Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Дискурсологія

Major: Філологія
Code of Subject: 8.035.00.M.22
Credits: 3
Department: Прикладна лінгвістика
Lecturer: Доктор філологічних наук, професор Бехта І. А.
Semester: 4 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
- Здатність продемонструвати поглиблені знання й розуміння фундаментальних засад мовознавства, орієнтуватися в тенденціях розвитку прикладної лінгвістики та напрямів мовознавчої науки в Україні і світі.
- Здатність самостійно орієнтуватися в мовних проблемах людини й суспільства, знаходити оптимальні рішення.
- Здатність визначати перспективи оптимізації кожної із функцій мови в різних напрямах прикладного мовознавства та виконувати завдання відповідно до практичного застосування для цього лінгвістичних знань.
- Уміння співвідносити поняттєвий апарат теоретичної та прикладної лінгвістики, перекладознавства та теорії міжкультурної комунікації з реальними фактами та явищами професійної діяльності та використовувати його для вирішення фахових завдань.
- Здатність використовувати основні технології, орієнтовані на опрацювання природномовної інформації, розробляти мовні технології та нові методи розв’язання практичних завдань у галузі використання мови.
- Уміння моделювати комунікативні акти моно-, діа-, полілогічного типу з урахуванням культурноспецифічних особливостей спільноти, мовою якої відбувається спілкування.
- Уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань.
- Здатність адаптуватися до нових умов діяльності, творчо використовувати отримані знання, навички та компетенції за межами вузько професійної сфери.
- Здатність критично оцінювати набутий досвід із позицій останніх досягнень філологічних та комп’ютерних наук та соціальної діяльності.
Required prior and related subjects:
Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Моделювання і формалізація одиниць мови і мовлення
Summary of the subject:
Цей курс є необхідною складовою частиною вивчення циклу дисциплін філологічного профілю та забезпечує формування у молодих науковців науково-дослідницької професійної компетентності із загальнотеоретичних питань, які стосуються методолого-методичних підходів до вивчення мовних фактів у сучасній лінгвістиці із урахуванням ретроспективи, сучасного стану і перспективи її розвитку. Наукова дисципліна розглядає проблеми зв’язку дійсності, тексту та дискурсу як взаємопов’язаних складових структури та змісту комунікації, яка завжди реалізується в конкретному комунікативному просторі. Навчання здійснюється шляхом інтеграції мовленнєвих умінь та мовних знань в рамках знайомого загально-тематичного і ситуативного контексту відповідно до певної академічної та професійної сфери діяльності аспірантів. Самоосвіта вважається невід’ємною частиною даного навчального курсу, і особлива увага у програмі приділяється самостійній роботі молодого пошуківця. Мета навчальної дисципліни – поглибити і закріпити знання передумов і напрямів розвитку дискурсології в парадигмальному просторі сучасної лінгвістики; навчити дослідників-аспіратнів розуміти дискурс як багатовимірну цілісну форму існування людини у часово-просторових координатах, у системі культури; ознайомити молодих науковців із моделюванням дискурсу, як ситуації інформаційного обміну і впливу; дати характеристику складових дискурсу; поглибити знання текстово-дискурсивних категорій; різнопланово вивчити поняття когнітивної карти дискурсу та принципів когнітивного моделювання дискурсу; сформувати уміння застосовувати різні методи аналізу дискурсу.
Recommended Books:
Бахтін М. Висловлювання як одиниця мовленнєвого спілкування / М. Бахтін // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. – 2-ге вид., допов. – Львів : Літопис, 2001. – С. 406–415.
Бахтин М. Проблема речевых жанров / М. М. Бахтин // Эстетика словесного творчества. – М. : Искусство, 1979. – С. 237–280.
Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовній прозі / І. А. Бехта. – К. : Грамота, 2004. – 304 с.
Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. – Волгоград : Перемена, 2002. – 476 с.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник / Олена Олександрівна Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 712 с.
Halliday M. Language as a social Semiotic / M. Halliday – London : Edward Arnold Publishers Ltd., 1975. – 256 p.
Андрейчук Н.І. Антропоцентрична парадигма сучасної лінгвістики: ідеологія і програми досліджень//Лінгвістичні студії: Зб.наук. праць. Випуск 17/Укл.: Анатолій Загнітко (наук.ред.) та ін. ? Донецьк: ДонНУ, 2008. ? с.273-278.
Андрейчук Н.І. Дослідження дискурсу як семіозису/Н.І.Андрейчук//Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки: Філологічні науки. Мовознавство. – Луцьк: Видавництво Волинського національного університету імені Лесі Українки. - №7. – 2010. – с.62-65.
Алимурадов О. А. К вопросу о природе глобального смысла, возможностях моделирования его структуры и закономерностях его актуализации в дискурсе / О. А. Алимурадов // Дискурс, концепт, жанр : коллективная монография / отв. ред. М. Ю. Олешков. – Нижний Тагил : РТГСПА, 2009. – С. 36–49.
Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної генології : навч. посіб. / Ф. С. Бацевич. – К. : ВЦ «Академія», 2006. – 248 с. – (Альма-матер).
Бацевич Ф. С. Нариси з комунікативної лінгвістики : монографія / Ф. С. Бацевич. – Львів : ВЦ ЛНУ ім. І. Франка, 2003. – 281 с.
Бацевич Ф. С. Нариси з лінгвістичної прагматики : монографія / Ф. С. Бацевич. – Львів : ПАІС, 2010. – 336 с.
Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. – К. : ВЦ «Академія», 2004. – 344 с.
Бенвенист Э. Общая лингвистика / Э. Бенвенист ; [ред., вступ. ст. и коммент. Ю. С. Степанова]. – М. : Прогресс, 1974. – 446 с.
Assessment methods and criteria:
Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспіранта до занять у таких формах:
• вибіркове усне опитування перед початком занять;
• фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв.;
• фронтальна перевірка виконання домашніх завдань;
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації.

Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.