Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Discourse Study

Major: Philology
Code of Subject: 8.035.00.M.27
Credits: 3
Department: Applied Linguistics
Lecturer: Professor of Philology, Professor Habilitant Bekhta I. A.
Semester: 4 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
Due to the study of the discipline, the graduate student must be able to demonstrate the following learning outcomes:
1) Being able to define basic parameters of discourse studies.
2) Being able to define scientifically proven typologies of discourse compounds.
3) Being able to operate with basic requirements for discourse-oriented research works.
4) Being able to explore the macro- and microstructure of textual discourse
5) Being able to analyze the ways and approaches of discourse corpus compiling.
6) Being able to make use of proper academic terminology.
7) Being able to understand the principles of computerized terminology in discourse studies.
Required prior and related subjects:
Methodology of Cognitive Linguistics in Applied Researches
Modeling and formalization of units of language and speech
Summary of the subject:
The curriculum of the course "Discourse Studies is compiled for the postgraduate students of specialty 035 "Philology" (Applied Linguistics) of the Institute of Computer Science and Information Technology. This course is a necessary part of studying the cycle of disciplines of philological profile and provides the formation of scientific and professional competence in general theoretical issues related to theoretical and methodological approaches to the study of linguistic facts in modern linguistics, taking into account its current perspective. Scientific discipline considers the problems of communication of reality, text and discourse as interrelated components of the structure and content of communication, which is always realized in a particular communicative space. The purpose of the course is to deepen and consolidate knowledge of the preconditions and directions of the development of discourse in the paradigmatic space of modern linguistics; teach postgraduate researchers to understand discourse as a multidimensional holistic form of human existence in temporal-spatial coordinates, in the cultural system; to acquaint young scholars with discourse modeling as a situation of information exchange and influence; to characterize the components of discourse; to deepen the knowledge of text-discursive categories; to thoroughly study the concepts of cognitive discourse map and principles of cognitive discourse modeling; to form the ability to apply different methods of discourse analysis.
Recommended Books:
Бахтін М. Висловлювання як одиниця мовленнєвого спілкування / М. Бахтін // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / за ред. М. Зубрицької. – 2-ге вид., допов. – Львів : Літопис, 2001. – С. 406–415.
Бахтин М. Проблема речевых жанров / М. М. Бахтин // Эстетика словесного творчества. – М. : Искусство, 1979. – С. 237–280.
Бехта І. А. Дискурс наратора в англомовній прозі / І. А. Бехта. – К. : Грамота, 2004. – 304 с.
Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс / В. И. Карасик. – Волгоград : Перемена, 2002. – 476 с.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми : підручник / Олена Олександрівна Селіванова. – Полтава : Довкілля-К, 2008. – 712 с.
Halliday M. Language as a social Semiotic / M. Halliday – London : Edward Arnold Publishers Ltd., 1975. – 256 p.
Андрейчук Н.І. Антропоцентрична парадигма сучасної лінгвістики: ідеологія і програми досліджень//Лінгвістичні студії: Зб.наук. праць. Випуск 17/Укл.: Анатолій Загнітко (наук.ред.) та ін. ? Донецьк: ДонНУ, 2008. ? с.273-278.
Андрейчук Н.І. Дослідження дискурсу як семіозису/Н.І.Андрейчук//Науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки: Філологічні науки. Мовознавство. – Луцьк: Видавництво Волинського національного університету імені Лесі Українки. - №7. – 2010. – с.62-65.
Алимурадов О. А. К вопросу о природе глобального смысла, возможностях моделирования его структуры и закономерностях его актуализации в дискурсе / О. А. Алимурадов // Дискурс, концепт, жанр : коллективная монография / отв. ред. М. Ю. Олешков. – Нижний Тагил : РТГСПА, 2009. – С. 36–49.
Бацевич Ф. С. Вступ до лінгвістичної генології : навч. посіб. / Ф. С. Бацевич. – К. : ВЦ «Академія», 2006. – 248 с. – (Альма-матер).
Бацевич Ф. С. Нариси з комунікативної лінгвістики : монографія / Ф. С. Бацевич. – Львів : ВЦ ЛНУ ім. І. Франка, 2003. – 281 с.
Бацевич Ф. С. Нариси з лінгвістичної прагматики : монографія / Ф. С. Бацевич. – Львів : ПАІС, 2010. – 336 с.
Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики : підручник / Ф. С. Бацевич. – К. : ВЦ «Академія», 2004. – 344 с.
Бенвенист Э. Общая лингвистика / Э. Бенвенист ; [ред., вступ. ст. и коммент. Ю. С. Степанова]. – М. : Прогресс, 1974. – 446 с.
Assessment methods and criteria:
Current control on practical classes conducted to identify openness of the postgraduate to classes in the following forms:
• selective oral quizzing before circle time;
• front standardized survey for 5-10 minutes;
• frontal check of homework;
• assessment of the activity of the graduate student in the process of employment, suggestions, original decisions, clarifications and definitions, additions to previous answers, etc.
The control questions are divided into
• test tasks — choose correct answer;
• problematic quizzes — creating problematic situations;
• problem-solving tasks – modulation the appropriate situation and finding solutions;
• questions-remarks — identify cause and effect relationships;
• situational tasks — to determine the answer according to a specific situation;
• tasks of reproductive nature — definition of practical value.
The final check conducted on the basis of current control and examination.