко // Українська термінологія і сучасність : зб. наук. праць. – Вип. VIII / відп. ред. Л. О. Симоненко. – К. : КНЕУ, 2009. – 316, [4] с. – С. 9–15.
4.Д’яков А. С., Кияк Т. Р., Куделько З. Б. Основи термінотворення. Семантичні та соціолінгвістичні аспекти /А. С. Д’яков, Т. Р. Кияк, З. Б. Куделько. - К.: Академія, 2000. – 218с.
1. Авербух К. Я. Общая теория термина / К. Я. Авербух. – Иваново, 2004. – 252 с.
2. Гринев-Гриневич .С.В Введение в терминографию: как просто и легко составить словарь. Учебное пособие. М., Книжный дом ЛИБРОКОМ, 2009, 224с.
3. Гринёв С. В. Принципы теории терминографии//Теория и практика научно-технической лексикографии – М., 1988. – С. 5-11.
4. Іванова О. В. Основи укладання галузевих глосаріїв: курс лекцій / О.В.
Іванова. – К. : ЦП “Компринт”, 2014. – 202 с.
5. Крыжановская А. Актуальные проблемы упорядочения научной терминологии / А. Крыжановская, Л. Симоненко. – К. : Наукова думка, 1987. – 161 с.
6. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура Изд. 3-е. / В. М. Лейчик. – М.: Издательство ЛКИ, 2007. 256 с.
6. Панько Т.І., Кочан І.М., Мацюк Г.П. Українське термінознавство: підручник / Т.І. Панько, І.М. Кочан, Г.П. Мацюк. – Львів: Світ, 1994. – 216 с.
7. Суперанская А.В., Подольская Н.В., Васильева Н.В. Общая терминология. Вопросы теории/ А. В. Суперанская, Н. В. Подольская, Н. В. Васильева. – Москва: Изд-во ЛКИ, 2007. – 248 с.
8. Широков В. А. Феноменологія лексикографічних систем / В. А. Широков – К.: Довіра. - 2005. - 304с.
9. Широков В. А., Рабулець О. Г., Шевченко І. В., Костишин О. М., Якименко К.М. Технологічні основи сучасної тлумачної лексикографії // Мовознавство. – 2002, №6 – С. 49-86.
Допоміжна
1. Дубичинский В. В. Принципы лексикографирования и типология словарей / В. В. Дубичинский // Со-временные проблемы лексикографии. – Харьков, 1992. – С. 135-140.
2. Дубічинський В. В. Основні засади термінографії / В. В. Дубічинський // Vocabulum et vocabularium – Харьков, 1997 – Вып. 4. – С. 49-50.
3. Симоненко, Л. Актуальні проблеми сучасного українського термінознавства / Людмила Симоненко // Українська термінологія і сучасність : зб. наук. праць. – Вип. VIII / відп. ред. Л. О. Симоненко. – К. : КНЕУ, 2009. – 316, [4] с. – С. 9–15.
4.Д’яков А. С., Кияк Т. Р., Куделько З. Б. Основи термінотворення. Семантичні та соціолінгвістичні аспекти /А. С. Д’яков, Т. Р. Кияк, З. Б. Куделько. - К.: Академія, 2000. – 218с.
Методи і критерії оцінювання:
Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспіранта до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та складанням екзамену.
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та складанням екзамену.