Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Філософські проблеми наукового пізнання
Спеціальність: Картографія
Код дисципліни: 7.103.02.M.14
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Філософія
Лектор: д.філос.н., проф. Петрушенко В.Л.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Завдання вивчення дисципліни: сприяти розумінню студентами стану та особливостей сучасної науки. Одне із провідних завдань курсу полягає у роз’ясненні причин підвищення значущості наукового знання за умов ускладнення соціально-цивілізаційних процесів в сучасному суспільстві.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
- особливості сучасної науки та її місце у суспільному житті;
- відмінності між історичними типами науки, її зв’язки з людською особистістю, культурою та основними сферами суспільного життя;
- найвагоміші критерії науковості знань.
вміти:
- використовувати знання вихідних постулатів та основоположень науки для проектування своєї науково-пошукової роботи;
- співставляти та аналізувати різні типи знань та історичні типи науки;
- застосовувати філософський і методологічний апарат теорій науки у власній науково-дослідницькій роботі, використовуючи при тому знання методів та інструментів науки.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:
знати:
- особливості сучасної науки та її місце у суспільному житті;
- відмінності між історичними типами науки, її зв’язки з людською особистістю, культурою та основними сферами суспільного життя;
- найвагоміші критерії науковості знань.
вміти:
- використовувати знання вихідних постулатів та основоположень науки для проектування своєї науково-пошукової роботи;
- співставляти та аналізувати різні типи знань та історичні типи науки;
- застосовувати філософський і методологічний апарат теорій науки у власній науково-дослідницькій роботі, використовуючи при тому знання методів та інструментів науки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
- Пререквізіт: філософія, фізика, математика.
- Кореквізіт: дисципліни методичного і методологічного спрямування.
- Кореквізіт: дисципліни методичного і методологічного спрямування.
Короткий зміст навчальної програми:
Філософія і наука в історичному і структурно-логічному контекстах. Проблеми сучасної наукової методології. Філософський аналіз взаємин суб’єкту та об’єкту наукового пізнання. Філософське осмислення емпіричної бази науки. Проблеми переходу від фактів до теорії в сучасному науковому пізнанні. Філософські проблеми наукової евристики. Філософський контекст визначення парадигмальних характеристик соціально-гуманітарного наукового пізнання.
Рекомендована література:
1. Петрушенко В.Л. Філософія і методологія науки: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016.
2. Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологіч наукових досліджень. – К., 2004.
3. Науковий світогляд на зламі століть . – К.: Вид. ПАРАПАН, 2006.
4. Світоглядні імплікації науки. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2004.
5. Аналитическая философия: Избранные тексты. – М.: Изд-во МГУ, 1993.
1. Введение в историю и философию науки. – М.: Академический проект, 2005.
2. The 20 big questions in science. // Birch H., Stuart C., Keat Looi M. // The Guardian. The Observer. 01.09.2013.
2. Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологіч наукових досліджень. – К., 2004.
3. Науковий світогляд на зламі століть . – К.: Вид. ПАРАПАН, 2006.
4. Світоглядні імплікації науки. – К.: Вид. ПАРАПАН, 2004.
5. Аналитическая философия: Избранные тексты. – М.: Изд-во МГУ, 1993.
1. Введение в историю и философию науки. – М.: Академический проект, 2005.
2. The 20 big questions in science. // Birch H., Stuart C., Keat Looi M. // The Guardian. The Observer. 01.09.2013.
Методи і критерії оцінювання:
- Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум.
- Підсумковий контроль (60%): виконання підсумкової контрольної роботи, залік.
- Підсумковий контроль (60%): виконання підсумкової контрольної роботи, залік.