Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Системний аналіз
Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.92
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Автоматизовані системи управління
Лектор: к.т.н., доц. Фабрі Людвиг Павлович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
- знати принципи, задачі та етапи системного аналізу, а також особливості системних досліджень об’єктів і систем інформаційних технологій;
- уміти використовувати методи та інструменти системного аналізу при розв’язанні проблем в інформаційних технологіях.
- уміти використовувати методи та інструменти системного аналізу при розв’язанні проблем в інформаційних технологіях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
- пререквізит: Основи інформаційних технологій.
- кореквізити: Проектування інформаційних систем.
- кореквізити: Проектування інформаційних систем.
Короткий зміст навчальної програми:
Основні поняття - система, предметна область, проблема, ціль, завдання, критерій. Eтапи системного аналізу. Основні процедури етапів системного аналізу. Основні етапи розвитку та вдосконалення технічних систем. Принципи функціонального підходу, морфологічного та поелементного аналізу систем.
Інструменти системного аналізу.
Рекомендована література:
- Чорней Н. Б. Теорія систем і системний аналіз. Навчальний посібник. – К.: МАУП, 2005. – 256 с.
- J. Whitten, L. Bentley. Systems Analysis and Design Methods, 2005.
- K. Bowman. Systems Analysis a Beginner's Guide, Published by Palgrave Macmillen, 2004.
- Горбань О.М., Бахрушин В.Є. Основи теорії систем і системного аналізу: Навчальний посібник. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2004. – 204 с.
- Шарапов О. Д., Дербенцев В. Д., Семьонов Д. Є. Системний аналіз: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 154 с.
- J. Whitten, L. Bentley. Systems Analysis and Design Methods, 2005.
- K. Bowman. Systems Analysis a Beginner's Guide, Published by Palgrave Macmillen, 2004.
- Горбань О.М., Бахрушин В.Є. Основи теорії систем і системного аналізу: Навчальний посібник. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2004. – 204 с.
- Шарапов О. Д., Дербенцев В. Д., Семьонов Д. Є. Системний аналіз: Навч.-метод. посібник для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 154 с.
Методи і критерії оцінювання:
- Поточний контроль (36%): письмові звіти з лабораторних робіт.
- Підсумковий контроль (64 %): екзамен.
- Підсумковий контроль (64 %): екзамен.
Системний аналіз
Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.95
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Системи штучного інтелекту
Лектор: Бойко Наталія Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
1. Використовувати набуті знання в області використання методів системного аналізу для проектування комп’ютерних систем.
2. Застосовувати пакети програм для створення для аналізу та моделювання інформаційних систем.
3. Використовувати отриманні знання в області системного аналізу за допомогою еволюційних методів та алгоритмів.
4. Формувати знання та практичні навички для використання методів системного аналізу для вирішення задач прийняття рішень.
5. Забезпечувати єдину методичну базу для взаємодії курсу системний аналіз та інших предметних дисциплін.
6. Мати уяву про стан і перспективу розвитку систем моделювання та їхнього програмного забезпечення.
7. Аналізувати дані.
8. Набути практичні навики застосування системного підходу, методологій та методів системного аналізу та моделювання в процесі дослідження та розв’язання інформаційних проблем складних об’єктів комп’ютеризації різного рівня агрегування.
2. Застосовувати пакети програм для створення для аналізу та моделювання інформаційних систем.
3. Використовувати отриманні знання в області системного аналізу за допомогою еволюційних методів та алгоритмів.
4. Формувати знання та практичні навички для використання методів системного аналізу для вирішення задач прийняття рішень.
5. Забезпечувати єдину методичну базу для взаємодії курсу системний аналіз та інших предметних дисциплін.
6. Мати уяву про стан і перспективу розвитку систем моделювання та їхнього програмного забезпечення.
7. Аналізувати дані.
8. Набути практичні навики застосування системного підходу, методологій та методів системного аналізу та моделювання в процесі дослідження та розв’язання інформаційних проблем складних об’єктів комп’ютеризації різного рівня агрегування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
Основи дискретної математики
Основи програмування та алгоритмічні мови
кореквізити:
Основи інформаційних систем
Математичний аналіз
Теорія ймовірності та математична статистика
Основи дискретної математики
Основи програмування та алгоритмічні мови
кореквізити:
Основи інформаційних систем
Математичний аналіз
Теорія ймовірності та математична статистика
Короткий зміст навчальної програми:
Навчальна дисципліна Системний аналіз є складовою циклу професійної підготовки фахівців першого бакалаврського рівня освіти. Пропонований навчальний курс забезпечить студентам здобуття поглиблених теоретичних та практичних знань, умінь та розуміння, що відносяться до областей системного аналізу, що дасть їм можливість ефективно виконувати завдання інноваційного характеру відповідного рівня професійної діяльності, яка орієнтована на дослідження й розв’язання складних задач проектування та розроблення інформаційних систем для задоволення потреб науки, бізнесу та підприємств у різних галузях.
Рекомендована література:
1. Shiyan A. A. How to Analyze the Universities in Ukraine: Guide for Applicants from Secondary School / A. A. Shiyan, L. O. Nikiforova // Sustainability & Economics eJournal. – 2013. – V. 2, Issue 88. – 20 p. : [Електроний ресурс] – режим доступу : http://ssrn.com/abstract=2272971.
2. Shiyan A. A. Why Do Inefficient Innovation Institutions Exist in Russia and Ukraine? Mechanisms for Correcting Them / A. A. Shiyan, L. O. Nikiforova // Institutions & Transition Economics: Theoretical & Methodological Issues eJournal. – 2012. – V. 4, Issue 1. – 31 р. : [Електроний ресурс] – режим доступу : http://ssrn.com/abstract=1981199.
3. Shiyan A. A. Index for Measurement of the Level of Tertiary Education in Developing Countries: Theory and Application / A. A. Shiyan, L. O. Nikiforova // Econometrics: Data Collection & Data Estimation Methodology eJournal. – 2012. –V. 5, Issue 14. – 13 p. : [Електроний ресурс] – режим доступу : http://ssrn.com/abstract=2032488 .
4. Горбань О. М. Основи теорії систем і системного аналізу / О. М. Горбань, В. Є. Бахрушин. – Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2011. – 204 с.
5. Шиян А. А. Управління формуванням ефективних економічних інститутів для України / А. А. Шиян, Л. О. Нікіфорова. – Вінниця : ВНТУ, 2011. – 300 с.
2. Shiyan A. A. Why Do Inefficient Innovation Institutions Exist in Russia and Ukraine? Mechanisms for Correcting Them / A. A. Shiyan, L. O. Nikiforova // Institutions & Transition Economics: Theoretical & Methodological Issues eJournal. – 2012. – V. 4, Issue 1. – 31 р. : [Електроний ресурс] – режим доступу : http://ssrn.com/abstract=1981199.
3. Shiyan A. A. Index for Measurement of the Level of Tertiary Education in Developing Countries: Theory and Application / A. A. Shiyan, L. O. Nikiforova // Econometrics: Data Collection & Data Estimation Methodology eJournal. – 2012. –V. 5, Issue 14. – 13 p. : [Електроний ресурс] – режим доступу : http://ssrn.com/abstract=2032488 .
4. Горбань О. М. Основи теорії систем і системного аналізу / О. М. Горбань, В. Є. Бахрушин. – Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2011. – 204 с.
5. Шиян А. А. Управління формуванням ефективних економічних інститутів для України / А. А. Шиян, Л. О. Нікіфорова. – Вінниця : ВНТУ, 2011. – 300 с.
Методи і критерії оцінювання:
- поточний контроль (40%): письмові звіти з лабораторних робіт, виконання практичних завдань, усне опитування;
- підсумковий контроль (60%, екзамен): тестування (50%), усна компонента (10%).
- підсумковий контроль (60%, екзамен): тестування (50%), усна компонента (10%).
Системний аналіз
Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.94
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Системи автоматизованого проектування
Лектор: Керницький Андрій
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
В результаті вивчення дисципліни, фахівець повинен знати:
• етапи розвитку системних уявлень,
• основні напрямки системних досліджень,
• основні поняття (СА) та принципи системного підходу;
• системно-методологічні аспекти моделювання;
• методології та методи СА;
• методи отримання інформації для СА.
Підготовлений фахівець повинен вміти:
• розрізняти проблеми, до яких застосування СА є доцільним;
• інтерпретувати основні поняття СА та принципи системного підходу до КІС та об’єктів комп’ютеризації;
• класифікувати системи та методи системного моделювання;
• застосовувати аналітичний та синтетичний підходи до моделювання КІС та об’єктів комп’ютеризації;
• побудувати життєвий цикл системи, застосовувати методології, методи та алгоритми системного аналізу для розв’язування проблем на складних об’єктах комп’ютеризації;
• організувати збір інформації для СА відповідно до принципів системного підходу;
застосовувати методології СА при проектуванні конкретних КІС.
• етапи розвитку системних уявлень,
• основні напрямки системних досліджень,
• основні поняття (СА) та принципи системного підходу;
• системно-методологічні аспекти моделювання;
• методології та методи СА;
• методи отримання інформації для СА.
Підготовлений фахівець повинен вміти:
• розрізняти проблеми, до яких застосування СА є доцільним;
• інтерпретувати основні поняття СА та принципи системного підходу до КІС та об’єктів комп’ютеризації;
• класифікувати системи та методи системного моделювання;
• застосовувати аналітичний та синтетичний підходи до моделювання КІС та об’єктів комп’ютеризації;
• побудувати життєвий цикл системи, застосовувати методології, методи та алгоритми системного аналізу для розв’язування проблем на складних об’єктах комп’ютеризації;
• організувати збір інформації для СА відповідно до принципів системного підходу;
застосовувати методології СА при проектуванні конкретних КІС.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Попередні навчальні дисципліни:
Алгоритмізація та програмування, Командна робота та презентаційні навички, Операційні системи, Прикладне програмування, Теорія інформації
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Теорія прийняття рішень, Управління ІТ проектами, Організація баз даних і знань, Методи проектування, Технології комп’ютерного проектування, Проектування інформаційних систем
Алгоритмізація та програмування, Командна робота та презентаційні навички, Операційні системи, Прикладне програмування, Теорія інформації
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Теорія прийняття рішень, Управління ІТ проектами, Організація баз даних і знань, Методи проектування, Технології комп’ютерного проектування, Проектування інформаційних систем
Короткий зміст навчальної програми:
Тема 1. “Розвиток системних уявлень та необхідність виникнення системного підходу.”
Питання. Історія розвитку системних уявлень. Основні напрямки системних досліджень. Передумови та необхідність виникнення системного підходу. Предмет системного аналізу.
Тема 2. “Основні поняття системного підходу. Класифікація та властивості систем.”
Питання. Принципи системного підходу. Поняття системи, довкілля, мети. Декомпозиція. Поняття елементу, функції, структури. Види потоків в системах. Поняття стану і процесу. Класифікація систем за призначенням, взаємодією з довкіллям, походженням, видом елементів, способом організації. Складні та великі системи. Способи керування системами та реалізація ними своїх функцій. Властивості та характерні особливості складних систем.
Тема 3. “ Основні етапи та методи системного аналізу.”
Питання. Метод аналізу ієрархій. Ієрархічне представлення складної проблеми. Локальні пріоритети та методи їх отримання. Алгоритм синтезу пріоритетів. Метод дерева цілей. Метод Делфі. Інші методи системного аналізу.
Тема 4. “ Методи бізнес-аналізу.”
Питання. Бенчмаркінг. Мозковий штурм. Аналіз бізнес-правил. Аналіз рішень. Оцінка. Фокус-групи.
Тема 5. “Системи та моделювання”
Питання. Поняття моделі. Загальні та конкретні моделі. Формальний запис моделі. Загальні властивості моделі. Моделі з керуванням. Моделювання складних систем.
Тема 6. “Проект. Учасники проекту”
Питання. Поняття проекту. Управління проектами. Властивості проекту. Планування розміру проекту. WBS. Життєвий цикл проекту. Ризики проекту.
Тема 7. “Методологія гнучкої розробки.”
Питання. Скрам. Моделі розробки програмного виробу. Артефакти скраму. Учасники скраму.
Тема 8. “Аналіз системи.”
Питання. Етапи аналізу під час розроблення ІС. Попереднє дослідження. Аналіз проблем. Аналіз вимог. Аналіз рішень.
Тема 9. “Технології виявлення та формалізації системних вимог.”
Питання. Технології знаходження та аналізу вимог, які висуваються до ІС. Функціональні та нефункціональні вимоги. Діаграми Ішикава. Учасники та їхні ролі у JRP.
Тема 10. “Аналіз вимог до комп’ютерних інформаційних систем.”
Питання. Розробка програмного забезпечення. Розроблення вимог, керування вимогами. Проблеми які можуть трапитися із вимогами. Перелік властивостей, які мають бути притаманні хорошим вимогам.
Тема 11. “ Ключові концепції бізнес-аналізу. Планування і моніторинг бізнес-аналізу”
Питання. Планування підходу до бізнес-аналізу. Розклад проведення аналітичної роботи. Складність і ризики. Керівні принципи та інструменти.
Тема 12. “ Планування і моніторинг бізнес-аналізу. Планування взаємодії із зацікавленими особами. Планування керуванням бізнес-аналізом”
Питання. Вхідні дані. Виконання аналізу зацікавлених осіб. Визначення співпраці зацікавлених осіб. Керівні принципи та інструменти. Методи. Прийнятня рішень. Процес керування змінами. Планування підходу до пріоритизації. Керівні принципи та інструменти. Методи.
Тема 13. “ Планування і моніторинг бізнес-аналізу. Планування управління інформацією для бізнес-аналізу.”
Питання. Організація бізнес-аналітичної інформації. Рівень абстракції. Планування підходу до трасування. Планування повторного використання вимог. Зберігання та організація доступу. Атрибути вимог. Керівні принципи та інструменти. Методи. Зацікавлені особи.
Тема 14. “ Обстеження і співпраця”
Питання. Підготовка до обстеження. Вибір техніки обстеження. Планування логістики. Забезпечення супроводжуючими матеріалами. Правила і інструменти. Техніки. Проведення обстеження. Фіксування результатів обстеження.
Тема 15. “Моделювання та аналіз даних.”
Питання. Моделювання системи. Відмінності між фізичними та логічними моделями системи. Моделювання даних. Модель даних. Правила побудови ERD. Засоби моделювання даних.
Тема 16. “Моделювання процесів.”
Питання. Моделювання процесів. Концепції моделі процесу. DFD-діаграми. Інтерфейс системи з довкіллям. Модель синхронізації даних на процесів.
Рекомендована література:
1. Ed Yourdon. Just Enough Structured Analysis, 2006
2. Systems analysis and design /Alan Dennis, Barbara Haley Wixom, Roberta M. Roth.–5th ed, 2009 John Wiley & Sons, Inc
Charles S. Wasson, System Analysis, Design, and Development Concepts, Principles, and Practices, 2006, 832 p.
3. Hawryszkiewych I.T. Introduction to system analysis and design. New York, 1992. 379р.
4. Катренко А.В. Сиситемний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації. Навчальний посібник. Львів, “Новий світ-2000”, 2003, 424 с.
2. Systems analysis and design /Alan Dennis, Barbara Haley Wixom, Roberta M. Roth.–5th ed, 2009 John Wiley & Sons, Inc
Charles S. Wasson, System Analysis, Design, and Development Concepts, Principles, and Practices, 2006, 832 p.
3. Hawryszkiewych I.T. Introduction to system analysis and design. New York, 1992. 379р.
4. Катренко А.В. Сиситемний аналіз об’єктів та процесів комп’ютеризації. Навчальний посібник. Львів, “Новий світ-2000”, 2003, 424 с.
Методи і критерії оцінювання:
Навчання проводиться у формі лекцій, лабораторних занять, виконання контрольних робіт та самостійної роботи студента.
Об’єктом поточного контролю знань студентів є:
• систематичність, якість та активність виконання практичних завдань;
• систематичність та своєчасність виконання завдань самостійної роботи студента;
• якість виконання контрольних робіт.
Підсумковий контроль знань проводиться у формі іспиту.
Лабораторні заняття (ЛЗ): 30
КР: 10
ПК (ЛЗ+КР): 40
Письмова компонента: 40
Усна компонента: 20
Об’єктом поточного контролю знань студентів є:
• систематичність, якість та активність виконання практичних завдань;
• систематичність та своєчасність виконання завдань самостійної роботи студента;
• якість виконання контрольних робіт.
Підсумковий контроль знань проводиться у формі іспиту.
Лабораторні заняття (ЛЗ): 30
КР: 10
ПК (ЛЗ+КР): 40
Письмова компонента: 40
Усна компонента: 20