Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Прагмалінгвістика

Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 8.035.00.M.18
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: Романишин Наталія Іванівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Програмні результати навчання
1)здатність продемонструвати поглиблені знання й розуміння фундаментальних засад мовознавства, орієнтуватися в тенденціях розвитку прикладної лінгвістики та напрямів мовознавчої науки в Україні і світі;

2)здатність самостійно орієнтуватися в мовних проблемах людини й суспільства, знаходити оптимальні рішення;

4)здатність продемонструвати поглиблені знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики;

6)здатність використовувати основні технології, орієнтовані на опрацювання природномовної інформації, розробляти мовні технології та нові методи розв’язання практичних завдань у галузі використання мови;

7)уміння застосовувати теоретичні знання для вирішення професійних практичних завдань у галузі використання мови, а саме – аналізувати основний об’єкт теоретичної та прикладної лінгвістики – природну мову та штучні мови;

8) уміння проводити порівняльні дослідження структурних і функціональних властивостей мов незалежно від характеру відношень між ними;

10)уміння ефективно сприймати, зберігати, опрацьовувати й передавати мовну інформацію, прогнозувати особливості сприйняття інформації й запобігати виникненню комунікативних невдач;

11)уміння моделювати комунікативні акти моно-, діа-, полілогічного типу з урахуванням культурноспецифічних особливостей спільноти, мовою якої відбувається спілкування;
уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань;

21)уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань;

22)здатність і вміння виконувати наукові дослідження у галузі прикладної лінгвістики з метою удосконалення наявних та розроблення нових методів аналізу, опрацювання, моделювання, формалізації та алгоритмізації мовного матеріалу;
23) здатність самостійно здобувати й використовувати в дослідній та практичній діяльності нові знання та вміння, розширювати й поглиблювати власну наукову компетентність, самостійно освоювати інноваційні галузі і нові методи дослідження;

27)здатність критично оцінювати набутий досвід із позицій останніх досягнень філологічних та комп’ютерних наук та соціальної діяльності;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Перелік попередніх та супутніх і наступних навчальних дисциплін

№ з/п Попередні
навчальні дисципліни Супутні і наступні
навчальні дисципліни
1. Іноземна мова для академічних цілей Риторика
2. Філософія та методологія науки Моделювання і формалізація одиниць мови і мовлення
3. Управління науковими проектами Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Короткий зміст навчальної програми:
Семіотичні витоки прагматики. Філософія мови, лінгвістика і прагматика. Статус прагматики серед лінгвістичних наук. Основні категорії прагматики. Мовне спілкування як форма діяльності. Основні поняття. Категорії, теорії. Теорія мовленнєвих актів. Прагматика дискурсу. Інтегральні тенденції в сучасному мовознавстві. Роль прагматики у дослідженнях зі стилістики, лінгвістики тексту. Корпусні технології у лінгвопрагматичних дослідженнях
Рекомендована література:
Рекомендована література
Базова
1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // ЛЭС. М. : Сов. энциклопедия, 1990.
2. Ветошкина М. К. К вопросу об исчислении коммуникативных ролей // Прагматика и логика дис-
курса : сб. науч. ст. Ижевск, 1991. С. 78-84.
3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. 4-е изд., стереотип. М. : Ком-
Книга, 2006.
4.Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику : учеб. пособие для студентов вузов. М.: Флинта ;
Наука, 2008.
5.Маслова В. А. Современные направления в лингвистике : учеб. пособие для студ. вузов, обуч. по на-
правл. «Филологическое образование». М. : Академия, 2008.
6.Матвеева Г. Г. Функциональная и скрытая прагмалингвистика // Функционально-системный под-
ход к исследованию языковых единиц разных уровней : мат-лы Межвуз. науч. конф. Ростов н/Д. : РГПУ,
2004. С. 85-87.
7.Почепцов О. Г. Основы прагматического описания предложения. Киев : Вища школа, Киев. гос. ун-т, 1986.
8.Степанов Ю. С. В поисках прагматики // Изв. АН СССР. Сер. ЛиЯ, 1981. №
9. Teun A. van Dijk. Discourse and Knowledge. A Sociocognitive Approach. Cambridge University Press, 2014.
10. Teun A. van Dijk. Discourse and Context. A sociocognitive approach. Cambridge University Press, 2008.
11.Christoph Ruhlemann. Corpus Linguistics for Pragmatics. Routledge, 2019.
12. Svenja Adolphs. Corpus and Context .Investigating pragmatic functions
in spoken discourse. John Benjamins Publishing Company Amsterdam / Philadelphia, 2008.
13. Concise encyclopedia of pragmatics/ editor Jacob L. Mey. Elsevier Ltd., 2009.

Допоміжна
1 Сусов И. П. Личность как субъект языкового общения // Личностные аспекты языкового обще-
ния : сб. науч. тр. Калинин : КГУ, 1989. С. 9-16.
10. Сусов И. П. История языкознания Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация: Золотая
серия. М. : АСТ, Восток – Запад, 2007.
11. Althaus N. P., Henne H. Sozialkompetenz und Sozialperformanz: Thesen zur Sozialkompetenz –
Zeitschrift fur Dialektologie und Linguistik, 1970. Bd. 38. S. 1-15.
12. Armengaud F. La pragmatique. Paris : Presse Universitaire de France, 1985. P. 77-89.
13. Bartsch R., Vennemann Th. Sprachtheorie // Lexikon der Germ. Linguistik / Hrsg. von Н. P. Althaus, H.
Henne, 1973. S. 34-55.
14. Gouvard J.-M. La pragmatique. Outils pour l’analyse litteraire. Paris : Armand Colin, 1998.
15. Latraverse F. La pragmatique : histoire et critique. Bruxelles : Pierre Margada, 1987.
16. Maingueneau D. L’enonciation en linguistique francaise. P. : Hachette, 1999.
17. Oller J. W. On the Relation between Syntax, Semantics and Pragmatics // Linguistics. 1972. Vol. 83. P. 43-55.
18. Schmidt S. J. Texttheorie / Pragmalinguistik // Lexikon der Germanistischen Linguistik / Hrsg. von H.P.
Althaus, H. Henne. Tubingen, 1973. S. 233-244.
Методи і критерії оцінювання:
Методи діагностики знань
Поточний контроль на практичних, семінарських заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• фронтальне стандартизоване опитування
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• а) проблемні – спрямовані на постановку науково-дослідницького завдання;
• в) аналітичні – спрямовані на відображення вміння аналізу та синтезу, виявлення причинно-наслідкових зв’язків;
• г) ситуаційні– визначити відповідь згідно дослідницького контексту;
• д) питання репродуктивного характеру;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Поточний контроль (ПК) Разом за
дисципліну
Поточний контроль – 70 балів.
Контрольна робота – 30 балів.
100