Ви переглядаєте архівну версію офіційного сайту НУЛП (2005-2020р.р.). Актуальна версія: https://lpnu.ua

Ресурсний потенціал інформаційного суспільства

Спеціальність: Соціологія
Код дисципліни: 6.054.02.E.86
Кількість кредитів: 6
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: асист. Яцишин Ігор Ігорович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: заочна
Результати навчання:
Використовувати понятійний апарат соціології в освітній, дослідницькій та інших сферах професійної діяльності.
Розуміти історію розвитку соціології, її сучасні концепції та теорії, основні проблеми.
Застосовувати положення соціологічних теорій та концепцій до дослідження соціальних змін в Україні та світі.
Пояснювати закономірності та особливості розвитку і функціонування соціальних явищ у контексті професійних задач.
Вільно спілкуватися державною та іноземною / іноземними мовами усно і письмово з професійних питань.
Вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології у процесі пошуку, збору та аналізу соціологічної інформації.
Обґрунтовувати власну позицію, робити та аргументувати самостійні висновки за результатами досліджень і аналізу професійної літератури.
Вміти розробляти програму соціологічного дослідження.
Володіти навичками збору соціальної інформації з використанням кількісних та якісних методів.
Презентувати результати власних досліджень для фахівців і нефахівців.
Знати та дотримуватися етичних норм професійної діяльності соціолога.
Концептуальні наукові та практичні знання.
Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання.
Поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
Збір, інтерпретація та застосування даних.
Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Формування суджень, що враховують соціальні, наукові та етичні аспекти.
Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
пререквізити:
• Теорія комунікації і сучасний медіадискурс
кореквізити:
• Соціологія політики та електоральної поведінки
• Практика аналізу нечислових даних в соціології
Короткий зміст навчальної програми:
Інформаційне суспільство як нова стадія розвитку людської цивілізації: сутнісні ознаки та характеристики. Теоретичні підходи до розуміння концепту «інформаційне суспільство» в соціальних науках. Інформатизація як чинник становлення інформаційного суспільства. Міжнародно-правові основи формування інформаційного суспільства. Моделі та стратегії розвитку інформаційного суспільства. Глобальний характер процесів інформатизації суспільства. Трансформація соціально-економічних відносин в інформаційному суспільстві. Людський капітал та інноваційна економіка. Мережеві економічні та соціальні структури в інформаційному суспільстві. Нові механізми політичної влади та управління в інформаційному суспільстві. Розвиток інформаційної індустрії в гуманітарній сфері. Трансформація освіти, науки та культури в інформаційному суспільстві. Становлення нового типу особистості. Якість життя в інформаційному суспільстві. Проблеми та загрози розвитку інформаційного суспільства: цифрова нерівність, кіберзлочинність та кібертероризм, інформаційні війни, маніпуляція свідомістю.
Рекомендована література:
1. Грицяк Н., Литвинова Л. Державне управління в умовах розвитку інформаційного суспільства : навч. посібник. – Київ: Вид-во К.І.С., 2015. – 108 с.
2. Дубов, Д., Ожеван О., Гнатюк С. Інформаційне суспільство в Україні: глобальні виклики та національні можливості: аналіт. доп. – Київ: НІСД, 2010. – 64 с.
3. Інформаційне суспільство та сталий розвиток: Матеріали науково-практичного семінару у форматі міжнародної відео-конференції. 17 травня 2016 року. – Одеса: ОРІДУ НАДУ, 2016. – 112 с.
4. Кастельс М. Інформаційне суспільство та держава добробуту: Фінська модель. – Київ: Ваклер, 2006. – 232 c.
5. Клімушин П., Спасібов Д. Механізми електронного урядування в інформаційному суспільстві: монографія. – Харків: Вид-во ХарРІ НАДУ “Магістр”, 2017. – 116 с.
6. Прудникова О. Інформаційна культура: концептуальні засади та світоглядний сенс. – Харків: Право, 2015. – 352 с.
7. Носенко Т., Бонч-Бруєвич Г. Соціальна інформатика: навчальний посібник. – Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 136 c.
8. Wielaard N., Klous S. We are Big Data: The Future of the Information Society. – Atlantis Press, 2016. – 240 p.
9. Buckland M. Information and Society. – MIT Press, 2017. – 234 p.
Методи і критерії оцінювання:
• усне опитування, участь в дискусіях, реферати (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмова форма (60%)