Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Музейна соціологія
Спеціальність: Музеєзнавство, пам'яткознавство
Код дисципліни: 7.027.01.E.25
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Історія, музеєзнавство і культурна спадщина
Лектор: к.і.н., Конюхов С. В.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
у результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:
- музеєзнавчу та соціологічну методологію наукового пізнання, музеєзнавчих аспекти професійно-наукової діяльності, власний науковий світогляд та морально-культурні цінності;
- методику проведення дослідження очікувань та потреб суспільства в окремому культурному вимірі;
- методологію проведення моніторингу позицій та настроїв людей, залучених до сфери культурно-освітньої діяльності музею;
- використовувати засоби передачі інформації, які були б найбільш привабливими для відвідувачів.
Після вивчення дисципліни та виконання та практичних занять студент повинен вміти:
- користуватися сучасними концепціями дисципліни соціологія музеїв;
- проводити науково-практичні дослідження музейної аудиторії;
- планувати проведення дослідження та розробити інструментарій для дослідження;
- використовувати якісні та кількісні методи у соціологічному дослідженні музейного простору;
- вміти досягати самостійних результатів дослідження.
В результаті вивчення даної дисципліни студент повинен засвоїти програми розвитку соціологічних стратегій музейної справи в Україні. На основі отриманих знань студент повинен уміти визначати основні тенденції розвитку соціокультурних процесів у музеї; чинники, що впливають на комунікативний процес у музеї; пояснювати вплив консьюмеристських практик суспільства на потреби у зміні простору музеїв
- музеєзнавчу та соціологічну методологію наукового пізнання, музеєзнавчих аспекти професійно-наукової діяльності, власний науковий світогляд та морально-культурні цінності;
- методику проведення дослідження очікувань та потреб суспільства в окремому культурному вимірі;
- методологію проведення моніторингу позицій та настроїв людей, залучених до сфери культурно-освітньої діяльності музею;
- використовувати засоби передачі інформації, які були б найбільш привабливими для відвідувачів.
Після вивчення дисципліни та виконання та практичних занять студент повинен вміти:
- користуватися сучасними концепціями дисципліни соціологія музеїв;
- проводити науково-практичні дослідження музейної аудиторії;
- планувати проведення дослідження та розробити інструментарій для дослідження;
- використовувати якісні та кількісні методи у соціологічному дослідженні музейного простору;
- вміти досягати самостійних результатів дослідження.
В результаті вивчення даної дисципліни студент повинен засвоїти програми розвитку соціологічних стратегій музейної справи в Україні. На основі отриманих знань студент повинен уміти визначати основні тенденції розвитку соціокультурних процесів у музеї; чинники, що впливають на комунікативний процес у музеї; пояснювати вплив консьюмеристських практик суспільства на потреби у зміні простору музеїв
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
базові знання з предмету «Менеджмент та маркетинг у музейній та пам’яткоохоронній діяльності»
Короткий зміст навчальної програми:
Ознайомити студентів із основними категоріями та поняттями соціології музеїв, практиками проведення соціологічних досліджень, функціями і значенням соціологічних стратегій і моніторингу, організацією досліджень музейного простору в Україні, чинниками, що впливають на комунікативний процес у музеї, методологією соціологічних досліджень, якісними і кількісними методами дослідження. Навчити визначати стратегію музеїв у комунікативному полі, чинники впливу на відносини в соціальному інституті музею. Ознайомлення з проблематикою формування нових якостей у взаємодії музеїв та суспільства.
Рекомендована література:
1. Акулич, Е. М. Музей как социальный институт : монография / Е. М. Акулич. – 2-е изд., доп. и испр. – Тюмень : РИЦ ТГАКИСТ, 2009. – 280 с.
2. Анчев А. Социологическое исследование запросов посетителей – важное условие дальнейшего совершенствования экспозиционной и массовой работы музея / Анчо Анчев // Музейное дело в СССР / ред. кол. И.А. Анощенко и др. – Москва: Московский рабочий, 1976. – 143 с. – С. 90 – 95.
3. Бабарицька В.К. Екскурсознавство і музеєзнавство: навч. посібник / В.К.Бабарицька, А.Я.Коротова, О.Ю.Малиновська. – К.: Альтпрес, 2007. – 464с.: іл.
4. Брюнингсхаус-Кнубель К. Музейный педагог : защитник интересов посетителей / Корнелія Брюнингсхаус-Кнубель // MUSEUM (Museum International). – 1994. – № 2. – С. 14.
5. Вайдахер Ф. Загальна музеологія : посібник / [перекл. з нім. В. Лозинський, О. Лянг, Х. Назаркевич] / Фрідріх Вайдахер – Львів : Літопис, 2005. – 632 с.
6. Василишин М. С. Інноваційна освітня діяльність музеїв в Україні й Польщі / М. С. Василишин // Матеріали науково-практичної конференції «Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи» (Київ, 24 – 25 вересня 2013 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. – К.: НКПІКЗ, 2013. – С. 15–17.
7. Вербицька П.В. Соціокультурна роль музею в контексті проблем музейної комунікації [Текст] / П.В.Вербицька // Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Історичні науки. – Вип. 5: На пошану професора М.Б.Петрова. – 2012. – С.225–232.
8. Гайда Л.О. Музей і відвідувач (соціально-психологічні дослідження в музеї) / Л.О. Гайда // Музей на межі тисячоліть : минуле, сьогодення, перспективи: зб. Тез доп. та повід. міжн. наук. конф., присвяченої 150-літтю від дня заснування Дніпропетровського історичного музею ім. Д. І. Яворницького. – Дніпропетровськ, 1999. – 177 с. – С. 163 – 165.
9. Гайда Л. О. Музей і відвідувач : методичні розробки, сценарії, концепції / Л.О. Гайда, Н.І. Капустіна. – Дніпропетровськ : АРТ-ПРЕС, 2005. – 148 с.
10. Гладун О. Д. Діяльність музею у контексті розвитку регіону // Охорона культурної спадщини: аспекти соціокультурної взаємодії: матеріали науково-практичної конференції. – К.: НАКККіМ. – 2014. – с. 86.
11. Голубенко Г. Л. Музей і відвідувач. Узагальнення та аналіз форм і методів науково-просвітницької роботи / Г. Л. Голубченко // Музей війни народної : зб. наук. статей / ред. О. С. Артемов. – Київ, 1999. – 60 с. – С. 21 – 24.
12. Горуненко О.Модернізація системи управління освітою в Україні : дорожня карта реформ / О. Горуненко, В. Афанасьева, В. Базелюк // Управління освітою. – 2014. – № 14 (лип.). – С. 5–41.
13. Денисюк Ж. Концептуалізація музейного простору в контексті формування нової меморіальної ідентичності // Музейна справа та освіта в Україні: матеріали науково-практичної конференції. – К. : НАКККіМ. – 2014. – с. 46-50.
14. Дукельский В.Ю. Человек и музей / В.Ю. Дукельский // Музей и личность / отв. ред. А.В. Лебедев, сост. М.Ю. Юхневич. – Москва : Российский институт культурологи, 2007. – 168 с. – С. 6 –14.
15. Ионин Л.Г. Социология культуры: путь в новое тысячелетие: учебное пособие. – 3-е изд., перераб. и доп.– М.: Издательская корпорация «Логос», 2000. – 432 с.
16. Капустіна Н. І., Гайда Л.О. Психолого-соціологічні дослідження музейних програм і занять для школярів / Н. І. Капустіна, Л. О. Гайдай // Музей і майбутнє: матеріали обласної наукової конференції. – Дніпропетровськ, 1998. – С.28 – 36.
17. Капустіна Н. І. Музей і відвідувач / Н. І. Капустіна // З минувшини Подніпров’я: зб. – Дніпропетровськ : «Дніпро», 1995. – 177 с. – С. 22 – 25.
2. Анчев А. Социологическое исследование запросов посетителей – важное условие дальнейшего совершенствования экспозиционной и массовой работы музея / Анчо Анчев // Музейное дело в СССР / ред. кол. И.А. Анощенко и др. – Москва: Московский рабочий, 1976. – 143 с. – С. 90 – 95.
3. Бабарицька В.К. Екскурсознавство і музеєзнавство: навч. посібник / В.К.Бабарицька, А.Я.Коротова, О.Ю.Малиновська. – К.: Альтпрес, 2007. – 464с.: іл.
4. Брюнингсхаус-Кнубель К. Музейный педагог : защитник интересов посетителей / Корнелія Брюнингсхаус-Кнубель // MUSEUM (Museum International). – 1994. – № 2. – С. 14.
5. Вайдахер Ф. Загальна музеологія : посібник / [перекл. з нім. В. Лозинський, О. Лянг, Х. Назаркевич] / Фрідріх Вайдахер – Львів : Літопис, 2005. – 632 с.
6. Василишин М. С. Інноваційна освітня діяльність музеїв в Україні й Польщі / М. С. Василишин // Матеріали науково-практичної конференції «Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи» (Київ, 24 – 25 вересня 2013 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. – К.: НКПІКЗ, 2013. – С. 15–17.
7. Вербицька П.В. Соціокультурна роль музею в контексті проблем музейної комунікації [Текст] / П.В.Вербицька // Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Історичні науки. – Вип. 5: На пошану професора М.Б.Петрова. – 2012. – С.225–232.
8. Гайда Л.О. Музей і відвідувач (соціально-психологічні дослідження в музеї) / Л.О. Гайда // Музей на межі тисячоліть : минуле, сьогодення, перспективи: зб. Тез доп. та повід. міжн. наук. конф., присвяченої 150-літтю від дня заснування Дніпропетровського історичного музею ім. Д. І. Яворницького. – Дніпропетровськ, 1999. – 177 с. – С. 163 – 165.
9. Гайда Л. О. Музей і відвідувач : методичні розробки, сценарії, концепції / Л.О. Гайда, Н.І. Капустіна. – Дніпропетровськ : АРТ-ПРЕС, 2005. – 148 с.
10. Гладун О. Д. Діяльність музею у контексті розвитку регіону // Охорона культурної спадщини: аспекти соціокультурної взаємодії: матеріали науково-практичної конференції. – К.: НАКККіМ. – 2014. – с. 86.
11. Голубенко Г. Л. Музей і відвідувач. Узагальнення та аналіз форм і методів науково-просвітницької роботи / Г. Л. Голубченко // Музей війни народної : зб. наук. статей / ред. О. С. Артемов. – Київ, 1999. – 60 с. – С. 21 – 24.
12. Горуненко О.Модернізація системи управління освітою в Україні : дорожня карта реформ / О. Горуненко, В. Афанасьева, В. Базелюк // Управління освітою. – 2014. – № 14 (лип.). – С. 5–41.
13. Денисюк Ж. Концептуалізація музейного простору в контексті формування нової меморіальної ідентичності // Музейна справа та освіта в Україні: матеріали науково-практичної конференції. – К. : НАКККіМ. – 2014. – с. 46-50.
14. Дукельский В.Ю. Человек и музей / В.Ю. Дукельский // Музей и личность / отв. ред. А.В. Лебедев, сост. М.Ю. Юхневич. – Москва : Российский институт культурологи, 2007. – 168 с. – С. 6 –14.
15. Ионин Л.Г. Социология культуры: путь в новое тысячелетие: учебное пособие. – 3-е изд., перераб. и доп.– М.: Издательская корпорация «Логос», 2000. – 432 с.
16. Капустіна Н. І., Гайда Л.О. Психолого-соціологічні дослідження музейних програм і занять для школярів / Н. І. Капустіна, Л. О. Гайдай // Музей і майбутнє: матеріали обласної наукової конференції. – Дніпропетровськ, 1998. – С.28 – 36.
17. Капустіна Н. І. Музей і відвідувач / Н. І. Капустіна // З минувшини Подніпров’я: зб. – Дніпропетровськ : «Дніпро», 1995. – 177 с. – С. 22 – 25.
Методи і критерії оцінювання:
лекції, практичні заняття, самостійна робота, екзамен