Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Актуальні проблеми соціальної роботи, ч. 1 (Соціальна робота з дітьми та сім'ями та проблеми домашнього насильства)

Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.37
Кількість кредитів: 4
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: Бік О.Я.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
У результаті вивчення модуля студент повинен:
- знати: про місця та ролі дитини в різних суспільствах, що склалися історично; історію та специфіку розвитку агенцій соціального захисту дітей у міжнародному та місцевому контексті; про потреби розгалуження послуг агенцій, які надають допомогу сім'ям в межах плюралістичної моделі; про можливості забезпечення різноманітних варіантів заміни сімейної опіки; теорії, підходи, цінності та практичні моделі, що застосовуються в галузі насильства в сім’ї; базові знання для розвитку навичок первинного оцінювання і планування; основи професійного втручання для розв’язання насильства в сім’ї; знання стадій насильства і його можливих причин; особливості рівнів соціальної роботи в галузі насильства в сім’ї.
- уміти: критично оцінювати систему допомоги дітям і забезпечити впровадження необхідних змін в соціальній роботі; визначити, чи існує ризик насильства для дитини з боку її опікуна; своєчасно попереджати недогляд, зловживання, неправильні методи виховання щодо дитини; провести конструктивне професійне втручання в кризовій ситуації, включаючи насильство в сім’ї; підвищити свідомість клієнта щодо його потреб ненасильства в сім’ї, визначити ресурси задоволення потреб, пояснити можливі пастки в користуванні послугами.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
- пререквізити: Управлінські основи соціальної роботи; Вступ до спеціальності соціальна робота та етика соціальної роботи; Основи психології та педагогіки; Основи соціології; Психологія загальна та особистості; Соціальна психологія, Соціальна педагогіка.
- кореквізити: Феміністичні аспекти соціальної роботи; Право; Актуальні проблеми соціальної роботи ІІ, ІІІ.
Короткий зміст навчальної програми:
функції та дисфункції сім’ї: визначення та оцінювання; девіантна поведінка: визначення аспектів ризику формування; процес втручання; домашні візити; професійне втручання, зосереджене на родині; Ставлення до сімейного насильства в світі. цінності, факти, права, ідеологія, етика; визначення здорових стосунків, незадовільних стосунків, конфліктних стосунків, стосунків боротьби, образи; характеристики сім’ї, у якій відбувається насильство; визначення форм і видів насильства; теорії сімейного насильства; теорія циклів насильства; фази насильства; створення безпечних умов для реального проведення оцінювання; основні правила консультування в ситуації насильства; створення життєздатного плану безпеки всієї родини; робота правоохоронних органів, суду; ресурси в громаді; юридичні вимоги до ведення документації; створення стандартів практики та політики навколо питання життєдіяльності сім’ї.
Рекомендована література:
- Капська А. Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю: Навчально-методичний посібник. – К.: УДЦССМ, 2001. – 220 с.
- Запобігання і протидія насильству в сім'ї / За ред. Т.М. Трубавіної. – К.: ДЦССМ, 2004.
- Трубавіна І.М. Соціальний супровід неблагополучної сім'ї. – К.: ДЦССМ, 2003. – 85 с.
- Гледіс Акоста Варгас, Мішель Біслі, Шейла Дайма та інш. Насильство в сім'ї. Як боротись з ним державі. Що маємо і що слід зробити. М.: Глас, 1999. – перекл. з англ.
- Максимова Н. Ю., Мілютіна К. Л. Соціально-психологічні аспекти проблеми насильства: Навч.-метод, посіб. – К., 2003. – 343 с.
- Попередження насильства над дітьми. Інформаційно-методичні матеріали та аналіз нормативно-правової бази. Укладач: Журавель Т.В.; Авт. колектив: Грицевич О.В., Лозован О.М., Онишко Ю.В. – К.: Видавничий дім «КАЛИТА», 2007. – 224 с.
Методи і критерії оцінювання:
- Поточний контроль (60%): виконання лабораторних робіт; виконання групового завдання з аналізу проблемної ситуації; виконання індивідуального завдання
- Підсумковий контроль (40%, екзамен): письмово-усна форма.