Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Theory and Methodology of Applied Linguistics in Diachrony and Synchrony

Major: Philology
Code of Subject: 8.035.00.O.7
Credits: 4
Department: Applied Linguistics
Lecturer: O.P. Levchenko, Doctor of Philology, Prof.
Semester: 2 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
By the end of the course, students should achieve the following learning outcomes:
know:
1. In-depth knowledge of conceptual and methodological foundations of theoretical and applied linguistics, its conceptual and categorical apparatus.
2. In-depth knowledge of Ukrainian and foreign research and practical experience in the field of linguistics.
3. In-depth knowledge of theoretical and applied principles of specialized linguistic disciplines.
be able to:
1. Apply professional knowledge of basic concepts of modern linguistics to the formulation and justification of new theoretical provisions and practical recommendations in a specific field of research.
2. Apply modern methodology and tools of scientific research, to develop new NLP technologies and techniques for the implementation of theoretical and empirical research.
3. Integrate and apply the knowledge from different specialized linguistic disciplines in the process of solving theoretical and applied problems in a specific field of research.
5. Develop and implement linguistic support for electronic information systems, electronic linguistic resources and NLP systems.
Required prior and related subjects:
Modelling and Formalization of Linguistic and Speech Units
Summary of the subject:
Within this course, it is planned to consider a range of issues related to the identification of problems viewed by theoretical linguistics and problems solved by applied linguistics, in particular: the semiotic aspect of applied studies; psycholinguistics; cognitive basis of applied linguistic research; computational linguistics; statistical analysis of linguistic data; modern computational lexicography and terminography; corpus linguistics; modern translation technologies; sociolinguistics; political linguistics; Internet linguistics.
Recommended Books:
Iщук С.М. Інформаційна "архітектура" Інтернет-комунікацій. In: Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія. №1. 2013, с. 112-116.
Левченко О. Моделювання статистичного профілю наукових текстів із лінгвістики / Олена Левченко // Науковий вісник Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки. - №5(330). – 2016. С. 41-47.
Левченко О. Порівняльні стратегії в сучасній українській художній прозі (корпуснобазований підхід) / О. Левченко // Граматичні студії : зб. наук. праць / Донецький нац. ун-т; наук. ред. А. П. Загнітко. – Вінниця : ТОВ "Нілан-ЛТД", 2015. – С.194-201.
Левченко О. Порівняння як засіб вербалізації концепту Жінка (на матеріалі дослідницького корпусу сучасної української художньої прози) / О. Левченко // Дані текстових корпусів у лінгвістичних дослідженнях [Текст] : монографія / [В. А. Широков та ін. ; за ред. О. П. Левченко] ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2015. - С. 87-101.
Левченко О., Бутельський Я. Гендерні особливості української художньої прози (за даними аналізу частотності колокацій у текстах 60-80-х та 2000-х років) // Олена Левченко, Ян Бутельський // ХХ-ХХІ століття: жанрово-стильові й лінгвістичні метафорфози в українській мові та літературі: Монографія. – Оломоуць: Університет ім. Ф.Палацького в Оломоуці, 2016. – С.299-334.
Лепетюк І.Г. Жанрово-прагматичні особливості Інтернет-комунікації. In: Проблеми семантики слова, речення та тексту. №26. 2011, с. 195-201.
Лильо Г. Сучасні мережеві тексти: проблеми дефініції (український та зарубіжний досвід). In: Вісник Львівського університету. Серія: Журналістика. №40. 2015, с. 368-377.
Рябініна О.К. Інтертекстуальність у дискурсі сучасної української преси: лінгвістичний аспект: автореф. дис... канд. філол. наук: 10.02.01. Харків 2008.
Сунько Н. Квантитативний підхід до вивчення прецедентних одиниць мови в англійському газетному заголовку. In: Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. № 751. 2015, с. 114-121.
Шаповал М. Система координат: типологія міжтекстової взаємодії та маркери інтертекстуальності. In: Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Вип.44. 2009, с. 134-40.
Шевчук Ю.А. Феномен гіпертексту та концептуальні стратегії постструктуралізму. In: Мультиверсум. Філософський альманах. №10. 2014, с. 133-143.

Abney, Steven. "Statistical methods and linguistics." The balancing act: Combining symbolic and statistical approaches to language (1996): 1-26.
Altmann, Eduardo G., and Martin Gerlach. "Statistical laws in linguistics." Creativity and universality in language. Springer, Cham, 2016. 7-26.
Baker, Paul. "Acceptable bias? Using corpus linguistics methods with critical discourse analysis." Critical discourse studies 9.3 (2012): 247-256.
Birke, J., Sarkar, A.: A clustering approach for nearly unsupervised recognition of non-literal language. In: 11th Conference of the European Chapter of the Association for Computational Linguistics (2006).
Croft, William, and D. Alan Cruse. Cognitive linguistics. Cambridge University Press, 2004.
Crystal D. Internet Linguistics: A Student Guide. London – N. Y.: Routledge Taylor & Francis Group, 2011. 191 p.
Crystal D. Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 272 p. 7. http://slovari.yandex.ru/GPRS/en-ru/#lingvo/
Deignan, A.: Metaphor and Corpus Linguistics. Amsterdam/Philadelphia: John Benja-mins (2005).
Evans, Vyvyan, and Melanie Green. Cognitive linguistics: An introduction. Routledge, 2018.
Evans, Vyvyan. Glossary of cognitive linguistics. Edinburgh University Press, 2007.
Felser, Claudia. "Experimental psycholinguistic approaches to second language acquisition." Second Language Research 21.2 (2005): 95-97.
Fenk-Oczlon, Gertraud, and August Fenk. "Cognition, quantitative linguistics, and systemic typology." Linguistic Typology 3.2 (1999): 151-177.
Goatly, A.: The language of metaphors. Routledge, London (1997).
Herdan, Gustav. "The relation between the dictionary distribution and the occurrence distribution of word length and its importance for the study of quantitative linguistics." Biometrika 45.1-2 (1958): 222-228.
Hermann, Margaret G. "Content analysis." Qualitative methods in international relations. Palgrave Macmillan, London, 2008. 151-167.
Jackendoff R.S. Semantics and cognition. – Cambr. (Mass.): MIT, 1983.
Kennedy, Graeme. An introduction to corpus linguistics. Routledge, 2014.
Kohler, Reinhard, and Gabriel Altmann. Problems in quantitative linguistics 2. Ludenscheid: Ram-Verlag, 2009.
Kress, Gunther. "Semiotic work: Applied Linguistics and a social semiotic account of Multimodality." Aila Review 28.1 (2015): 49-71.
Lakoff, G., M. Johnson. Metaphors We Live By Chicago: University of Chicago Press, 1980
Langacker, R., Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 1991
Langacker, R., Foundations of Cognitive Grammar, Vol. 1: Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press, 1987.
Leech, Geoffrey. "The state of the art in corpus linguistics." English corpus linguistics. Routledge, 2014. 20-41.
Levshina, Natalia. How to do linguistics with R: Data exploration and statistical analysis. John Benjamins Publishing Company, 2015.
Litosseliti, Lia, ed. Research methods in linguistics. Bloomsbury Publishing, 2018.
Mandera, Pawel, Emmanuel Keuleers, and Marc Brysbaert. "How useful are corpus-based methods for extrapolating psycholinguistic variables?." The Quarterly Journal of Experimental Psychology 68.8 (2015): 1623-1642.
McEnery, Tony, and Andrew Wilson. "Corpus linguistics." The Oxford handbook of computational linguistics (2003): 448-463.
Meyerhoff, Miriam. Introducing sociolinguistics. Routledge, 2015.
Milroy, Lesley, and Matthew Gordon. Sociolinguistics: Method and interpretation. Vol. 13. John Wiley & Sons, 2008.
Montemurro, Marcelo A. "Beyond the Zipf–Mandelbrot law in quantitative linguistics." Physica A: Statistical Mechanics and its Applications 300.3-4 (2001): 567-578.
Seider, Maynard S. "American big business ideology: A content analysis of executive speeches." American Sociological Review (1974): 802-815.
Shutova, E., Teufel, S., Korhonen, A.: Statistical metaphor processing. Computational Linguistics, 39(2), pp.1-92 (2012).
Statistics used in the Sketch Engine system, https://www.sketchengine.eu/wp-content/uploads/ske-statistics.pdf
Stickles, E., Dodge, E., Hong, J.: A construction-driven, MetaNet-based approach to metaphor extraction and corpus analysis. In: 12th meeting of Conceptual Structure, Discourse, and Language (CSDL 12), Santa Barbara, California (2014, November).
Stubbs, Michael. "Grammar, text, and ideology: computer-assisted methods in the linguistics of representation." Applied Linguistics 15.2 (1994): 201-223.
Swann, Joan, et al. A dictionary of sociolinguistics. Edinburgh University Press, 2004.
Sweetser Eve E. Ted Sanders, Jose Sanders and Eve Sweetser. Causality, cognition and communication: A mental space analysis of subjectivity in causal connectives. In Ted Sanders and Eve Sweetser (eds.) Causal categories in discourse and cognition. Berlin: Mouton de Gruyter, 2009, 19-60.
Sweetser Eve E.Looking at space to study mental spaces: Co-speech gesture as a crucial data source in cognitive linguistics. In Monica Gonzalez-Marquez, Irene Mittleberg, Seana Coulson and Michael Spivey (eds.), Methods in Cognitive Linguistics. Amsterdam: John Benjamins. 2006, 203-226.
Assessment methods and criteria:
Current assessment during tutorials, seminars is carried out in order to reveal students’ performance in the following forms:
• selective oral questioning;
• checking individual tasks;
• evaluation of postgraduate students’ engagement in the lesson, suggestions made, original decisions, clarifications and definitions, additions to previous answers, etc.
The examination consists of:
• a) test - choose the correct answers;
• b) problematic tasks - creating problematic situations;
• c) question-answer mode - identify cause and effect relations;
• d) situational tasks - answer taking into account a specific situation;
• e) reproductive questions - determination of practical significance;
The final assessment is carried out on the basis of the results of current assessment and examination. Current assessment - 50 points (preparation for classes - 40 points, individual task - 10 points), examination - 50 points (written - 25 points, oral - 25 points). In total - 100 points