Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Когнітивна лінгвістика

Спеціальність: Прикладна лінгвістика
Код дисципліни: 7.035.01.O.10
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: д.ф.н., професор Левченко Олена Петрівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
ПРН1 - здатність продемонструвати поглиблені знання й розуміння фундаментальних засад мовознавства, орієнтуватися в тенденціях розвитку прикладної лінгвістики та напрямів мовознавчої науки в Україні і світі;
ПРН2 - здатність самостійно орієнтуватися в мовних проблемах людини й суспільства, знаходити оптимальні рішення;
ПРН4 - здатність продемонструвати поглиблені знання сучасних наукових методів лінгвістичних досліджень у межах комунікативного та когнітивного напрямів лінгвістики;
ПРН5 - уміння співвідносити поняттєвий апарат теоретичної та прикладної лінгвістики, перекладознавства та теорії міжкультурної комунікації з реальними фактами та явищами професійної діяльності та використовувати його для вирішення фахових завдань;
ПРН10 - уміння ефективно сприймати, зберігати, опрацьовувати й передавати мовну інформацію, прогнозувати особливості сприйняття інформації й запобігати виникненню комунікативних невдач;
ПРН11 - уміння моделювати комунікативні акти моно-, діа-, полілогічного типу з урахуванням культурноспецифічних особливостей спільноти, мовою якої відбувається спілкування;
ПРН21 - уміння структурувати та інтегрувати знання з різних галузей професійної діяльності, здатність творчо їх використовувати й розвивати у процесі вирішення професійних завдань;
ПРН27 - здатність критично оцінювати набутий досвід із позицій останніх досягнень філологічних та комп’ютерних наук та соціальної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
- пререквізит: загальне мовознавство,
- кореквізит: компютерна лінгвістика, комп’ютерна лексикографія.
Короткий зміст навчальної програми:
Зародження когнітивної лінгвістики. Історія когнітивної лінгвістики. Розділи когнітивної лінгвістики. Граматика конструкцій Ч. Філлмора. Вивчення метафори в когнітивній лінгвістиці. Мова і культура в працях Анни Вежбицької. Методи когнітивної лінгвістики в етнодослідженнях (етнолінгвістика). Когнітивні дослідження фразеології. Когнітивна граматика.
Рекомендована література:
Berlin, В., P. Kay. Basic Color Terms: Their Universality and Evolution. Berkeley: University of California Press, 1969.
Chomsky N. Language and mind. – Enlarged ed-n. – N.Y. etc.: Harcourt Brace Jovanovich, 1972.
Fillmore C.J. 1968 The case for case // E. Bach, R.T. Harms eds. Universals in linguistic theory. – L. etc.: Holt, Rinehart and Winston, 1968. 1-88.
Fillmore C.J. 'Corpus linguistics' vs. 'Computer-aided armchair linguistics'". Directions in Corpus Linguistics, Mouton de Gruyter, 35-60, 1992.
Fillmore C.J. The case for case reopened // P. Cole, J.M. Sadock eds. Grammatical relations. – N.Y. etc.: Acad. Press, 1977. 59-81.
Jackendoff R.S. Semantic interpretation in generative grammar. – Cambr. (Mass.); L.: MIT, 1972.
Jackendoff R.S. Semantics and cognition. – Cambr. (Mass.): MIT, 1983.
Johnson, M., Moral Imagination: Implications of Cognitive Science for Ethics. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1993.
Johnson, M., The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1987.
Lakoff, G., M. Johnson. Metaphors We Live By Chicago: University of Chicago Press, 1980
Lakoff, G., M. Johnson. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1989.
Lakoff, G., The Contemporary Theory of Metaphor. Ortony, A. (ed.), Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press. Second edition, 1993, 202-251.
Lakoff, G., Women, Fire, and Dangerous Things. Wat Categories Reveal About the Mind. Chicago: Univ. of Chicago Press, 1987.
Langacker, R., Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 1991.
Langacker, R., Foundations of Cognitive Grammar, Vol. 1: Theoretical Prerequisites. Stanford: Stanford University Press, 1987.
Langacker, R., Foundations of Cognitive Grammar, Vol. II: Descriptive Application. Stanford: Stanford University Press, 1991.
Rosch E.H. Cognitive reference points // CP 1975, v.7. P.532- 547.
Rosch E.H. Human categorization // Advances in cross-cultural psychology. – L.etc.: Acad. Press, 1975.
Rosch E.H. Natural categories // CP 1973, v. 4. P.328-350.
Rudzka-Ostyn B. Introduction // Conceptualizations and mental processing in language. – B.; N.Y.: Mouton de Gruyter, 1993. P.1-20.
Seiler H. A functional view on prototypes // Conceptualizations and mental processing in language. – B.; N.Y.: Mouton de Gruyter, 1993. P.115-139.
Sweetser Eve E. 2009. What does it mean to compare Language and Gesture? Modalities and Contrasts. In Jiansheng Guo et al. (eds.), Crosslinguistic approaches to the psychology of language: Studies in the tradition of Dan Isaac Slobin. New York: Psychology Press. 357-366.
Sweetser Eve E. Ted Sanders, Jose Sanders and Eve Sweetser. Causality, cognition and communication: A mental space analysis of subjectivity in causal connectives. In Ted Sanders and Eve Sweetser (eds.) Causal categories in discourse and cognition. Berlin: Mouton de Gruyter, 2009, 19-60.
Методи і критерії оцінювання:
Поточний контроль (50%): 18 балів - максимальна оцінка за виконання індивідуального завдання, 32 бали – максимальна оцінка за підготовку до практичних занять.
Підсумковий контроль (50%, залік): тестування.