Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Спеціальні соціології, частина 2
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.O.33
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ас. Дудок Катерина Степанівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
У результаті вивчення модуля студент повинен:
- знати історію виникнення, теоретичні та методологічні засади, категоріальний апарат соціології народонаселення та її місце в системі наук, що вивчають населення в різних його аспектах;
- знати теоретичні аспекти і емпіричне обґрунтування основних проблем даної сфери знань;
- знати загальні тенденції розвитку населення, рушійні сили цього процесу, головні принципи формування різних типів відтворення населення;
- досягнення та розвиток сучасної демографії в Україні та за кордоном.
- уміти пояснювати суть процесів, що відбуваються серед населення, розкрити механізм взаємозв'язку соціального та економічного розвитку, з одного боку, та зміни інтенсивності демографічних процесів і трансформації демографічних структур — з іншого;
- уміти адекватно пояснювати закономірності відтворення населення на якісному та кількісному рівні, враховуючи регіональні відмінності в межах України;
- уміти досліджуючи вплив специфічних рис “нового”, вміти змалювати закономірності демографічних процесів в перспективі;
- уміти застосовуючи технології збору, аналізу і узагальнення емпіричних даних, розробляти і вдосконалювати методичні підходи і засоби, необхідні для впорядкування й систематизації демографічних подій в усій їх багатоманітності й складності.
- знати розуміння основних соціальних проблем міста та села, наукових понять і категорій, спираючись на знання їх традиційних і сучасних пояснень та формулювань;
- знати основні ознаки сучасного політичного життя країни та визначати його вплив на міський та сільський соціум;
- знати соціально-економічний стан та прогнозувати соціально-економічні проблеми міста і села на сучасному етапі;
- знати та прогнозувати процеси, що відбуваються в міському та сільському середовищі.
- уміти правильно та науково обґрунтовано застосовувати отримані теоретичні знання, власну наукову ерудицію та особистий життєвий досвід для аналізу, узагальнення і оцінки процесів та явищ у міському та сільському соціумі, пошуку правильних рішень у ході навчання та науково-практичної діяльності, відстоюючи при цьому свої наукові переконання та дослідницьку позицію;
- уміти орієнтуватись у науковій та періодичній літературі та інформації з соціально-економічних, демографічних та інших питань життєдіяльності міста та села.
- знати історію виникнення, теоретичні та методологічні засади, категоріальний апарат соціології народонаселення та її місце в системі наук, що вивчають населення в різних його аспектах;
- знати теоретичні аспекти і емпіричне обґрунтування основних проблем даної сфери знань;
- знати загальні тенденції розвитку населення, рушійні сили цього процесу, головні принципи формування різних типів відтворення населення;
- досягнення та розвиток сучасної демографії в Україні та за кордоном.
- уміти пояснювати суть процесів, що відбуваються серед населення, розкрити механізм взаємозв'язку соціального та економічного розвитку, з одного боку, та зміни інтенсивності демографічних процесів і трансформації демографічних структур — з іншого;
- уміти адекватно пояснювати закономірності відтворення населення на якісному та кількісному рівні, враховуючи регіональні відмінності в межах України;
- уміти досліджуючи вплив специфічних рис “нового”, вміти змалювати закономірності демографічних процесів в перспективі;
- уміти застосовуючи технології збору, аналізу і узагальнення емпіричних даних, розробляти і вдосконалювати методичні підходи і засоби, необхідні для впорядкування й систематизації демографічних подій в усій їх багатоманітності й складності.
- знати розуміння основних соціальних проблем міста та села, наукових понять і категорій, спираючись на знання їх традиційних і сучасних пояснень та формулювань;
- знати основні ознаки сучасного політичного життя країни та визначати його вплив на міський та сільський соціум;
- знати соціально-економічний стан та прогнозувати соціально-економічні проблеми міста і села на сучасному етапі;
- знати та прогнозувати процеси, що відбуваються в міському та сільському середовищі.
- уміти правильно та науково обґрунтовано застосовувати отримані теоретичні знання, власну наукову ерудицію та особистий життєвий досвід для аналізу, узагальнення і оцінки процесів та явищ у міському та сільському соціумі, пошуку правильних рішень у ході навчання та науково-практичної діяльності, відстоюючи при цьому свої наукові переконання та дослідницьку позицію;
- уміти орієнтуватись у науковій та періодичній літературі та інформації з соціально-економічних, демографічних та інших питань життєдіяльності міста та села.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
«Теоретична соціологія», «Історія соціології», «Сучасні соціологічні теорії», «Методи збору соціологічної інформації ч.1, ч.2»
Короткий зміст навчальної програми:
Теоретичні основи демографії; Джерела інформації про народонаселення і демографічні процеси; Чисельність та демографічна структура населення: їх динаміка; Кількісний аналіз і вимірювання демографічних процесів; Відтворення населення як єдність демографічних процесів; Природний та механічний (просторовий) рухи населення; Соціально-демографічне прогнозування; Демографічна політика в епоху депопуляції.
Соціологія територіальних спільнот як галузь соціологічного знання: історичний екскурс в науку; Місто як соціально-просторовий феномен: урбанізація та міські агломерації; Формування міського та сільського соціуму: репродукція та міграції; Соціально-економічний підкомплекс міста: умови і рівень життя, благоустрій та промисловість; Міста як наукові та освітні центри: соціокультурний потенціал міського середовища; Соціальні відносини, соціальні конфлікти та політичні процеси в містах і селах; Управління розвитком міського і сільського соціуму та соціальне проектування в містах.
Рекомендована література:
• Борисов В.А. Демография. Учебник для вузов. - М.: Нота Бене Медиа Трейд Компания, 2003. – 344с.
• Валентей Д.И., Кваша А.Я. Основы демографии. Учебник для студентов экономических вузов. - М.: Мысль, 1989. - 286 с.
• Статистика населения с основами демографии. Учебник для студ. вузов. -М.:Финансы и статистика, 1990. - 312 с.
• Медков В.М. Демография: Учебное пособие. Серия «Учебники и учебные пособия». – Ростов-на-Дону: «Феникс», 2002. – 448с.
• Бабурин В.Л. Географические основы управления: Курс лекций по экономической и политической географии: Учеб. пособие / В.Л. Бабурин, Ю.Л. Мазуров. М.: Дело, 2000.
• Вавилова Е.В. Экономическая география и регионалистика: Учеб. пособие. М.: Гардарики, 2000.
• Гаврилов А.И. Региональная экономика и управление. Учебное пособие для вузов. М.: Юнити-Дата, 2003.
• Котилко В.В. Региональная экономическая политика: Учебное пособие. М., 2000.
• Сидоров А.А. Территориальная организация населения. Учебное пособие. М., 2005.
• Симагин Ю.А. Территориальная организация населения. Учебное пособие для вузов. М.: Дашков и К, 2006.
• Территориальная организация населения. Учебное пособие. / Под редакцией Е. Г. Чистякова. М., 2005.
• Валентей Д.И., Кваша А.Я. Основы демографии. Учебник для студентов экономических вузов. - М.: Мысль, 1989. - 286 с.
• Статистика населения с основами демографии. Учебник для студ. вузов. -М.:Финансы и статистика, 1990. - 312 с.
• Медков В.М. Демография: Учебное пособие. Серия «Учебники и учебные пособия». – Ростов-на-Дону: «Феникс», 2002. – 448с.
• Бабурин В.Л. Географические основы управления: Курс лекций по экономической и политической географии: Учеб. пособие / В.Л. Бабурин, Ю.Л. Мазуров. М.: Дело, 2000.
• Вавилова Е.В. Экономическая география и регионалистика: Учеб. пособие. М.: Гардарики, 2000.
• Гаврилов А.И. Региональная экономика и управление. Учебное пособие для вузов. М.: Юнити-Дата, 2003.
• Котилко В.В. Региональная экономическая политика: Учебное пособие. М., 2000.
• Сидоров А.А. Территориальная организация населения. Учебное пособие. М., 2005.
• Симагин Ю.А. Территориальная организация населения. Учебное пособие для вузов. М.: Дашков и К, 2006.
• Территориальная организация населения. Учебное пособие. / Под редакцией Е. Г. Чистякова. М., 2005.
Методи і критерії оцінювання:
• Поточний контроль (40%): усне опитування
• Підсумковий контроль (60 %, іспит): тестування (60%)
• Підсумковий контроль (60 %, іспит): тестування (60%)