Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Гендерні, сімейні та вікові аспекти соціалізації

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.O.13
Кількість кредитів: 7
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: ст. викл. Герасим Галина Зіновіївна та ст. викл. Уманець Наталія Анатоліївна.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.

Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Соціальні виміри здоров’я і освіти
кореквізити:
• Соціологія культури і релігії

Короткий зміст навчальної програми:
Основні поняття фемінізму. Історія формування соціальної теорії гендеру. Сучасні теорії фемінізму. Основні компоненти гендерної диференціації. Інструментарій гендерних досліджень. Гендерна стратифікація суспільства. Теорія гендерної дискримінації та гноблення. Гендерні аспекти в роботі з сім’ями. Гендерна соціалізація особистості. Гендерні ролі та сім’я. Застосування практики фемінізму до роботи з спеціальними групами клієнтів. Гендерний аспект роботи в громаді. Виникнення та розвиток соціології сім’ї. Сім’я як соціальний інститут, її місце в суспільстві. Історичні тенденції розвитку сімейно-шлюбних відносин. Форми сім’ї. Вплив мікросоціальних явищ на зміни інституту сім’ї. Соціальні функції сім’ї та тенденції їх змін. Сім’я в системі мікросоціальних структур. Родина як осередок соціалізації особистості. Взаємовідносини поколінь в сім’ї. Етапи формування шлюбно-сімейних відносин та життєві цикли сім’ї. Методи соціологічного дослідження життєвого циклу сім’ї та сімейної поведінки. Прболеми соціальної патології та сім’я. Проблеми стабільності сім’ї у сучасному суспільстві. Вік як об’єкт наукового дослідження. Вікова стратифікація суспільства. Вікові особливості соціалізації особистості. Дитинство як соціокультурна цінність. Молодь як об’єкт соціологічного дослідження. Розвиток особистості на етапі зрілості. Теорія поколінь. Герентогенез. Особливості розвитку особистості в пізньому віці.
Рекомендована література:
1. Бабенко Н. Б. Соціологія сім’ї: Навч. посіб. - К.: ДАКККіМ, 2004.219с.
2. В поисках гендерного воспитания : метод. пособие / О. Андрусик, Н. Водолажская, А.Ефимцева и др. ; под ред. О. Андрусик и О. Марущенко. - Харьков : Золотые страницы, 2013.144 с.
3. Ґендерні дослідження : прикладні аспекти : монографія / В. П.Кравець, Т.В. Говорун, О. М.Кікінежді та ін..; за наук. ред. В. П.Кравця. – Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2013.448с.
4. Гендерні студії: освітні перспективи (навчально-методичні матеріали)-К.:ПЦ «Фоліант»-2003.80с.
5. Герц А.А .Права людини, сексуальна орієнтація та гендерна рівність: навч.посіб./А.А.Герц.-К.,2018. 326с.
6. Гіденс Е. Сім’я, шлюб і особисте життя // Соціологія - К.: Основи, 1999.726с.
7. Детство XXI века: социогуманитарный тезаурус: [тематический словарь-справочник] [Электронный ресурс] / Отв. ред. С.Н.Майорова-Щеглова. М.: Изд-во РОС, 2018.638 с.
8. Лукашевич М.П. Соціологія сім’ї: теорія і практика: навч. посібник – К.:ІПК ДСЗУ, 2012.186с.
9. Москаленко В.В. Соціалізація особистості: монографія/В.Москаленко. К.:Фенікс,2013. 540с.
10. Марценюк Т. О. Гендер для всіх. Виклик стереотипам - К.: Основи, 2017.254с.
11. Основи теорії гендеру: навчальний посібник. – К.: К.І.С., 2004.536 с.
12. Пилипенко В.Є., Попова І.М., Танчер В.В. та ін.. Спеціальні галузеві соціології: Навч.посіб.- 2-е вид.- К.:ПЦ «Фоліант», 2007. 542с.
13. Савка В.Є., Уманець Н.А. Сім’я та соціум: проблеми взаємодії – Львів : Вид-во НУЛП. 2008.180с.
14. Семигіна, Т., Ярошенко, А. Гендерна компететність соціальних працівників : науковий дискурс . Збірник наукових праць – К.:??ГO?,2020. С. 32-33. https://doi.org/10.36074/05.06.2020.v2.10
15. Социология семьи/Под ред.. А.И.Антонова – М.:Изд–во МГУ, 2007. 304с.
16. Уманець Н., Тюріна Т. Людина та сім'я: навч.посібник. – Львів: Вид-во НУЛП. 2013.200с.
17. Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі: навчально-методичний посібник / Т. О. Піроженко і др. - К. : Слово, 2016.248 с.
18. Яцемирская Р. С. Социальная геронтология (лекции) : учеб. пособ. для вузов. – М. : Академический Проект, 2006. 320 с.
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, презентація проекту дослідження (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)