Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Methodology for Pedagogic Research

Спеціальність: Educational, Pedagogical Sciences
Код дисципліни: 8.011.00.O.13
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Department of Pedagogics and Innovative Education
Лектор: : doctor of sciences, professor Vykhrushch Vira Olexandryvna
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
acquaintance with the specifics of organization of scientific activity in pedagogy; the methodology of scientific activity in the field of pedagogy (laws, regularities, principles, requirements for organization of scientific research activities, technology of organization of scientific work); mastering the technology of working with scientific sources of various types, the construction of experimental activities, the specifics of the use and processing of experimental data, the technology of using various methods of scientific research.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
pedagogy;
-Professional pedagogy;
-methodics of teaching;
- pedagogical psychology;
-theory and methodology of educational work.
Короткий зміст навчальної програми:
the purpose: to familiarize masters with the technology of research and development: its content, the prognostic nature of scientific and pedagogical activity and scientific research as a means of its optimization, technology of planning, conducting and analyzing the effectiveness of search work in the field of pedagogy, the specifics of research of different kinds; the task: to carry out research work on the solution of general pedagogical problems on the basis of a systematic approach; formation of skills to work with sources of scientific information, scientific literature, to analyze the effectiveness of pedagogical influence on the personality, collective and information and technological environment; build it optimally, taking into account the specifics of the empirical and experimental data obtained.
Рекомендована література:
Абалкіна Н. В., Бережна Є. П. Нові підходи до розробки сучасних педагогічних досліджень//Рідна школа. - 1994. - № 3-4. - С. 41-43; Бабанский Ю. К. Методология и методика научного поиска// Бабанский Ю. К. Избранные педагогические труды. - М.: Педагогика, 1989. - С.435-555; Бабанский Ю. К. Проблемы повышения эффективности педагогических исследований. - М.: Педагогика, 1982. - 189 с.; Вихрущ В.О. Методологія і методика наукового дослідження. – Тернопіль: вид. ТНПУ, 2014. – 224 с.; Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. - К.: АПН України, 2012. - 145 с.; Загвязинский В. И. Методология и методика дидактического исследования. - М.: Педагогика, 1982. - 159 с.; Клименюк А. В., Калита А. А., Бережная Е. П. Методология и методика педагогического исследования. - К., 1988. - 100 с.; Мальцев Д. М., Емельянова Н. А. Основы научных исследований. - К., 1982. - 127 с.; Основи педагогічних досліджень: Навчальний посібник. - К., 1998. - 143 с.; Рабочая книга социолога. - М.: Наука, 1978. - 569 с.; Теория и практика педагогического эксперимента/[под ред. А. И. Пискунова и Г. В. Воробьева]. - М.: Знание, 1979. - 178 с.
Методи і критерії оцінювання:
development of sociological methods, elements of scientific research on a chosen topic, planning and conducting of search work, credit
written reports of practical work, creative work, final control (40 %); independent work, test - 60%)