Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Основи етнолінгвістики, частина 1
Спеціальність: Філологія
Код дисципліни: 6.035.02.E.106
Кількість кредитів: 3
Кафедра: Прикладна лінгвістика
Лектор: К.філол.н, доцент кафедри ПЛ Гриців НаталіяМиколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
У результаті вивчення цього курсу студенти повинні знати:
а) загальні засади основ етнолінгвістики;
б) об’єкт та предмет етнолінгвістики;
в) витоки етнолінгвістики та її становлення;
г) гіпотезу лінгвістичної відносності (Гіпотеза Сепіра – Уорфа);
д) усвідомлювати міждисциплінарний контекст етнолінгвістики, зокрема:
- зв'язок етнолінгвістики та лінгвокультурології;
- зв'язок етнолінгвістики та перекладознавства;
е) видатні українські етнолінгвісти. Етнолінгвістичні студії О. Потебні.
У результаті вивчення цього курсу студенти повинні вміти:
а) аналізувати етнотексти у історичному зрізі;
б) визначати культурно-марковані елементи тексту;
в) розпізнавати функцію та комунікативну мету номінативних одиниць;
г) застосовувати лінгво-стилістичний та перекладознавчий аналізи текстів;
д) оцінювати вплив позамовних чинників на процес перекладу і перекладацькі рішення зокрема.
а) загальні засади основ етнолінгвістики;
б) об’єкт та предмет етнолінгвістики;
в) витоки етнолінгвістики та її становлення;
г) гіпотезу лінгвістичної відносності (Гіпотеза Сепіра – Уорфа);
д) усвідомлювати міждисциплінарний контекст етнолінгвістики, зокрема:
- зв'язок етнолінгвістики та лінгвокультурології;
- зв'язок етнолінгвістики та перекладознавства;
е) видатні українські етнолінгвісти. Етнолінгвістичні студії О. Потебні.
У результаті вивчення цього курсу студенти повинні вміти:
а) аналізувати етнотексти у історичному зрізі;
б) визначати культурно-марковані елементи тексту;
в) розпізнавати функцію та комунікативну мету номінативних одиниць;
г) застосовувати лінгво-стилістичний та перекладознавчий аналізи текстів;
д) оцінювати вплив позамовних чинників на процес перекладу і перекладацькі рішення зокрема.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Вступ до мовознавства
Основи прикладної лінгвістики
Основи комп’ютерних лінгвотхнологій
Основи прикладної лінгвістики
Основи комп’ютерних лінгвотхнологій
Короткий зміст навчальної програми:
Мета дисципліни полягає в ознайомленні студентів із сучасними підходами до вивчення етнолінгвістики як маргінальної галузі мовознавства на межі з етнологією, культурологією та психолінгвістикою, спрямованою на вивчення віддзеркалення в мові й мовленнєвій діяльності та духовної культури народу. Увагу зосереджено на розгляді об’єкта та предмета етнолінгвістики, вивченні витоків етнолінгвістики та її становленні, окресленні основних понять та предметного поля етнолінгвістики у її посутньому зв’язку з іншими філологічними науками. Після закінчення курсу студенти мають розуміти головні підходи до вивчення етнолінгвістики як наукової галузі, знати і використовувати базові навики під час роботи з ентотекстами.
Завдання дисципліни полягає в уведені студентів у нову для них сферу етнолінгвістики, перш за все з теоретичного боку, внаслідок чого студенти розвивають своє розуміння цього аспекту, ознайомлюються з відповідною метамовою і починають оперувати нею репродуктивно.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
загальні компетентності:
- здатність організовувати взаємозв'язок своїх знань і впорядковувати їх;
- розуміння предметного поля та фаху;
- уміння організовувати свої власні прийоми вивчення та самостійно займатися своїм навчанням.
фахові компетентності:
- Здатність використовувати базові знання в галузі етнолінгвістики для вивчення семіотичних кодів та їх проектування на аналіз етнотекстів з погляду міжкультурної комунікації.
- Здатність розуміти та уміло використовувати поняття і терміни, які часто використовуються в етнолінгвістиці.
- Здатність розв’язувати широке коло проблем та завдань шляхом розуміння їх фундаментальних основ та використання теоретичних і практичних методів, засвоєних з програми етнолінгвістики.
- Здатність використовувати відповідну теоретико-критичну літературу для проведення філологічних досліджень.
- Здатність шляхом самостійного навчання освоїти нові області, використовуючи здобуті філологічні знання.
- Вміння продемонстрована вправність у володінні англійською мовою, з особливою увагою до метамови.
- Здатність оцінювати здобутки, втрати і перспективи наукової галузі стосовно інших дисциплін, зокрема виокремлювати напрацювання галузі з метою їх подальшого застосування у прикладній лінгвістиці.
- Здатність вести комунікацію у науковому середовищі щодо сучасних досліджень заданої сфери як на загальному, так і на фаховому рівнях.
Рекомендована література:
1. Герд А.С. Введение в зтнолингвистику/Учебное пособие. Спб.: С-Петерб. ун-т. 1995.-91с.
2. Гриценко П. Ю. Етнолінгвістика // Українська мова: Енциклопедія. — К.: Укр. енциклоп., 2000. — С. 164.
3. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика. — К.: Довіра. 2007. — 262 с.
4. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика: деякі аспекти досліджень // Мовознавство. — 2001. — № 5. — С. 48-63.
5. Жайворонок В.В. Слово в етнологічному контексті // Мовознавство.- 1996.- N 1.
6. Кісь Р. Мова, думка і культурна реальність (від Олександра Потебні до гіпотези мовного релятивізму).- Львів: Літопис, 2002.-304с.
7. Кононенко В. Етнологічні засади вивчення української мови // Українська мова в освіті. — Івано-Франківськ: Плай, 2000. — С. 43—56.
8. Кононенко В.І. Українська етнолінгводндактика.- Івано-Франківськ,- 1995.- 57с.
9. Кононенко В.І. Формування етнолінгвістичної культури студента. — Івано-Франківськ, 1996. — 456 с.
10. Пінчук О.Ф. Нариси з етно- та соціолінгвістики / О.Ф.Пінчук, П.І.Черв'як. — К.: Вид. центр. «Просвіта», 2005. — 152 с. 7.
11. Потапенко О., Кожуховська Л., Товкайло Т., Чубань Т. Лінгводидактика (курс лекцій): Навчальний посібник для студентів філологічних спеціальностей ... К. : Міленіум, 2005. — 402 с.
12. Пугач В.М. Українська етнолінгвістика: Структурно-функціональні аспекти. — Ніжин, 2002. — 305 с.
2. Гриценко П. Ю. Етнолінгвістика // Українська мова: Енциклопедія. — К.: Укр. енциклоп., 2000. — С. 164.
3. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика. — К.: Довіра. 2007. — 262 с.
4. Жайворонок В. В. Українська етнолінгвістика: деякі аспекти досліджень // Мовознавство. — 2001. — № 5. — С. 48-63.
5. Жайворонок В.В. Слово в етнологічному контексті // Мовознавство.- 1996.- N 1.
6. Кісь Р. Мова, думка і культурна реальність (від Олександра Потебні до гіпотези мовного релятивізму).- Львів: Літопис, 2002.-304с.
7. Кононенко В. Етнологічні засади вивчення української мови // Українська мова в освіті. — Івано-Франківськ: Плай, 2000. — С. 43—56.
8. Кононенко В.І. Українська етнолінгводндактика.- Івано-Франківськ,- 1995.- 57с.
9. Кононенко В.І. Формування етнолінгвістичної культури студента. — Івано-Франківськ, 1996. — 456 с.
10. Пінчук О.Ф. Нариси з етно- та соціолінгвістики / О.Ф.Пінчук, П.І.Черв'як. — К.: Вид. центр. «Просвіта», 2005. — 152 с. 7.
11. Потапенко О., Кожуховська Л., Товкайло Т., Чубань Т. Лінгводидактика (курс лекцій): Навчальний посібник для студентів філологічних спеціальностей ... К. : Міленіум, 2005. — 402 с.
12. Пугач В.М. Українська етнолінгвістика: Структурно-функціональні аспекти. — Ніжин, 2002. — 305 с.
Методи і критерії оцінювання:
Оцінка: всього 100 балів.
Семінарське заняття: 5 балів за кожне заняття.
Індивідуальний проект студента: 10 балів.
Письмовий тест на іспиті: 50 балів.
Семінарське заняття: 5 балів за кожне заняття.
Індивідуальний проект студента: 10 балів.
Письмовий тест на іспиті: 50 балів.