Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Теорія і практика управління навчальним закладом
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Код дисципліни: 7.073.14.E.39
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: професор Сікорський Петро Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
а) студенти повинні знати:
• принципи управління навчальним закладом; сутність основних управлінських понять («керівник», «менеджер», «лідер», «імідж керівника»); структуру управлінського циклу, функції управління; основні якості та риси керівника навчального закладу; алгоритм прийняття управлінських рішень, їх види та форми; види планування навчально-виховного процесу, їх структуру і змістове наповнення; основні підходи до моделювання контрольно-оцінювальних систем; повноваження колегіальних органів управління навчальним закладом (загальні збори (конференція), педагогічна рада, піклувальна рада, шкільна рада); алгоритм проведення атестації педагогічних працівників; основні віхи управлінського досвіду В.О.Сухомлинського;
б) студенти повинні вміти:
• порівнювати стилі керівництва (демократичний, ліберальний, авторитарний); складати алгоритм кар’єрного зростання; виробляти різні види управлінських рішень (наказ, розпорядження, рішення); вирішувати конфліктні ситуації; укладати річний план роботи, тижневий план роботи керівника; укласти модульно-календарний план навчального предмета і поурочний плани із заданої теми (модулях); моделювати конкретно контрольно-оцінювальну систему за заданими параметрами; підготувати доповідь на педагогічну раду на задану тему і рішення до неї; підготувати атестаційну характеристику та атестаційний лист на вчителя за заданою кваліфікаційною категорією.
• принципи управління навчальним закладом; сутність основних управлінських понять («керівник», «менеджер», «лідер», «імідж керівника»); структуру управлінського циклу, функції управління; основні якості та риси керівника навчального закладу; алгоритм прийняття управлінських рішень, їх види та форми; види планування навчально-виховного процесу, їх структуру і змістове наповнення; основні підходи до моделювання контрольно-оцінювальних систем; повноваження колегіальних органів управління навчальним закладом (загальні збори (конференція), педагогічна рада, піклувальна рада, шкільна рада); алгоритм проведення атестації педагогічних працівників; основні віхи управлінського досвіду В.О.Сухомлинського;
б) студенти повинні вміти:
• порівнювати стилі керівництва (демократичний, ліберальний, авторитарний); складати алгоритм кар’єрного зростання; виробляти різні види управлінських рішень (наказ, розпорядження, рішення); вирішувати конфліктні ситуації; укладати річний план роботи, тижневий план роботи керівника; укласти модульно-календарний план навчального предмета і поурочний плани із заданої теми (модулях); моделювати конкретно контрольно-оцінювальну систему за заданими параметрами; підготувати доповідь на педагогічну раду на задану тему і рішення до неї; підготувати атестаційну характеристику та атестаційний лист на вчителя за заданою кваліфікаційною категорією.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Педагогіка управління. 2. Психопедагогіка управління
Короткий зміст навчальної програми:
Підручник складається з двох частин. У першій частині (теоретичній) подаються основні управлінські принципи: державотворення і духовності, громадсько-державного управління і демократизації, компетентності і регіональності; а також основні поняття: «керівник», і «керувати», «менеджер» і «лідер», «імідж керівника» і «кар’єра», «управлінський цикл» і його структура, «управлінське рішення», його види і форми, «конфлікт» і його типи та ін.
Крім того, розглядаються види планування і вимоги до їх змістового наповнення, основні компоненти контрольно-оцінювальних систем і принципи їх моделювання, методика проведення педагогічних рад і атестації педагогічних працівників.
Корисним для майбутніх керівників буде досвід В.О.Сухомлинського, видатного українського педагога, колишнього директора Павлиської середньої школи, що на Кіровоградщині, з яким можна познайомитися у його роботі «Розмова з молодим директором школи». У цьому підручнику аналізуються основні напрями діяльності керівника школи, які теоретично узагальнив В.О. Сухомлинський. У другій частині підручника подаються зразки усіх планів роботи навчального закладу. Підручник підготовлений для студентів, претендентів на посаду керівника навчального закладу і керівників шкіл.
Рекомендована література:
1. Дерлоу Д. Ключові управлінські рішення. Технологія прийняття рішень. – К.: Наукова думка, 2001. – 242с.
2. Дроб’язко П. Удосконалення роботи педагогічної ради // Директор школи. – 2000. - №7. – С.9.
3. Закон України «Про освіту».
4. Інструкція з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів. // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 2000. № 17. – С. 3 – 13.
5. Національна доктрина розвитку освіти в Україні (2000р).
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т.4. К.: В-во «Рад.школа», 1977. -638с.
Форми та методи навчання: лекції, практичні заняття, самостійна робота
2. Дроб’язко П. Удосконалення роботи педагогічної ради // Директор школи. – 2000. - №7. – С.9.
3. Закон України «Про освіту».
4. Інструкція з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів. // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 2000. № 17. – С. 3 – 13.
5. Національна доктрина розвитку освіти в Україні (2000р).
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т.4. К.: В-во «Рад.школа», 1977. -638с.
Форми та методи навчання: лекції, практичні заняття, самостійна робота
Методи і критерії оцінювання:
Усне опитування, тестування (45%) Підсумковий контроль (55%, залік)
Теорія і практика управління навчальним закладом (курсова робота)
Спеціальність: Управління навчальним закладом
Код дисципліни: 7.073.14.E.40
Кількість кредитів: 2
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: професор Сікорський Петро Іванович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
обирати тему курсової роботи, укладати план, підбирати необхідну літературу, опрацьовуючи її, добирати необхідні цитати, вміти аналізувати опрацьовану літературу і теоретично досліджувати основні елементи теми, висувати нові ідеї заданої проблеми і укладати програму дослідження, організовувати констатувальні та формувальні експерименти, використовувати апарат математичної статистики для обробки результатів, узагальнювати і систематизувати їх, робити висновки.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Педагогіка управління. Психопедагогіка управління.
Короткий зміст навчальної програми:
Управління національним вихованням учнів старших класів.
Основні вимоги до успішного керівництва навчальним закладом.
Імідж навчального закладу та основні шляхи його формування.
Управління навчальним закладом та його алгоритм.
Функції управління і їх зв'язок з управлінським циклом.
Структура функцій управління у дослідженнях українських вчених.
Планування навчального закладу, його етапи і види.
Організація виконання запланованого, її етапи і функції.
Контроль і корегування в структурі управління.
Управлінські рішення у навчальному закладі: алгоритм їх прийняття і реалізації.
Перспективний план роботи навчального закладу: способи його укладання.
Планування роботи навчального закладу на рік – важлива складова управлінського циклу.
Принципи моделювання контрольно-оцінювальної системи.
Управління якістю навчання школярів.
Громадсько-державне управління навчальним закладом: його суть і проблеми.
Педагогічна рада як колективний орган управління навчальним закладом.
Види атестації педагогічних працівників і їх роль у підвищенні педагогічної майстерності учителів.
Управління атестаційною комісією навчального закладу.
Види кваліфікаційних категорій і педагогічних звань: основні підходи до їх присвоєння педагогічним працівникам.
Основні складові педагогічної культури вчителя за В.О.Сухомлинським.
Поради В.О.Сухомлинського щодо вивільнення вільного часу учителю для читання наукової і художньої літератури, відвідування театрів, екскурсій і турпоходів та ін.
Як запалити вогник творчості у вчителів, потребу досліджувати складні педагогічні явища?
Основні причини невстигання учнів у навчанні за В.О.Сухомлинським.
Сутність національного виховання учнів та його складові за В.О.Сухомлинським.
Рекомендована література:
1. Дерлоу Д. Ключові управлінські рішення. Технологія прийняття рішень. – К.: Наукова думка, 2001. – 242с.
2. Дроб’язко П. Удосконалення роботи педагогічної ради // Директор школи. – 2000. - №7. – С.9.
3. Закон України «Про освіту».
4. Інструкція з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів. // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 2000. № 17. – С. 3 – 13.
5. Національна доктрина розвитку освіти в Україні (2000р).
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т.4. К.: В-во «Рад.школа», 1977. -638с.
2. Дроб’язко П. Удосконалення роботи педагогічної ради // Директор школи. – 2000. - №7. – С.9.
3. Закон України «Про освіту».
4. Інструкція з ведення ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів. // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 2000. № 17. – С. 3 – 13.
5. Національна доктрина розвитку освіти в Україні (2000р).
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т.4. К.: В-во «Рад.школа», 1977. -638с.
Методи і критерії оцінювання:
перевірка курсових робіт