Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Історія і теорія дослідження міжнародних систем та глобального розвитку
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.28
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор:
Доцент, кандидат політичних наук, доцент / Ю. Я. Тишкун /
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
1. Здатність продемонструвати базові знання та розуміння наукових принципів та методології досліджень в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
2. Здатність продемонструвати базові знання, що стосуються сучасного стану справ та середовища міжнародних відносин (правового, економічного, інформаційного), суспільно-політичних та соціокультурних процесів на національному та міжнародному рівнях.
3. Здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих аспектів історичного розвитку системи міжнародних відносин та міжнародного порядку, актуальних процесів у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики та суспільних комунікацій, місця України в сучасних інтеграційних процесах у місцевому, регіональному та глобальному контекстах.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації із різних джерел, зокрема завдяки використанню інформаційних і комунікаційних технологій;
4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації, зокрема в міжнародному контексті.
5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності.
фахових:
1. Поглиблені знання про міжнародні відносини та розуміння сучасних тенденцій їхнього розвитку;
2. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному;
3. Знання та розуміння сучасних європейських інтеграційних процесів та місця в них України;
4. Розуміння особливостей розвитку країн та регіонів, глобальних, регіональних та локальних процесів та місця в них України;
5. Здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і задач у сфер міжнародних відносин, міжнародної безпеки та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних і внутрішньодержавних конлфіктів).
6. Знання ключових тенденцій та концепцій розвитку взаємодій між державами та іншими суб’єктами міжнародних відносин;
7. Розуміння системності міжнародних відносин та вміння враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на внутрішньодержавний та світовий розвиток;
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
1. здатність продемонструвати знання, що стосуються загального стану справ та закономірностей розвитку міжнародних відносин на національному та глобальному рівнях, критично їх оцінювати;
2. здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих (політичних, безпекових, комунікаційних тощо) аспектів розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України;
3. володіння навичками роботи з іноземними інформаційними матеріалами, їх систематизації, узагальнення даних, виявлення ключових моментів;
4. застосовувати свої знання та розуміння для критичного оцінювання сучасних концепцій, теоретичних підходів та ідей при здійсненні професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики, дипломатії та державного управління;
5. вміння системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях з врахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку, особливостей взаємодії України з іншими державами світу;
6. здатність до журналістської та кореспондентської діяльності, вміння виступати в аналітичними оглядами, коментарями, прогнозами щодо специфіки міжнародних систем та глобального розвитку, виявляти проблеми та перспективи інтеграційних процесів на різних рівнях;
7. здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до тенденцій розвитку міжнародних відносин, формулювання нових політологічних теорій, концепцій та трактувань міжнародної системи.
1. Здатність продемонструвати базові знання та розуміння наукових принципів та методології досліджень в сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
2. Здатність продемонструвати базові знання, що стосуються сучасного стану справ та середовища міжнародних відносин (правового, економічного, інформаційного), суспільно-політичних та соціокультурних процесів на національному та міжнародному рівнях.
3. Здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих аспектів історичного розвитку системи міжнародних відносин та міжнародного порядку, актуальних процесів у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики та суспільних комунікацій, місця України в сучасних інтеграційних процесах у місцевому, регіональному та глобальному контекстах.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
загальних:
1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
3. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації із різних джерел, зокрема завдяки використанню інформаційних і комунікаційних технологій;
4. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації, зокрема в міжнародному контексті.
5. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями та застосовувати їх у практичній діяльності.
фахових:
1. Поглиблені знання про міжнародні відносини та розуміння сучасних тенденцій їхнього розвитку;
2. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному;
3. Знання та розуміння сучасних європейських інтеграційних процесів та місця в них України;
4. Розуміння особливостей розвитку країн та регіонів, глобальних, регіональних та локальних процесів та місця в них України;
5. Здатність виробляти підходи до розв’язання проблем і задач у сфер міжнародних відносин, міжнародної безпеки та зовнішньої політики (зокрема, міжнародних і внутрішньодержавних конлфіктів).
6. Знання ключових тенденцій та концепцій розвитку взаємодій між державами та іншими суб’єктами міжнародних відносин;
7. Розуміння системності міжнародних відносин та вміння враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на внутрішньодержавний та світовий розвиток;
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
1. здатність продемонструвати знання, що стосуються загального стану справ та закономірностей розвитку міжнародних відносин на національному та глобальному рівнях, критично їх оцінювати;
2. здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих (політичних, безпекових, комунікаційних тощо) аспектів розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України;
3. володіння навичками роботи з іноземними інформаційними матеріалами, їх систематизації, узагальнення даних, виявлення ключових моментів;
4. застосовувати свої знання та розуміння для критичного оцінювання сучасних концепцій, теоретичних підходів та ідей при здійсненні професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики, дипломатії та державного управління;
5. вміння системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях з врахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку, особливостей взаємодії України з іншими державами світу;
6. здатність до журналістської та кореспондентської діяльності, вміння виступати в аналітичними оглядами, коментарями, прогнозами щодо специфіки міжнародних систем та глобального розвитку, виявляти проблеми та перспективи інтеграційних процесів на різних рівнях;
7. здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань відповідно до тенденцій розвитку міжнародних відносин, формулювання нових політологічних теорій, концепцій та трактувань міжнародної системи.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Теорія міжнародних відносин
Регіональна політика та інтеграція
Історія міжнародних відносин
Регіоналізм та регіональні системи безпеки
Регіональна політика та інтеграція
Історія міжнародних відносин
Регіоналізм та регіональні системи безпеки
Короткий зміст навчальної програми:
Дослідження міжнародних систем та глобального розвитку як науковий напрям і навчальна дисципліна
Концептуально-теоретичні і методологічні основи дисципліни
Глобальний (світовий) політичний процес як глобальний розвиток і політична модернізація як його елемент
Міжнародний і світовий порядок
Безпека як якість системи
Міжнародні системи: теорії, типи, моделі, структура
Історія еволюції міжнародних систем
Сучасна система міжнародних відносин
Рекомендована література:
1. Коппель О. А. Міжнародні системи та глобальний розвиток: Навч.посібн. / Коппель О. А., Пархомчук О. С. – К., 2006.
2. Коппель О. А. Міжнародні системи. Світова політика / Коппель О. А., Пархомчук О. С. – К.: ФАДА, ЛТД, 2001.
3. Мадіссон В. В.Політологія міжнародних відносин: Навч. посібн. / Мадіссон В. В., Шахов В. А. – К.: Либідь, 1997.
4. Мальський М.Теорія міжнародних відносин: Підручн. / Мальський М., Мацях М. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Кобза, 2003. – 528 с.
5. Міжнародні системи і глобальний розвиток: Підручн. / Кер.авт. кол. О. А. Коппель; за ред. Л. В. Губерського, В. А. Манжоли. – К.: ВПЦ“Київський університет”, 2008. – 606 с.
6. Могилевский В. Д. Методология систем / Могилевский В. Д. – М., 1999.
7. Системи міжнародних відносин: Навч.посібн. / http://edu.cirs.kiev.ua/smainmenu-16/s-smainmenu-76.html
8. Системная история международных отношений: В 2-х т. / Под ред. А. Д. Багатурова. –– М., 2000.
9. Современные международные отношения: Учебн. / Под ред. А. В. Торкунова. – М.: РОССПЭН, 2000.
10. Україна в постбіполярній системі міжнародних відносин / Кер.авт. кол.д.і.н., проф. Манжола В. А., за ред. акад. НАНУ Губерського Л. В. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2008. – 512 с.
11. Цыганков П. А. Теория международных отношений / Цыганков П. А. – М.: Гардарики, 2002.
2. Коппель О. А. Міжнародні системи. Світова політика / Коппель О. А., Пархомчук О. С. – К.: ФАДА, ЛТД, 2001.
3. Мадіссон В. В.Політологія міжнародних відносин: Навч. посібн. / Мадіссон В. В., Шахов В. А. – К.: Либідь, 1997.
4. Мальський М.Теорія міжнародних відносин: Підручн. / Мальський М., Мацях М. – 2-е вид., перероб. і доп. – К.: Кобза, 2003. – 528 с.
5. Міжнародні системи і глобальний розвиток: Підручн. / Кер.авт. кол. О. А. Коппель; за ред. Л. В. Губерського, В. А. Манжоли. – К.: ВПЦ“Київський університет”, 2008. – 606 с.
6. Могилевский В. Д. Методология систем / Могилевский В. Д. – М., 1999.
7. Системи міжнародних відносин: Навч.посібн. / http://edu.cirs.kiev.ua/smainmenu-16/s-smainmenu-76.html
8. Системная история международных отношений: В 2-х т. / Под ред. А. Д. Багатурова. –– М., 2000.
9. Современные международные отношения: Учебн. / Под ред. А. В. Торкунова. – М.: РОССПЭН, 2000.
10. Україна в постбіполярній системі міжнародних відносин / Кер.авт. кол.д.і.н., проф. Манжола В. А., за ред. акад. НАНУ Губерського Л. В. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2008. – 512 с.
11. Цыганков П. А. Теория международных отношений / Цыганков П. А. – М.: Гардарики, 2002.
Методи і критерії оцінювання:
Методи діагностики знань
Усні опитування; обговорення проблемних питань; трирівневі тести екзаментаційних білетів.
Екзамен
Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) 40
Екзаменаційний контроль 60
Разом за дисципліну 100
-Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал – 5)*
-Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4)
Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату.**
-Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2). Разом за ПК 40
письмова компонента 60***
усна компонента 15 (в межах балів, відведених на іспит)
Усні опитування; обговорення проблемних питань; трирівневі тести екзаментаційних білетів.
Екзамен
Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) 40
Екзаменаційний контроль 60
Разом за дисципліну 100
-Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал – 5)*
-Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4)
Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату.**
-Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс. бал – 2). Разом за ПК 40
письмова компонента 60***
усна компонента 15 (в межах балів, відведених на іспит)