Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Management of Museum Activities and Cultural Heritage

Major: Museum and Monument Studies
Code of Subject: 6.027.00.M.56
Credits: 4
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: Bilavych D.Ya.
Semester: 6 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
as a result of studying the discipline the student is able to:
to apply the acquired theoretical knowledge in practice in professional activity; to know the basic concepts, terms and mechanisms in the field of cultural management; peculiarities of entrepreneurial activity of non-profit organizations; basic principles of museum strategy building; the relationship between cultural heritage organizations and society; methods for managing museum collections, projects and staff; basic methods and stages of writing projects in the field of cultural heritage; demonstrate knowledge and understanding of the principles of the organization, modernization of processes in professional activity, be able to formulate the mission of the museum and organizations in the field of cultural heritage; identify stakeholders and create a mutually beneficial cooperation strategy; think creatively and seek unconventional solutions to problems; develop strategic thinking, analyze and organize team work.
Required prior and related subjects:
management and marketing of museum and the heritage protection institutions; museum and innovation
Summary of the subject:
specifics of entrepreneurial activity of non-profit organizations in the cultural sphere; the concept of strategic management; formulating the mission of the museum; identification of stakeholders (stakeholders) of the organization; a strategy of mutually beneficial cooperation between the museum and stakeholders; tasks of SWOT and PEST analyzes; strategic planning is the most important tool of museum management; the basic element and stages of planning; collection management policy; strategy of collecting museum funds; museum projects; specifics of project activity of budget non-profit organizations; signs of the project; stages of project implementation; museum products and services as a separate sector in the cultural sphere; museum marketing - the main tool for attracting visitors and promoting the product; formula of marketing; organization and project management structure; the budget of the museum and the conservation organization.
Recommended Books:
1. Бойлан П. Управление музеем: Практическое руководство. ИКОМ, ЮНЕСКО. 2004.
2. Бойлан П. Вулард В. Управление музеем: Руководство для инструктора. ЮНЕСКО. 2008.
3. Вайдахер Ф. Загальна музеологія : посібник / Фрідріх Вайдахер; пер. з нім. В. Лозинський...[ та ін.]. – Львів : Літопис, 2005. – 629 с. : іл.
4. Гагоорт. Г. Менеджмент мистецтва. Підприємницький стиль / пер. з англ. Б. Шумилович. – Львів: Літопис, 2008.
5. Котлер Н. Музейний маркетинг і стратегія: формування місії, залучення публіки, збільшення доходів і ресурсів / Ніл Котлер, Філіп Котлер, Венді Котлер; пер. з англ. Т. Олійник, Т. Пирогова, С. Рябчук, Р. Свято. – К. : Стилос, 2010.
6. Музей ХХІ століття: актуальні проблеми сьогодення. Матеріали науково-практичної конференції до 115-ї річниці Львівського історичного музею. Львів, 2008.
7. Музеи в ХХІ веке: новые реалии, новые подходы, новые возможности. Сборник материалов Республиканской конференции. Симферополь: Доля, 2013.
8. Музей: менеджмент і освітня діяльність / упоряд. Герман Аартс, Зеновій Мазурик ; пер. з нідерланд. Маріон Ковальчук. – Львів : Літопис, 2009. – 223 с. : іл.
9. Музеи. Маркетинг. Менеджмент. Практическое пособие. – Москва. 2001.
10. Сучасний музей: між скарбницею і підприємництвом. Матеріали Міжнародної конференції 8-10 жовтня 2006 року в м. Чернівці. Львів: ВНТЛ-Класика, 2008.
11. Урсу, Н.О. Основи музейної справи : методичні рекомендації для студентів і магістрантів мистецьких спеціальностей / Н.О. Урсу, І.В. Березіна ; Міні­во освіти і науки України, Кам'янець-Подільський національний університет ім. І. Огієнка. – Кам'янець-Подільський : ФОП Сисин О. В., 2009. – 47 с. : іл.
12. Філоненко І. Екскурсознавство і музеєзнавство : тексти лекцій / І.М. Філоненко ; Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя. – Ніжин : [Вид-во НДУ ім. М. Гоголя], 2010. – 127 c. : іл.
13. Шевченко В., Музеєзнавство: навч. посібник для дистанційного навчання / В. В. Шевченко, І. М. Ломачинська. – К.: Університет “Україна”, 2007 – 288с.
14. Наша спадщина: журнал відділу охорони культурної спадщини та культурних цінностей Львівської облдержадміністрації.
15. Шевченко В., Музеєзнавство: навч. посібник для дистанційного навчання / В. В. Шевченко, І. М. Ломачинська. – К.: Університет «Україна», 2007 – 288с.
Assessment methods and criteria:
Semester evaluation of student learning is carried out according to the total number of points (100) obtained according to the results of current control (40) and the implementation of control measures – examination (60 – both written and oral component).