Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Basics of Museology

Major: Museum and Monument Studies
Code of Subject: 6.027.00.O.38
Credits: 5
Department: History of Ukraine and Ethnic Communication
Lecturer: Banakh Vasyl, Ph.D. in History
Semester: 5 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
• Knowledge of the theoretical foundations of the basic directions of the work of museums;
• Awareness and understanding of trends in the development of defining stages of formation of museology as an independent academic discipline;
• Knowledge of the main methodological approaches in museology;
• Knowledge of basic research designs and activities of leading museologists all over the world;
• Understanding of the museum as a special phenomenon of social and cultural communication;
• Understanding of museum exhibition as the basis of the museum's communication;
• Knowledge and understanding of the phenomenon of exhibits in the context of "Museaitat”
Required prior and related subjects:
"Research work of museums”, "History of museums in the world", “Exhibition work of museums”
Summary of the subject:
Features of periodization and pre scientific stage of museology development; establishment of museology as a science in the end of XIX - early XX century; the first museum revolution and professionalization as the basis for the development of museology; International Bureau of Museums (1926-1946); The International Council of Museums (ICOM); Institutional approach of museological research; The theoretical basis of museology of Jiri Neustupnogo and Joseph Benes. Methods of museological research; objective approach to the museological research. Zbynek Stranski, cultural vision in museological studies; communicative approach in museology. Duncan Cameron; new museology.
Recommended Books:
1. Банах В. М. Феномен музейного предмету: музеологічний аспект // Молодий вчений .№8 (48). 2017. С. 26 – 30.
2. Банах В., Барановська Н. Експозиційна робота музеїв. Навчальний посібник – Львів: Логос, 2018 – 175 с.
3. Банах В. М. Музейні інновації та інтерактивність у теорії та практиці музейної справи // Історико-культурні студії №1 (3). 2016. С. 1 – 5.
4. Долак Ян. Вещь в музее. Музейная коллекция как структура // Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 2018. № 2. С. 25-35.
5. Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи. Матеріали П’ятої науково-практичної конференції (28–29 вересня 2017 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. – К., 2017. – 132 с.
6. Тітінюк Ю. О. Методика художнього формування сучасної музейної експозиції / Ю. О. Тітінюк // Сімнадцяті Сумцовські читання : Комунікаційний підхід у музейній справі як відповідь на потреби соціуму. – Харків : Майдан, 2011. – С. 19–29.
7. Bogunia-Borowska М. The Museum as a Space of Social Relations. Oskar Schindler’s Enamel Factory Museum in Cracow and POLIN Museum of the History of Polish Jews in Warsaw. Monitoring of Public Opinion: Economic and Social Changes. 2016. № 5. P. 233—255s
8. Janes, R. R. and Sandell, R. (2019) (eds) Museum Activism, Routledge, London and New York.

Assessment methods and criteria:
Methods and criteria of assessment: rating assessment on a 100-point system: current tests - 40 points (quiz, presentation, oral and written answers), final test - 60 points (written exam)