Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Management of Tourist Organizations’ International Competitiveness

Major: Management
Code of Subject: 7.073.04.E.125
Credits: 4
Department: Foreign Trade and Customs
Lecturer: Horbal Nataliya Ihorivna
Semester: 2 семестр
Mode of Study: денна
Learning outcomes:
1. In-depth knowledge of the theoretical and conceptual framework of tourist firms competitiveness.
2. In-depth knowledge of the factors ensuring the international competitiveness in tourism.
3. In-depth knowledge of classical and modern tools of systematic forming of competitive advantages, particularly in international markets.
4. Ability to analyze competitiveness, including international, of tourist firms.
5. The ability to systematically build and implement an international competitiveness strategy of tourist firms. .
6. Ability to develop effective management decisions on the international competitiveness of tourist firms.
Required prior and related subjects:
Management,
Marketing,
Strategic Management,
International Tour Operating
Summary of the subject:
1. Competition in the market economy. Competition in tourism. 2. The competitiveness of goods and services at the world market. 3. Factors ensuring international competitiveness. 4. Analysis and evaluation of international competitiveness. 5. Microstrategies of international competitiveness. 6. The control system of competitiveness at the world market. 7. The competitiveness of industries in the global economy. Competitiveness of in tourism. 8. Features of regions’ international competitiveness. 9. Current models of the competitiveness of national economies. 10. Regulation of competition at national and international levels. 11. The competitiveness in conditions of globalization.
Recommended Books:
1. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації): Навч.посібник. – Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2004. – 188 с.
2. Кузьмін О.Є., Горбаль Н.І. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: Підручник. – Львів: Компакт-ЛВ, 2005. – 304 с.
3. Поклонський Ф. Ю. Теоретичні та практичні аспекти управління розвитком малого підприємства сфери туризму : монографія / Ф. Ю. Поклонський. К. А. Панасюк ; Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. - Донецьк : ДонНУЕТ. 2013. - 207 с.
4. Про туризм. Закон України від 15.09.1995 р. № 324/95 – ВР в редакції Закону України від 18.11.2003 р. № 1282. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/324/95-%D0%B2% D1%80.
5. Смаль І. В. Туристичні ресурси світу / І. В. Смаль. – Ніжин : Вид-во Ніжин. держ. ун-у імені Миколи Гоголя, 2010. – 336 с.
6. Zamborsky P. International Business and Global Strategy. 1st edition. - 2016. - / http://bookboon.com/en/international-business-and-global-strategy-ebook.
7. Ritson N. Strategic Management. 2nd edition. - 2013. - / http://bookboon.com/en/strategicmanagement-ebook.
8. Porter, M.E. (1998) On Competition, Boston: Harvard Business School, 1998.
9. Porter, M.E. (2008) "The Five Competitive Forces That Shape Strategy", Harvard Business Review, January 2008, pp. 79–93.
10. Porter, M.E. & Kramer, M.R. (2011) "Creating Shared Value", Harvard Business Review, Jan/Feb 2011, Vol. 89 Issue 1/2, pp 62–77.
11. Porter, M.E. & Heppelmann, J.E. (2015) "How Smart, Connected Products are Transforming Companies", Harvard Business Review, October 2015, pp 97—114.
Assessment methods and criteria:
Current control (30%): express oral tests 5%, laboratory papers 15%,
presentations 5%, individual scientific task 5%.
Examination (70%): written test 50%, oral test 20%.