Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Особистість та самоідентифікація
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.O.8
Кількість кредитів: 8
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст.викладач Уманець Наталія Анатоліївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Теорія комунікації і сучасний медіадискурс
• Теоретична соціологія
кореквізити:
• Соціологія культури і релігії
• Соціологія повсякденності
• Теорія комунікації і сучасний медіадискурс
• Теоретична соціологія
кореквізити:
• Соціологія культури і релігії
• Соціологія повсякденності
Короткий зміст навчальної програми:
Поняття особистості та особливості її соціологічного аналізу. Теоретичні джерела соціології особистості в західній та вітчизняній науковій думці. Соціологічні теорії особистості. Теорії розвитку особистості. Становлення особистості: соціалізація та персоналізація. Соціологічна структура особистості. Статусно-рольова структура особистості. Рольовий конфлікт та способи його подолання. Соціальна ідентифікація та ідентичності особистості. Соціальна типологія особистості. Особистість як суб’єкт соціальної взаємодії. Суспільна нестабільність та особливості адаптивної поведінки. Взаємодія особистості й суспільства в системі соціального контролю. Особистість в умовах соціальної напруги. Кризова свідомість сучасної особистості. Індивідуальний та соціальний компоненти сенсу життя. Проблема сенсу життя в переломні епохи. Особистість у контексті глобалізації.
Рекомендована література:
1. Мілютіна К. Л. Траєкторії життєвого шляху особистості в динамічному середовищі : монографія. – Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2012. – 298 с.
2. Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія/В.Москаленко.-К.:Фенікс,2013. - 540с.
3. Пірог, Л.А. Посібник до вивчення курсу „Соціалізація та самоорганізація особистості” [Текст] / Л.А. Пірог. – Д.: РВВ ДНУ, 2013. – 24 с.
4. Пилипенко В. Є., Попова І. М., Танчер В. В. та ін. Спеціальні та галузеві соціології: Навч. посіб./за ред. В.Пилипенка, 2–е вид. — К.: Каравела, 2004. — 350 с.
5. Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження: практичний посібник / За ред. П. П. Горностая. - Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2013. - 106 с.
6. Рахманов О. А. Соціалізація та ідентифікація особистості у суспільстві : навч.-метод. комплекс / О.А. Рахманов. – К. : КНЕУ, 2017. – 27 с.
7. Соціологія. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей очної та заочної форм навчання. / Чернова Л.Є. /- Д.: ПДАБА - 2015г. – Вид.5 – 195с
8. Стиль життя: панорама змін / За ред. М.О. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2008. – 416 с.
9. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. –СПб: Питер, 1999. – 606с., серия «Мастера психологи».
2. Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія/В.Москаленко.-К.:Фенікс,2013. - 540с.
3. Пірог, Л.А. Посібник до вивчення курсу „Соціалізація та самоорганізація особистості” [Текст] / Л.А. Пірог. – Д.: РВВ ДНУ, 2013. – 24 с.
4. Пилипенко В. Є., Попова І. М., Танчер В. В. та ін. Спеціальні та галузеві соціології: Навч. посіб./за ред. В.Пилипенка, 2–е вид. — К.: Каравела, 2004. — 350 с.
5. Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження: практичний посібник / За ред. П. П. Горностая. - Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2013. - 106 с.
6. Рахманов О. А. Соціалізація та ідентифікація особистості у суспільстві : навч.-метод. комплекс / О.А. Рахманов. – К. : КНЕУ, 2017. – 27 с.
7. Соціологія. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей очної та заочної форм навчання. / Чернова Л.Є. /- Д.: ПДАБА - 2015г. – Вид.5 – 195с
8. Стиль життя: панорама змін / За ред. М.О. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2008. – 416 с.
9. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. –СПб: Питер, 1999. – 606с., серия «Мастера психологи».
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)