Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Теорія інформаційного суспільства

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.M.71
Кількість кредитів: 6
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: асист. Яцишин Ігор Ігорович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців.
Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень, власного досвіду та аргументації.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Теорія комунікації і сучасний медіадискурс
кореквізити:
• Новітні інформаційні технології в соціології
• Суспільство ризику
Короткий зміст навчальної програми:
Зародження та розвиток теорії інформаційного суспільства. Концепції інформаційного суспільства в сучасному науковому дискурсі. Зміст поняття «інформація» та її основні характеристики. Сутність та ознаки інформаційного суспільства. Передумови формування та етапи становлення інформаційного суспільства. Інформаційні революції в історії людства. Процеси інформатизації в сучасному світі: комп’ютеризація, інтернетизація, віртуалізація. Соціальні наслідки формування інформаційного суспільства. Соціальна структура інформаційного суспільства. Політичний та економічний устрій в інформаційному суспільстві. Вплив глобальних інформаційних змін на соціокультурне середовище. Побічні ефекти інформаційного розвитку: інформаційні війни та інформаційна злочинність. Тенденції і перспективи розвитку інформаційного суспільства в Україні.
Рекомендована література:
1. Журавлева И. Информационное общество: учебное пособие. – Иркутск: Изд-во Иркут. гос. ун-та, 2013. – 141 с.
2. Игнатьев В. Социология информационного общества : учебное пособие. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2017. – 356 с.
3. Інформаційне суспільство та сталий розвиток : Матеріали науково-практичного семінару у форматі міжнародної відео конференції. 17 травня 2016 року. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2016. – 112 с.
4. Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура. – М.: ГУ ВШЭ, 2000. – 608 с.
5. Маруховський О. Інформаційне суспільство: теоретико-концептуальні засади : навч. посібник. – Київ: Університет економіки та права "КРОК", 2007. – 136 с.
6. Штанько В., Бордюгова Т. Інформаційне суспільство: соціально-філософські проблеми становлення: Навч. посібник. – Харків: ХНУРЕ, 2012. – 172 с.
7. Webster F. Theories of the Information Society. – Taylor & Francis e-Library, 2006. – 323 p.
8. Wielaard N., Klous S. We are Big Data: The Future of the Information Society. – Atlantis Press, 2016. – 240 p.
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, реферати (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)