Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Практикум з дитячої психології

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 6.053.00.M.51
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: кандидат психологічних наук, доцент Макаренко Стефанія Стефанівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
• вміти здійснювати діагностику психічного та особистісного розвитку дітей, добирати необхідний інструментарій, застосовувати загальні та спеціальні методи;
• вміти розробляти різні технології психологічного впливу на дітей, їх родини; фахівців; проводити консультування, здійснювати корекційний вплив;
• вміти здійснювати психологічний супровід дітей та їх родини для досягнення поставленої мети.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
- Вікова психологія
- Психоконсультування
- Психокорекція
Короткий зміст навчальної програми:
Предмет і завдання дитячої психології. Актуальна проблематика дитячої психології. Характеристика методів дитячої психології. Рушійні сили психічного розвитку. Зміст і співвідношення понять “розвиток” і “формування”. Основні фактори, що детермінують психічний розвиток. Взаємодія навчання, виховання та розвитку. Найважливіші закономірності розвитку психіки. Поняття про соціальну ситуацію розвитку дитини. Проблема вікової періодизації психічного розвитку. Психологічні особливості розвитку дитини впродовж першого року життя. Основні психічні новоутворення раннього дитинства. Психологічні особливості особистості дитини дошкільного віку. Гра як провідна діяльність дошкільника. Характерні особливості соціальної ситуації розвитку молодшого школяра. Основні фактори, що визначають психічний розвиток і формування особистості молодшого школяра. Структура навчальної діяльності молодшого школяра та шляхи її формування. Місце і значення навчальної і трудової діяльності у психічному розвитку молодшого школяра. Динаміка психічного розвитку молодшого школяра. Розвиток пізнавальних процесів. Розвиток емоційно-вольової сфери. Особливості взаємин молодшого школяра з дорослими (батьками, вчителями) та однолітками. Характерні особливості соціальної ситуації розвитку підлітків. Анатомо-фізіологічні особливості розвитку підлітків. Біологічний фактор у розвитку підлітків (статеве дозрівання, акселерація). Основні психологічні новоутворення підліткового віку. Почуття дорослості, його становлення та особливості вияву у підлітків. Розвиток пізнавальних процесів і навчальної діяльності у підлітковому віці. Особливості розвитку самосвідомості підлітка. Перебудова взаємин підлітка з дорослими та однолітками. Особливості анатомо-фізіологічного розвитку на етапі ранньої юності. Психосексуальний розвиток особистості у період ранньої юності. Соціально-психологічні умови формування особистості старшокласників. Основні психологічні новоутворення ранньої юності. Психосексуальний розвиток у період ранньої юності. Специфіка пізнавальних процесів у старшокласників. Дослідження особливості формування емоційно-вольової сфери в період ранньої юності. Вивчення особливості самосвідомості юнаків і дівчат. Перебудова взаємин з однолітками та дорослими на етапі ранньої юності. Консультування щодо психологічних особливостей вибору професії та готовність юнаків і дівчат до професійного самовизначення.
Рекомендована література:
1. Дуткевич Т. В. Дитяча психологія. Навч. посіб. / Т. В. Дуткевич – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 424 с.
2. Заброцький М. М. Вікова психологія./ М. М. Заброцький – К.: МАУП, 1998.– 92 с.
3. Костюк Г. С. Вікова психологія. Навч. посіб / Г. С. Костюк – К.: Рад.школа, 1976 р. – 269 с.
4. Савчин М. В., Василенко Л. П. Вікова психологія: Навчальний посібник. — К.: Академвидав, 2011. — 368 с.
5. Скрипченко О. В. , Долинська Л. В. , Огороднійчук З. В. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. / О. В. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін. – К.: Просвіта, 2001. – 416 с.
6. Павелків Р. В., Цигипало О. П. Дитяча психологія. Навч. посіб. / Р. В. Павелків, О. П. Цигипало. – К.: Академвидав, 2015.– 400 с.
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, експрес-тестування, якість виконання письмових практичних завдань;
• підсумковий контроль: на основі поточних балів за 100-бальною шкалою.