Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua
Соціологія політики та електоральної поведінки
Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.00.O.69
Кількість кредитів: 6
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к. пол. н., доц. Макух Оксана Євгенівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Управління складною технічною або професійною діяльністю чи проектами.
Організація та керівництво професійним розвитком осіб та груп.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Політологія
• Соціальне проектування і оцінювання
• Новітні інформаційні технології в соціології
• Ресурсний потенціал інформаційного суспільства
кореквізити:
• Репутаційний менеджмент у зв’язках з громадськістю
• Політологія
• Соціальне проектування і оцінювання
• Новітні інформаційні технології в соціології
• Ресурсний потенціал інформаційного суспільства
кореквізити:
• Репутаційний менеджмент у зв’язках з громадськістю
Короткий зміст навчальної програми:
Соціологічний інструментарій у дослідженні політичних процесів. Соціальна та політична стратифікація суспільства. Громадська думка в політиці: роль, функції. Дослідження громадської думки у сфері політичних відносин. Соціальні параметри та політична структура суспільства. Соціальна інженерія в політиці. Соціологічні традиції у дослідженні електоральної поведінки. Теорія розколів С. Ліпсета і С. Роккана. Функції та методи електоральної соціології. Електоральна поведінка та участь. Теоретичні моделі вивчення електоральної поведінки: мікросоціологічний підхід Колумбійської школи, макросоціологічна модель Ліпсета і Роккана, соціально-психологічні модель Мічиганської школи, теорія раціонального вибору. Основні моделі електоральної поведінки. Соціальний портрет електорату: суть, функції, вимоги до оформлення. Соціополітичні поділи як детермінанта електорального вибору. Рейтингові електоральні дослідження. Екзит-пол: практики проведення. Екзит-пол: організація та методики проведення. Критерії валідності екзит-полу.
Рекомендована література:
1. Бурдье П. Социология политики. М. : Sosio-Logos, 1993. 336 с.
2. Вишняк О. Електоральна соціологія: історія, теорії, методи. К. : Інститут соціології НАНУ, Віпол, 2000. 309 с.
3. Липсет М. Политический человек. Социальные основания политики / пер. с англ. Е. Г. Генделя, В. П. Гайдамака, А. В. Матешук. М. : Мысль, 2016. 612 с.
4. Політична стратифікація суспільства: монографія / В. А. Полторак, Д. В. Прошин, І. А. Єремєєва та ін. / за ред. В. А. Полторака. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013. 212 с.
5. Шинкаренко О. Є. Особливості формування соціально-статусної моделі електоральної поведінки людей за умов перехідного суспільства. Грані: науково-політичний і громадсько-аналітичний альманах. 2012. Вип. 1 (81). С. 138-140
6. Bartels L. M. The study of electoral behavior. In J. E. Leighley (Ed.), The Oxford handbook of American elections and political behavior, 2010. Р. 236–261.
2. Вишняк О. Електоральна соціологія: історія, теорії, методи. К. : Інститут соціології НАНУ, Віпол, 2000. 309 с.
3. Липсет М. Политический человек. Социальные основания политики / пер. с англ. Е. Г. Генделя, В. П. Гайдамака, А. В. Матешук. М. : Мысль, 2016. 612 с.
4. Політична стратифікація суспільства: монографія / В. А. Полторак, Д. В. Прошин, І. А. Єремєєва та ін. / за ред. В. А. Полторака. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013. 212 с.
5. Шинкаренко О. Є. Особливості формування соціально-статусної моделі електоральної поведінки людей за умов перехідного суспільства. Грані: науково-політичний і громадсько-аналітичний альманах. 2012. Вип. 1 (81). С. 138-140
6. Bartels L. M. The study of electoral behavior. In J. E. Leighley (Ed.), The Oxford handbook of American elections and political behavior, 2010. Р. 236–261.
Методи і критерії оцінювання:
• Робота на практичних заняттях: усне опитування, використання інтерактивних форм навчання, індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, диф. залік): письмова форма (60%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, диф. залік): письмова форма (60%)