Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Фізіологія та гігієна праці

Спеціальність: Цивільна безпека
Код дисципліни: 6.263.01.E.73
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: к.т.н., доцент Кіт Юрій Володимирович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати:
- основні законодавчі та нормативно правові акти з питань фізіології та гігієни праці;
– основні особливості праці як сукупності фізіологічних та психічних процесів в організмі;
- характеристику фізичної та розумової праці, критерії їх оцінки;
- роль центральної нервової системи в трудовій діяльності людини;
- значення адаптації в трудовому процесі;
- суть механізму адаптації;
- характеристику небезпечних психофізіологічних та шкідливих виробничих чинників для різних видів трудової діяльності;
- вплив втоми на фізіологічний та психологічний стан людини, внаслідок напруженої чи тривалої праці, виникнення погіршення її кількісних і якісних декадників, виникнення нещасних випадків;
- основні симптоми та характеристику стресів у виробничих умовах;
- виникнення мобінгу у трудовій діяльності, його основні причини;
- психофізіологічні небезпечні та шкідливі виробничі чинники;
- вплив індивідуальних якостей працівника на безпеку праці;
- напрями стимулювання безпечної поведінки;
- роль трудового колективу у створенні безпечних умов праці;
- значення психологічного клімату на безпеку праці;
- значення "людського чинника" в питаннях безпеки та способи покращення системи «людина-виробниче середовище» .


Підготовлений фахівець повинен вміти:

- визначити роль різних адаптації на працездатність та здоров'я працівників;
- вибрати критерії основні критерії для оцінки фізичного навантаження на організм людини в процесі праці та роль навантаження на нервову систему при напруженості праці;
- вплив втоми на фізіологічний та психологічний стан людини, внаслідок напруженої чи тривалої праці, виникнення погіршення її кількісних і якісних декадників, виникнення нещасних випадків;
- дати характеристику небезпечним психофізіологічним та шкідливим виробничим чинникам для різних видів трудової діяльності;
- виявити за критеріями виникнення втоми та перевтоми у різних умовах та характеру праці;
- напрями запобігання виробничим та побутовим стресам;
- заходи запобігання «мобінгу»;
- провести оцінку психофізіологічних небезпечних та шкідливих виробничих чинників;
- вибрати напрямки підвищення безпеки праці на основі відповідної безпечної поведінки працівника в процесі праці;
- створити психологічний настрой працівника на безпеку праці;
- виявити роль міжособистісних стосунків на безпеку праці;
- визначити основні завдання керівника для створення умов для зміцнення міжособистісних зв'язків, сила яких підвищує показник рівня розвитку колективу.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Безпека життєдіяльності
Фізика
Біологія
Хімія
Короткий зміст навчальної програми:
Основні засади фізіології та гігієни праці. Завдання та основні цілі предмету. Принципи гігієни праці. Фізіологія праці як розділ загальної фізіології. Напрями досліджень фізіології праці. Фізіологічна оцінка традиційних та новітніх видів організації праці. Фізіологічна оцінка традиційних та новітніх технологій, сучасного виробничого обладнання. Адаптація фізіологічна, психічна, соціальна та професійна. Суть механізму адаптації. Характеристика небезпечних психофізіологічних та шкідливих виробничих чинників; Вплив втоми на безпеку праці. Вплив стресу на безпеку праці. Виникнення небезпечних ситуації, моббінг. Психофізіологічні небезпечні та шкідливі виробничі чинники. Вплив індивідуальних якостей працівника на безпеку праці. Напрями підвищення безпеки праці на основі організації безпечної поведінки. Стимулювання безпечної поведінки. Роль трудового колективу у створенні безпечних умов праці. Основні завдання керівника для створення умов для зміцнення міжособистісних зв'язків для покращення безпеки праці. "Людський чинник" його місце в системі безпеки праці.
Рекомендована література:
Охорона праці (гігієна праці та виробнича санітарія): навчальний посібник/ І.П. Пістун, І.І. Кельман, В.М. Багнюк, та ін.; За ред. І.П. Пістуна. – Львів: «Тріада плюс», 2011. – Ч.1. – 616с.
2. Питання професійної гігієни в системі охорони праці: (Інформ. – аналіт.довід.)/ В.В. Піддубний, О.І. Стовбун. – К.: Логос, 2004. – 195с.
3. Гігієна праці/ А. М. Шевченко, С. В. Алексєєв, Г. О. Гончарук,
М. І. Веремєй; за ред. А. М. Шевченка. - К. : Вища шк., 1993. - 583 с.
4. Бобров, О. М. /Производственная санитария и охрана труда : учеб. пособие. Ч. 2 / О. М. Бобров, Л. П. Керб ; Киев. ин-т народного хоз-ва. – К., 1976. - 94с.
5. Пістун, І. П. Охорона праці (психологія безпеки): навч. посіб. для студентів ВНЗ / І. П. Пістун, А. П. Березовецький, А. Ю. Трач; - Львів : Тріада плюс, 2010. - 476 с.
Методи і критерії оцінювання:
Поточний контроль (40%): письмові звіти з практичних та лабораторних робіт
Підсумковий контроль (60%): залік