Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Сенсорний аналіз продуктів харчування
Спеціальність: Професійна освіта (Харчові технології)
Код дисципліни: 6.015.21.E.102
Кількість кредитів: 5
Кафедра: Органічна хімія
Лектор: Доцент, д.х.н. Варваренко Сергій Миколайович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
• знання і розуміння сутності та значення органолептичної оцінки якості товарів;
• вміння проводити тестування експертів-дегустаторів та обґрунтовано застосовувати органолептичну оцінку для вирішення поставлених задач;
• вміння застосовувати науково обґрунтовані методи проведення органолептичної оцінки якості товарів з використанням балових шкал та профільного аналізу;
• вміння організувати виконання та самостійно виконувати роботи з оцінки якості та експертизи продовольчих товарів та косметичних засобів у відповідності до вимог діючих ДСТУ
• знання правил відбирання зразків товарів для проведення досліджень їх якості, освоїти навики підготовки проб до аналізу та проводити відповідні ідентифікаційні дослідження.
• вміння проводити окремі аналітичні операції з лабораторними пробами товарів
• вміння оцінити якість продуктів із забезпеченням об’єктивності і достовірності результатів;
• вміння визначати та надавати описову характеристику харчовим продуктам за рівнями їх якості
• вміння проводити тестування експертів-дегустаторів та обґрунтовано застосовувати органолептичну оцінку для вирішення поставлених задач;
• вміння застосовувати науково обґрунтовані методи проведення органолептичної оцінки якості товарів з використанням балових шкал та профільного аналізу;
• вміння організувати виконання та самостійно виконувати роботи з оцінки якості та експертизи продовольчих товарів та косметичних засобів у відповідності до вимог діючих ДСТУ
• знання правил відбирання зразків товарів для проведення досліджень їх якості, освоїти навики підготовки проб до аналізу та проводити відповідні ідентифікаційні дослідження.
• вміння проводити окремі аналітичні операції з лабораторними пробами товарів
• вміння оцінити якість продуктів із забезпеченням об’єктивності і достовірності результатів;
• вміння визначати та надавати описову характеристику харчовим продуктам за рівнями їх якості
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Органічна хімія
Фізична та колоїдна хімія
• Органічна хімія
• Фізична та колоїдна хімія
• Аналітична хімія
• Хімія органічних природних сполук
• Хімія та технологія косметичних засобів
• Основи товарознавства продуктів харчування та косметичних засобів
Фізична та колоїдна хімія
• Органічна хімія
• Фізична та колоїдна хімія
• Аналітична хімія
• Хімія органічних природних сполук
• Хімія та технологія косметичних засобів
• Основи товарознавства продуктів харчування та косметичних засобів
Короткий зміст навчальної програми:
• Якість товарів. Системи контролю якості товарів. Основні поняття, терміни і визначення в галузі оцінки якості товарів. Характеристика методів оцінки якості товарів. Роль сенсорного аналізу товарів в системах контролю якості товарів у сфері виробництва.
• Психофізіологічні основи сенсорного аналізу. Аналізаторна система людини, її роль в сенсорній оцінці якості товарів. Механізм сприйняття відчуттів. Значення органів відчуттів людини в здійсненні сенсорного аналізу. Зорові, смакові, нюхові, слухові, тактильні та мускульно-суглобні відчуття та їх значення при оцінці якості товарів.
• Методи сенсорних досліджень якості товарів. Систематика сенсорних методів. Методи прийнятності та переваги (переваги, бажаності); Аналітичні методи органолептичного аналізу. Методи якісних і кількісних розрізняльних тестів. Балові шкали. Експертні методи оцінки якості продукції. Фактори, які впливають на результати сенсорного аналізу.Умови проведення органолептичних оцінок якості товарів. Вимоги, що висуваються до приміщення та оснащення для проведення органолептичного аналізу.
• Сучасні інструметальні методи дослідження в хімії органічних та неорганічних сполук. Фізичні та фізико-хімічні методи. Етапи аналізу при визначенні якісних та кількісних характеристик продуктів. Особливості інструментального аналізу продуктів харчування та косметичних засобів.
• Взаємозв’язок інструментальних та органолептичних методів аналізу.
Рекомендована література:
• Тильгнер Д.E. Органолептический анализ пищевых продуктов. Перевод с польского языка. Под ред. А.А. Малченко.-М.: Пищепромиздат.-1982.- 388c.
• Малигіна В.Д., Титаренко П.Д. Основи сенсорного аналізу Навчальний посібник. — Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. — 152 с.
• Словник термінів з курсу «Сенсорний аналіз продуктів харчування та косметичних засобів» Варваренко С.М., Самарик В.Я., Носова Н.Г., Воронов С.А., Львівська політехніка, 2016
• Родина Т.Г., Вукс Г.А. Дегустационный анализ продуктов. – М.: Колос, 1994. – 192с.
• Колесников В.Т. Сенсорный анализ. – К.: Наукова думка, 1990.
• Жук В.А. Сенсорний аналіз: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: НМЦ “Укопосвіта”, 1999. – 231с.
• Васильев В.П. Теоретические основы физико-химических методов анализа. М., 1979.
• Петрухин О. М. Практикум по физико – химическим методам анализа. М., Химия. 1987.
• Малигіна В.Д., Титаренко П.Д. Основи сенсорного аналізу Навчальний посібник. — Донецьк: ДонДУЕТ, 2004. — 152 с.
• Словник термінів з курсу «Сенсорний аналіз продуктів харчування та косметичних засобів» Варваренко С.М., Самарик В.Я., Носова Н.Г., Воронов С.А., Львівська політехніка, 2016
• Родина Т.Г., Вукс Г.А. Дегустационный анализ продуктов. – М.: Колос, 1994. – 192с.
• Колесников В.Т. Сенсорный анализ. – К.: Наукова думка, 1990.
• Жук В.А. Сенсорний аналіз: Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. – К.: НМЦ “Укопосвіта”, 1999. – 231с.
• Васильев В.П. Теоретические основы физико-химических методов анализа. М., 1979.
• Петрухин О. М. Практикум по физико – химическим методам анализа. М., Химия. 1987.
Методи і критерії оцінювання:
• Письмові звіти до лабораторних робіт, усне опитування, індивідуальне науково-дослідне завдання (40%)
• Підсумковий контроль (екзамен, письмова форма (60%))
.
• Підсумковий контроль (екзамен, письмова форма (60%))
.