Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Лінгвопрагматика
Спеціальність: Прикладна лінгвістика
Код дисципліни: 7.035.01.M.17
Кількість кредитів: 5
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: кандидат філологічних наук, доцент Романишин Н.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
1. Володіти основними поняттями прагмалінгвістики, теорії мовленнєвих актів, фреймової семантики.
2. Володіти інформацією щодо основних наукових досліджень у галузі прагмалінгвістики та суміжних дисциплін: соціолінгвістики, теорії комунікації, дискурсології, лінгвокультурології.
3. Уміння застосовувати правила мовленнєвої поведінки та визначати їх стратегічну роль у протіканні комунікативного процесу, аналізувати екстралінгвістичні аспекти успішного протікання комунікації
4. Уміння розпізнавати та здійснювати аналіз процесів, що відбуваються у мовленнєвому спілкуванні на матеріалі української та інших мов.
5. Здатність здійснювати наукове дослідження в галузі прагмалінгвістики та теорії комунікації на високому професійному рівні.
6. Здатність застосовувати отриманні знання для розробки навчальних програм, створення навчально-методичних комплексів, забезпечення навчального процесу у закладах освіти.
2. Володіти інформацією щодо основних наукових досліджень у галузі прагмалінгвістики та суміжних дисциплін: соціолінгвістики, теорії комунікації, дискурсології, лінгвокультурології.
3. Уміння застосовувати правила мовленнєвої поведінки та визначати їх стратегічну роль у протіканні комунікативного процесу, аналізувати екстралінгвістичні аспекти успішного протікання комунікації
4. Уміння розпізнавати та здійснювати аналіз процесів, що відбуваються у мовленнєвому спілкуванні на матеріалі української та інших мов.
5. Здатність здійснювати наукове дослідження в галузі прагмалінгвістики та теорії комунікації на високому професійному рівні.
6. Здатність застосовувати отриманні знання для розробки навчальних програм, створення навчально-методичних комплексів, забезпечення навчального процесу у закладах освіти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Пререквізити: Іноземна мова для академічних цілей
Філософія та методологія науки
Управління науковими проектами
Кореквізити: Риторика
Моделювання і формалізація одиниць мови і мовлення
Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Філософія та методологія науки
Управління науковими проектами
Кореквізити: Риторика
Моделювання і формалізація одиниць мови і мовлення
Методи когнітивної лінгвістики у прикладних дослідженнях
Короткий зміст навчальної програми:
Семіотичні витоки прагматики. Філософія мови, лінгвістика і прагматика. Статус прагматики серед лінгвістичних гаук. Основні категорії прагматики.
Мовне спілкування як форма діяльності. Основні поняття. Категорії, теорії.
Теорія мовленнєвих актів.
Прагматика дискурсу.
Рекомендована література:
Базова
1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // ЛЭС. М. : Сов. энциклопедия, 1990.
2. Ветошкина М. К. К вопросу об исчислении коммуникативных ролей // Прагматика и логика дис-
курса : сб. науч. ст. Ижевск, 1991. С. 78-84.
3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. 4-е изд., стереотип. М. : Ком-
Книга, 2006.
4.Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику : учеб. пособие для студентов вузов. М.: Флинта ;
Наука, 2008.
5.Маслова В. А. Современные направления в лингвистике : учеб. пособие для студ. вузов, обуч. по на-
правл. «Филологическое образование». М. : Академия, 2008.
6.Матвеева Г. Г. Функциональная и скрытая прагмалингвистика // Функционально-системный под-
ход к исследованию языковых единиц разных уровней : мат-лы Межвуз. науч. конф. Ростов н/Д. : РГПУ,
2004. С. 85-87.
7.Почепцов О. Г. Основы прагматического описания предложения. Киев : Вища школа, Киев. гос. ун-
т, 1986.
8.Степанов Ю. С. В поисках прагматики // Изв. АН СССР. Сер. ЛиЯ, 1981. №
Допоміжна
1 Сусов И. П. Личность как субъект языкового общения // Личностные аспекты языкового обще-
ния : сб. науч. тр. Калинин : КГУ, 1989. С. 9-16.
10. Сусов И. П. История языкознания Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация: Золотая
серия. М. : АСТ, Восток – Запад, 2007.
11. Althaus N. P., Henne H. Sozialkompetenz und Sozialperformanz: Thesen zur Sozialkompetenz –
Zeitschrift fur Dialektologie und Linguistik, 1970. Bd. 38. S. 1-15.
12. Armengaud F. La pragmatique. Paris : Presse Universitaire de France, 1985. P. 77-89.
13. Bartsch R., Vennemann Th. Sprachtheorie // Lexikon der Germ. Linguistik / Hrsg. von Н. P. Althaus, H.
Henne, 1973. S. 34-55.
14. Gouvard J.-M. La pragmatique. Outils pour l’analyse litteraire. Paris : Armand Colin, 1998.
15. Latraverse F. La pragmatique : histoire et critique. Bruxelles : Pierre Margada, 1987.
16. Maingueneau D. L’enonciation en linguistique francaise. P. : Hachette, 1999.
17. Oller J. W. On the Relation between Syntax, Semantics and Pragmatics // Linguistics. 1972. Vol. 83. P. 43-55.
18. Schmidt S. J. Texttheorie / Pragmalinguistik // Lexikon der Germanistischen Linguistik / Hrsg. von H.P.
Althaus, H. Henne. Tubingen, 1973. S. 233-244.
1. Арутюнова Н. Д. Прагматика // ЛЭС. М. : Сов. энциклопедия, 1990.
2. Ветошкина М. К. К вопросу об исчислении коммуникативных ролей // Прагматика и логика дис-
курса : сб. науч. ст. Ижевск, 1991. С. 78-84.
3. Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. 4-е изд., стереотип. М. : Ком-
Книга, 2006.
4.Маслова А. Ю. Введение в прагмалингвистику : учеб. пособие для студентов вузов. М.: Флинта ;
Наука, 2008.
5.Маслова В. А. Современные направления в лингвистике : учеб. пособие для студ. вузов, обуч. по на-
правл. «Филологическое образование». М. : Академия, 2008.
6.Матвеева Г. Г. Функциональная и скрытая прагмалингвистика // Функционально-системный под-
ход к исследованию языковых единиц разных уровней : мат-лы Межвуз. науч. конф. Ростов н/Д. : РГПУ,
2004. С. 85-87.
7.Почепцов О. Г. Основы прагматического описания предложения. Киев : Вища школа, Киев. гос. ун-
т, 1986.
8.Степанов Ю. С. В поисках прагматики // Изв. АН СССР. Сер. ЛиЯ, 1981. №
Допоміжна
1 Сусов И. П. Личность как субъект языкового общения // Личностные аспекты языкового обще-
ния : сб. науч. тр. Калинин : КГУ, 1989. С. 9-16.
10. Сусов И. П. История языкознания Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация: Золотая
серия. М. : АСТ, Восток – Запад, 2007.
11. Althaus N. P., Henne H. Sozialkompetenz und Sozialperformanz: Thesen zur Sozialkompetenz –
Zeitschrift fur Dialektologie und Linguistik, 1970. Bd. 38. S. 1-15.
12. Armengaud F. La pragmatique. Paris : Presse Universitaire de France, 1985. P. 77-89.
13. Bartsch R., Vennemann Th. Sprachtheorie // Lexikon der Germ. Linguistik / Hrsg. von Н. P. Althaus, H.
Henne, 1973. S. 34-55.
14. Gouvard J.-M. La pragmatique. Outils pour l’analyse litteraire. Paris : Armand Colin, 1998.
15. Latraverse F. La pragmatique : histoire et critique. Bruxelles : Pierre Margada, 1987.
16. Maingueneau D. L’enonciation en linguistique francaise. P. : Hachette, 1999.
17. Oller J. W. On the Relation between Syntax, Semantics and Pragmatics // Linguistics. 1972. Vol. 83. P. 43-55.
18. Schmidt S. J. Texttheorie / Pragmalinguistik // Lexikon der Germanistischen Linguistik / Hrsg. von H.P.
Althaus, H. Henne. Tubingen, 1973. S. 233-244.
Методи і критерії оцінювання:
Поточний контроль на практичних, семінарських заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах:
• фронтальне стандартизоване опитування
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Разом за дисципліну 100 балів
Поточний контроль – 70 балів.
Контрольна робота – 30 балів.
• фронтальне стандартизоване опитування
• оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.
Контрольні запитання поділяються на:
• а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді;
• б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру;
• в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки;
• г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації;
• д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення;
Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання студентів
Розподіл балів у 100-бальній шкалі
Разом за дисципліну 100 балів
Поточний контроль – 70 балів.
Контрольна робота – 30 балів.