Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Теорія мовознавства

Спеціальність: Прикладна лінгвістика
Код дисципліни: 7.035.01.M.9
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: д.ф.н., проф. Левченко Олена Петрівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
ПРН1 - здатність продемонструвати поглиблені знання й розуміння фундаментальних засад мовознавства, орієнтуватися в тенденціях розвитку прикладної лінгвістики та напрямів мовознавчої науки в Україні і світі;
ПРН4 - здатність продемонструвати поглиблені знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики;
ПРН5 - уміння співвідносити поняттєвий апарат теоретичної та прикладної лінгвістики, перекладознавства та теорії міжкультурної комунікації з реальними фактами та явищами професійної діяльності та використовувати його для вирішення фахових завдань;
ПРН27 - здатність критично оцінювати набутий досвід із позицій останніх досягнень філологічних та комп’ютерних наук та соціальної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Вступ до мовознавства, Основи прикладної лінгвістики
Короткий зміст навчальної програми:
Визначення мови у мовознавстві. Мова як знакова система. Поняття про знак і знакову систему мови. Мова і несловесні форми спілкування (паралінгвістика і паракінесика). Проблема співвідношення мови і мислення: психофізіологічні основи зв’язку мови і мислення; внутрішнє мовлення і мислення; роль мови у процесі пізнання. З історії вивчення проблеми мови і мовлення. Сучасні уявлення про співвідношення мови і мовлення. Системний характер мови. Парадигматичні, синтагматичні й ієрархічні відношення між мовними одиницями. Структура мови. Основні й проміжні рівні мови. Своєрідність системності мови. Співвідношення системних і несистемних явищ у мові. Система і норма. Фонологічна система мови. Граматика. Граматичне значення. Граматичні категорії. Морфологічний рівень. Синтаксичний рівень. Поняття лексико-семантичної системи. Парадигматичні відношення. Синтагматичні відношення. Епідигматичні відношення. Проміжні мовні рівні: морфонологічний, словотвірний, фразеологічний проміжний рівень мови. Суспільна природа мови. Суспільні функції мови. Соціальна зумовленість мовних явищ. Суспільний характер мовної норми. Мовна норма як символ соціальної солідарності. Залежність стану мови від стану суспільства. Мова як найважливіша етнічна ознака. Мова, нація і держава. Мова і культура. Соціолінгвістика, її предмет, завдання і проблеми. Інтерлінгвістика. Мова як явище, що історично розвивається. Синхронія і діахронія. Зовнішні причини мовних змін. Внутрішні причини мовних змін. Темпи мовних змін. Питання про прогрес у розвитку мов.
Рекомендована література:
Білецький А. О. Про мову і мовознавство: Навч. посібник для студентів філол. спец. вищ. навч. закладів / Білецький А.О.. — К.: "АртЕк", 1996.— 224 с.
Ковалик І. І Загальне мовознавство. Історія лінгвістичної думки / Ковалик І. І, Самійленко С. П. — К.: Вища школа 1985. — 216 с.
Кочерган М. П. Загальне мовознавство : підручник, 3-тє видання/ М. П. Кочерган. — К. : ВЦ «Академія», 2008. — 464 с.
Семчинський С. В. Загальне мовознавство / Семчинський С. В. — К.: Вища школа, 1988. — 328 с.
Удовиченко Г. М. Загальне мовознавство. Історія лінгвістичних учень / Удовиченко Г. М.. — К. Вища школа 1980. — 216 с.
Українська мова: Енциклопедія / Редкол.: В.М. Русанівський, О.О. Тараненко (співголови), Зяблюк та ін. - 2-е вид. випр. і доп.– К.: Українська енциклопедія, 2004. – 824 с.: іл.
Селіванова О. Сучасна лінгвістика: термінологічна енциклопедія. – Полтава: Довкілля-К, 2006. – 716 с.
Методи і критерії оцінювання:
- поточний контроль (50%): 25% - виконання індивідуального завдання; 25%- усне опитування;
- підсумковий контроль (50%, залік): тестування.