Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Європейський Союз у міжнародних відносинах

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 6.291.01.O.61
Кількість кредитів: 5
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Івасечко Ольга Ярославівна.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
• Розуміння основних принципів організації, фінансування та соціально-економічної ефективності політики Європейського Союзу;
• Розуміння Європейського Союзу як унікального інтеграційного об’єднання у системі міжнародних відносин через засвоєння історичних особливостей та засад функціонування ЄС; процесу розширення членства ЄС у Центральній та Східній Європі, внутрішніх змін, пов’язаних з європеїзацією,
• Знання особливостей формування договірно-правових і політичних засад співробітництва України і ЄС.
• Знання сутності, значення та особливостей ідей та концепцій Єдиної Європи; причин та рушійних сил європейських інтеграційних процесів 50-60-х рр. ХХ ст.; основних віх перехідного етапу євроінтеграції в 60-70-х рр. ХХ ст.; передумов, причин і наслідків першого розширення ЄС; впливу світової економічної кризи на розвиток Європейського Співтовариства; причин та наслідків активізації європейських інтеграційних процесів в 90-х рр. ХХ ст.; місця і ролі ЄС на початку ХХІ ст.; особливостей співробітництва України і ЄС.
• Вміння систематизувати федералістські теорії європейського об’єднання; дати характеристику Римським договорам, з’ясувати роль і місце Ради Європи, Європейського об’єднання вугілля і сталі, Євратому, ЄЕС; визначати особливості та суперечності процесу економічної інтеграції; з’ясувати та аналізувати особливості Гаазького саміту, оцінювати наслідки фінансової кризи 1968-1973 рр., енергетичної кризи, крах «європейської валютної змії» для Європи; оперуючи набутими поняттями та фактами, виокремлювати та аналізувати ключові принципи організації та фінансування регіональної політики ЄС, дати оцінку соціально-економічній ефективності регіональної політики в ЄС; систематизувати основні положення Маастрихтського, Амстердамського договорів та Єдиного європейського акту; визначати поділ повноважень у галузі безпеки та оборони між ЄС та НАТО; аналізувати причини провалу запровадження Конституції ЄС; дати характеристику «Регіонального підходу для Балкан», «Східного виміру»; з’ясувати тлумачення, концепти і теоретичні пояснення європеїзації, вплив ЄС на країни-кандидати, в тому числі на Україну.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
• Пререквізити: Міжнародні організації, Дипломатія України.
• Кореквізити: Зовнішня політика України, Теорія цивілізацій.
Короткий зміст навчальної програми:
Зародження та розвиток ідей і концепцій Єдиної Європи. Передумови та початок європейської інтеграції (1945-1957 рр.). Перехідний період європейської інтеграції (1958-1969 рр.). Перше розширення ЄС. Пошуки шляхів поглиблення європейської інтеграції (1969-1973рр.). Вплив світової економічної кризи на розвиток Європейських Співтовариств (1973-1984 рр.). Активізація європейських інтеграційних процесів у 1985-1992 рр. Особливості євроінтеграційних трансформацій у 90-ті роки. Новий етап розвитку ЄС на початку ХХІ ст. Україна і Європейський Союз.
Рекомендована література:
1. Європейський Союз : історія і засади функціонування : навч. посібн. / В.В. Копійка, Т.І. Шинкаренко; [За ред. Л.В. Губерського]. – 2-ге вид., виправл. і доповн. – К. : Знання, 2012. – 759 с;
2.Шіммельфенніг Франк. Європеїзація Центральної та Східної Європи. / Франк Шіммельфенніг, Ульріх Зедельмаєр // Наук. вид. – К.: Юніверс, 2010. – 288 с.
3.Шамбаровський Г.О. Регіональна політика Європейського Союзу / Г.О. Шамбаровський // навч. посіб. – К.: Знання, 2011. – 187 с.
4. Право Європейського Союзу: Навчальний посібник/ В.М. Бесчастний, В.П.Філімонов, В.М. Субботін та ін.; за ред. В.М. Бесчасного. – 2-ге вид. – К.: Знання, 2011. – 336 с.
5. Україна в європейському безпековому просторі: Монографія / В.А.Манжола, О.Л.Хилько, С.О.Божко, В.М.Вдовенко; кер. авт. кол. В.А.Манжола; за заг. ред. В.В. Копійки. – К.: ВПЦ «Київський університет», 2012. – 320 с.
Методи і критерії оцінювання:
Поточний контроль (40 %): усне опитування. Виступи на семінарах. Підсумковий контроль (60 %): екзамен (трьохрівневе тестування).