Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Особистість та самоідентифікація

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.O.8
Кількість кредитів: 8
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст.викладач Уманець Наталія Анатоліївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Знання теоретико-методологічних засад соціоінженерної діяльності, зокрема соціального прогнозування, соціального планування та проектування
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Теорія комунікації і сучасний медіадискурс
• Теоретична соціологія
кореквізити:
• Соціологія культури і релігії
• Соціологія повсякденності
Короткий зміст навчальної програми:
Поняття особистості та особливості її соціологічного аналізу. Теоретичні джерела соціології особистості в західній та вітчизняній науковій думці. Соціологічні теорії особистості. Теорії розвитку особистості. Становлення особистості: соціалізація та персоналізація. Соціологічна структура особистості. Статусно-рольова структура особистості. Рольовий конфлікт та способи його подолання. Соціальна ідентифікація та ідентичності особистості. Соціальна типологія особистості. Особистість як суб’єкт соціальної взаємодії. Суспільна нестабільність та особливості адаптивної поведінки. Взаємодія особистості й суспільства в системі соціального контролю. Особистість в умовах соціальної напруги. Кризова свідомість сучасної особистості. Індивідуальний та соціальний компоненти сенсу життя. Проблема сенсу життя в переломні епохи. Особистість у контексті глобалізації.
Рекомендована література:
1. Мілютіна К. Л. Траєкторії життєвого шляху особистості в динамічному середовищі : монографія. – Ніжин : ТОВ «Видавництво «Аспект-Поліграф», 2012. – 298 с.
2. Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія/В.Москаленко.-К.:Фенікс,2013. - 540с.
3. Пірог, Л.А. Посібник до вивчення курсу „Соціалізація та самоорганізація особистості” [Текст] / Л.А. Пірог. – Д.: РВВ ДНУ, 2013. – 24 с.
4. Пилипенко В. Є., Попова І. М., Танчер В. В. та ін. Спеціальні та галузеві соціології: Навч. посіб./за ред. В.Пилипенка, 2–е вид. — К.: Каравела, 2004. — 350 с.
5. Процеси ідентифікації особистості в малій групі: досвід теоретичного та емпіричного дослідження: практичний посібник / За ред. П. П. Горностая. - Кіровоград, Імекс-ЛТД, 2013. - 106 с.
6. Рахманов О. А. Соціалізація та ідентифікація особистості у суспільстві : навч.-метод. комплекс / О.А. Рахманов. – К. : КНЕУ, 2017. – 27 с.
7. Соціологія. Курс лекцій для студентів усіх спеціальностей очної та заочної форм навчання. / Чернова Л.Є. /- Д.: ПДАБА - 2015г. – Вид.5 – 195с
8. Стиль життя: панорама змін / За ред. М.О. Шульги. – К.: Інститут соціології НАН України, 2008. – 416 с.
9. Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности. –СПб: Питер, 1999. – 606с., серия «Мастера психологи».
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)